:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مانده تسهیلات ریالی و ارزی بانک ملت در 11 ماه نخست 99 به 490 هزار میلیارد تومان رسید

سهم بالای 18 درصدی بانک ملت از تسهیلات ریالی و ارزی کشور / افزایش سهم وبملت از کیک سپرده ها و تسهیلات نظام بانکی

در 11 ماه نخست 99 نشان می دهد که سهم بانک ملت از کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک های کشور معادل 18 درصد است و عملا یک پنجم کل تسهیلات ریالی و ارزی کشور به بانک ملت تعلق دارد. همچنین سهم وبملت از کل سپرده های ریالی و ارزی کشور 14 درصد بوده است. سهم بانک ملت از مانده تسهیلات ریالی بانک های کشور نزدیک به 12 درصد و سهم بانک ملت از سپرده های ریالی نظام بانکی حدود 11 درصد بوده است
کد خبر: ۱۷۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
اقتصاد گردان – محسن شمشیری

آمار عملکرد جذب منابع و پرداخت تسهیلات در 11 ماه نخست 99 نشان می دهد که سهم بانک ملت از کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک های کشور معادل 20 درصد است و عملا یک پنجم کل تسهیلات ریالی و ارزی کشور به بانک ملت تعلق دارد. همچنین سهم  وبملت از کل سپرده های ریالی و ارزی کشور 15 درصد بوده است
از سوی دیگر، بررسی وضعیت تسهیلات و سپرده های ریالی کشور نیز نشان می دهد که  سهم بانک ملت از مانده تسهیلات ریالی بانک های کشور نزدیک به 12 درصد و سهم بانک ملت از سپرده های ریالی نظام بانکی حدود 11 درصد بوده است. به عبارت دیگر، سهم بانک ملت از کل تسهیلات ریالی و ارزی کشور بیش از سهم این بانک از سپرده های ریالی و ارزی بوده و بانک ملت در سال 99 حداکثر استفاده از منابع و سپرده های خود را برای کمک به تولید و واحدهای اقتصادی، مسوولیت های اجتماعی و کمک به مردم، کمک به واحدهای آسیب دیده حاصل از شیوع ویروس کرونا، داشته است.
طبق صورت های مالی 11 ماهه 99 بانک ملت که روی کدال بورس منتشر شده، مانده تسهیلات اعطایی ریالی و ارزی وبملت به 490 هزار میلیارد تومان در بهمن 99 رسیده است.

سهم 12 درصدی از کل تسهیلات ریالی شبکه بانکی

از سوی دیگر، مقایسه مانده تسهیلات ریالی 258 میلیارد تومانی بانک ملت  با مانده تسهیلات 2300 هزار میلیارد تومانی تسهیلات کل شبکه بانکی کشور در بهمن 99، نشان می دهد که سهم بانک ملت از کل مانده تسهیلات شبکه بانکی کشور به بیش از 11.8 درصد رسیده و براین اساس، بانک ملت به تنهایی نزدیک به 12 درصد تسهیلات ریالی شبکه بانکی کشور را   به عهده داشته و در سال سخت 1399 که اقتصاد ایران با بحران کرونا و تحریم اقتصادی و فشار حداکثری مواجه بوده، و ضرورت حمایت از بخش های اقتصادی و حمایت از تولید و پرداخت تسهیلات به واحدهای اقتصادی، بخش بهداشت و درمان کشور و واحدهای آسیب دیده کشور از بحران کرونا مطرح بوده، بانک ملت در کنار مردم، دولت و فعالان اقتصادی بوده و به میزان افزایش فشارهای اقتصادی، وبملت نیز سهم خود را در پرداخت تسهیلات بانکی افزایش داده و به مسوولیت های اجتماعی خود در حمایت از مردم عمل کرده است.   

سهم 18 درصدی از کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک های کشور

برآورد می شود که در بهمن 99 میزان سپرده های ارزی و ریالی کشور 3750 هزار میلیارد تومان و تسهیلات ریالی و ارزی 2708 هزار میلیارد تومان بوده است.

براین اساس سهم بانک ملت از کل تسهیلات ریالی و ارزی کشور بهمن 99 با رقم  490 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ارزی معادل 18 درصد کل تسهیلات ارزی وریالی کشور است. همچنین سهم بانک ملت از تسهیلات ریالی بانک های کشور 11.83 درصد بوده است.
به عبارت دیگر، بانک ملت  در تامین مالی کل اقتصاد کشور، و در حوزه مسوولیت اجتماعی و کمک به رفع دغدغه های مردم سهم بالایی داشته و همچنین رفع نیازهای تولید کشور، تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی در شرایط سخت عبور از بحران کرونا و تحریم های اقتصادی، نقش به سزایی داشته است.

به عبارت دیگر، در 11 ماه نخست 99 نشان می دهد که سهم بانک ملت از کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک های کشور معادل 18 درصد است و عملا یک پنجم کل تسهیلات ریالی و ارزی کشور به بانک ملت تعلق دارد. همچنین سهم وبملت از کل سپرده های ریالی و ارزی کشور 14 درصد بوده است. سهم بانک ملت از مانده تسهیلات ریالی بانک های کشور نزدیک به 12 درصد و سهم بانک ملت از سپرده های ریالی نظام بانکی حدود 11 درصد بوده است.

میانگین سود تسهیلات 6.8 درصدی

درآمد 11 ماهه سال 99 وبملت از تسهیلات دهی نیز معادل 30 هزار و 548 میلیارد تومان بوده است. براین اساس، میانگین سود تسهیلات ریالی و ارزی وبملت در 11 ماه نخست سال 99 معادل 6.8 درصد بوده است. البته تسهیلات بانک ها از نرخ های پایین کارمزد قرض الحسنه تا سود 15 درصدی تسهیلات فروش اقساطی و مشارکت مدنی را شامل می شود و براین اساس میانگین سود دریافتی تسهیلات بابت مانده کل تسهیلات ارزی و ریالی بالاتر از 6 درصد بوده است.

بانک ملت در کنار کاهش نرخ میانگین سود تسهیلات به 6.8 درصد که کمک قابل توجهی به تولید و واحدهای آُسیب دیده از کرونا و رفع دغدغه های مردم بوده است، توانست نرخ جذب منابع یا قیمت تمام شده پول را نیز به 3.6 درصد کاهش دهد و از این طریق امکان کسب سود به میزان 134 هزار میلیارد ریال در 11 ماه نخست سال 99 را فراهم کند.
نرخ میانگین سود تسهیلات که قبلا حدود 9 تا 10 درصد بوده اکنون به 6.8 درصد کاهش یافته است و بانک ملت در همراهی با واحدهای اقتصادی و مردم، انجام ماموریت های مختلف در حوزه مسوولیت های اجتماعی، پرداخت وام های قرض الحسنه و کم هزینه به واحدهای آسیب دیده از کرونا و... سهم قابل توجهی را عهده دار شده است.
به عبارت دیگر، اگرچه مدیران و کارکنان بانک ملت برای کاهش هزینه جذب منابع و قیمت تمام شده پول و سایر هزینه های بانک کوشش کرده و نرخ جذب منابع را به 3.6 درصد رسانده اند، اما از سوی دیگر، در حمایت از تولید و مردم و کمک به واحدهای آسیب دیده از کرونا و انجام ماموریت های اجتماعی مختلف، نرخ سود تسهیلات خود را نیز کاهش داده اند تا مردم در سال سخت اقتصاد ایران حمایت شوند.

عملکرد 98

عملکرد دوره 10 ماهه نخست سال 98، کل درآمد تسهیلات 201 هزار میلیارد ریال و کل سود پرداختی به سپرده ها معادل 121 هزار میلیارد ریال بوده و سود درآمد تسهیلات و سپرده یا درآمدهای مشاع رقمی معادل 80 هزار میلیارد ریال بوده است
نگاهی به عملکرد سال 98 بانک ملت نیز نشان می دهد که کل مانده تسهیلات بانک ملت در آذرماه 98 نیز به 2336 هزار میلیارد ریال رسیده و سهم بانک ملت از رقم 17409 هزار میلیارد ریالی تسهیلات کل نظام بانکی کشور در آذر 98 به 13.4 درصد رسیده است.  این در حالیست که سهم سپرده های 2728 هزار میلیارد ریالی بانک ملت از سپرده های 24716 هزار میلیارد ریالی نظام بانکی در آذر ماه 98 معادل 11 درصد بوده است و سهم بانک ملت از تسهیلات به میزان 2.4 واحد بیش از سهم آن از سپرده های نظام بانکی بوده است. این موضوع نشان دهنده مدیریت بهتر منابع، توان اعتماد سازی در نظام بانکی برای بهره گیری بهتر از منابع و رعایت شاخص های مربوط به مطالبات معوق، اضافه برداشت از بانک مرکزی و... موجود است.