:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
معاون وزیر صنعت خبر داد:

تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ برای راهبری پروژه فولاد چابهار

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به جانمایی پروژه فولاد ۱۰ میلیون تنی چابهار، گفت: مدل‌های تامین مالی و مواد اولیه پروژه برای ورود به فاز اجرا توسط کنسرسیومی متشکل از ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ به‌زودی مشخص می‌شود.
کد خبر: ۱۷۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
اقتصادگردان- به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه الله جعفری» در نشست پایش اقدام‌های انجام شده برای ساخت پروژه فولاد ۱۰ میلیون تنی چابهار افزود: تامین مواد اولیه کنسانتره به عنوان برنامه‌ اصلی این سازمان در پروژه یاد شده است که با راهبری ایمیدرو در این زمینه انجام می‌شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: اکنون در بخش سرمایه‌گذاری، می‌توان در قالب وارد کردن طرح به شرکت‌های سهامی عام پروژه، از محل منابع داخلی و جاری کشور همچون بورس، برای پروژه تامین مالی کرد.

وی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را از دیگر راهکارهای تامین مالی فولاد چابهار برشمرد و گفت: در گام نخست طرح جامعی برای اولویت‌بندی روند ساخت، توسط مشاور انجام خواهد شد.

جعفری اعلام‌کرد: حمایت مالی اولیه از این پروژه انجام خواهد شد تا شرایط تامین مالی مورد نیاز از منابع مورد نظر انجام شود.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان‌کرد: اجرای این پروژه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و برای تسریع در راه‌اندازی آن، برخی حمایت‌ها می تواند توسط هیات وزیران انجام شود تا این موضوعات تسهیل شود.

جعفری گفت: بررسی ها نشان می دهد در زمینه اخذ مجوزها این شرایط فراهم است که اختیارات ویژه به ستاد تسهیل توسط سران سه قوه ارایئه شود و هیات مدیره طرح می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی پیرامون راه اندازی بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان ها نیز گفت: برنامه ریزی برای تکمیل دیگر خطوط انتقال آب که از بخشی از آن از مسیر چابهار عبور می کند، در حال انجام است.

جعفری افزود: فولاد چابهار می تواند از این ظرفیت در بخش زیرساخت بهره مند شود.

شرکت های فولاد مبارکه، معدنی صنعتی گل گهر، چادرملو و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، کنسرسیوم طرح احداث فولاد ۱۰ میلیون تنی چابهار را تشکیل داده اند.

ایران اکنون در بین ۱۰ فولاد ساز جهان جای دارد و با ظرفیت نزدیک به ۴۰ میلیون تن فولاد خام، انتظار می رود تا پایان امسال حدود ۳۰ میلیون تن تولید داشته باشد.

پیش بینی شده در افق چشم انداز ۱۴۰۴ ایران به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام دست یابد.