:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون شهردار تهران ابلاغ کرد

توقف فعالیت‌های ساختمانی در پایتخت از 23 اسفند

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، بخشنامه استقبال از بهار ۱۴۰۰ را با محوریت ساماندهی کارگاه‌های ساختمانی و توقف کلیه فعالیت‌های ساخت و ساز در ایام منتهی به پایان سال و تعطیلات نوروزی ابلاغ کرد.
کد خبر: ۱۷۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
اقتصادگردان- گلپایگانی ضمن صدور بخشنامه‌ای با تأکید بر بخشنامه‌های قبلی از جمله «رعایت نحوه و میزان اِشغال معابر، پوشش موقت نما، رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، نصب تابلو مشخصات پروژه، پوشش حصارکارگاهی طبق ضابطه و رعایت ضوابط جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا » دستورالعمل استقبال از نوروز را با محوریت حوزه شهرسازی و معماری به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کرد. گلپایگانی در این خصوص گفت: با توجه به تداوم بیماری کرونا در کشور و تأکیدات انجام‌شده جهت حضور شهروندان در منزل و همچنین کاهش تردد در سطح شهر، برنامه‌های استقبال از بهار امسال همچون سال گذشته همراه با تمهیدات خاصی است؛ به‌طوری‌که سعی شده تأمین آسایش شهروندان به‌طور ویژه‌ای مدنظر قرارگرفته و با توقف کلیه فعالیت‌ها و عملیات ساختمانی، سلامت کارگران، کارفرمایان و همکاران ما در دستگاه نظارت، موضوع محوری معاونت شهرسازی و معماری در طرح استقبال از بهار قرار گیرد. وی افزود: بدین منظور برای ساماندهی عرصه ساخت و ساز بخشنامه‌ای با عنوان «طرح استقبال از بهار ۱۴۰۰» در دستور کار قرارگرفته که شامل موارد متعددی ازجمله بازپیرایی و اصلاح منظر عمومی کارگاه‌های ساختمانی است.

توقف گودبرداری تا 13 فروردین

معاون شهرسازی گفت: همچنین برای آمادگی بیشتر شهر برای استقبال از نوروز در این بخشنامه تدابیر و محدودیت‌هایی برای ساخت ‌وسازها در کلیه پروژه‌ها اعم از دولتی و خصوصی و... اندیشیده شده است که بر این اساس کلیه فعالیت‌های اجرایی از ۲۳ اسفند ماه تا ۵ فروردین و عملیات تخریب و گودبرداری نیز از ۲۳ اسفند تا ۱۳ فروردین ماه ممنوع است؛ البته انجام تمهیدات لازم به منظور افزایش ایمنی، اجرای سازه نگهبان و پایدارسازی جداره گود، زیر نظر مهندس ناظر پروژه و با اعلام قبلی به اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران بلامانع است.  وی افزود: همچنین از همکارانمان خواسته ایم با صـدور اخطاریه برای املاک دارای عمـلیات گودبرداری، بر لزوم تسـریع در اجرا و تکـمیل سازه نگـهبان طبق نقـشه‌های مصوب به نحوی اقدام کنند که تا قبل از ۲۷ اسفند ماه پایداری لازم برای گودها تأمین شود. معاون شهرسازی و معماری گفت: از مناطق نیز خواسته ایم تا ۲۷ اسفند ماه با صدور اخطاریه برای تاورکرین‌های (جرثقیل‌های برجی) رها شده و دارای خطر، ضمن به‌روزرسانی اطلاعات مربوطه در سامانه ناحیه محوری، موارد را به اداره کل معماری و ساختمان منعکس کنند. وی با تأکید بر بازپیرایی کارگاه‌های ساختمانی در این بخشنامه افزود: پیگیری زیباسازی سیما و منظر کارگاه‌های ساختمانی از طریق تعویض حصارهای کارگاهی مندرس و فرسوده، رنگ آمیزی حصارها و توصیه به استفاده از گلدان در محل مناسب در کنار حصارهای کارگاهی به‌طوری که مزاحمتی برای تردد وسایل نقلیه و یا افراد ایجاد نکند نیز مدنظر قرار گرفته است. معاون شهردار تهران افزود: همچنین ایجاد نظم در محدوده کارگاهی از جمله رفع سد معبر ساختمانی و جمع آوری مصالح ساختمانی و یا نخاله‌ها، نصب علائم ایمنی و ترافیکی هشدار‌دهنده در قسمت‌های مختلف پروژه در کارگاه‌های ساختمانی و آزادسازی معابر پیاده وفق بخشنامه‌های ملاک عمل و ...جزء نکاتی است که به آن توجه ویژه‌ای شده است. بر اساس این گزارش، گلپایگانی بیان کرد: از همکارانمان خواسته ایم به پیام‌های مردمی اعلامی در سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ مرتبط با این حوزه توجه مضاعف شده و با انجام تدابیر لازم، ضمن بازدیدهای مستمر در این ایام، از حسن اجرای این بخشنامه به خصوص در مورد پایش و رصد گودهای رها شده مطمئن شوند، بر این اساس به منظور جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز نیز بر ضرورت فعالیت مستمر و محسوس اکیپ‌های شهربان به صورت شبانه روزی تأکید شده است.