:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
مشاور رئیس دیوان محاسبات در امور بانکی:

دیوان محاسبات برای کنترل تورم، دولت را مکلف به پرداخت بدهی‌های معوقه کند

مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: دیوان محاسبات برای جلوگیری از تزریق پول پر قدرت و مهار تورم، دولت را به پرداخت بدهی های معوقه خود مکلف کند.
کد خبر: ۱۷۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
اقتصادگردان- به نقل از دیوان محاسبات، محمود بهمنی مشاور کل رئیس دیوان محاسبات کشور در امور بانکی گفت: دیوان محاسبات شأن منحصر بفردی در کنترل و نظارت بر عملکرد بودجه‌ای سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت دارد و باید رصد، تحلیل، واکاوی خلاءها و چالش های متاثر از قوانین پولی و بانکی مجلس را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: کارشناسان دیوان محاسبات در بررسی طرح مربوط به بانکداری جمهوری اسلامی می توانند نقش موثری داشته باشند و باید جهت شفاف سازی، بررسی، نظارت و اعلام اشکالات در نظام بانکی و نظارت بهتر در کمیسیون های تخصصی شرکت کنند و آموزش‌های لازم را در مورد تصویب لایحه یا طرح عملیات بانکی در مجلس شورای اسلامی فراگیرند، همچنین با توجه به شرایط تحریمی و مالی و اقتصادی روز کشور به نظارت کنندگان و مسئولان ذی ربط آموزش های لازم داده شود تا در تدوین قوانین بودجه ای کشور ابهامی وجود نداشته باشند.

بهمنی گفت: رئیس کل جدید دیوان محاسبات به این موضوعات مهم اعتقاد راسخ داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.

وی پیشنهاد داد که با توجه به حجم کار و تخصصی بودن نظارت بر بانک ها دیوان محاسبات کشور، هیات مستشاری جداگانه ای برای آن ایجاد کند.

مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: دیوان محاسبات برای جلوگیری از تزریق پول پر قدرت و مهار تورم، دولت را به پرداخت بدهی های معوقه خود مکلف کند تا تورم کنترل شود و همچنین امکان حمایت بانک ها از صنعت و تولید به وجود آید.

بهمنی درباره وضعیت بودجه گفت: کسری بودجه قابل توجه دولت، شدیداً تورم‌زا است و محقق شدن درآمد پیش بینی شده در بودجه عملاً مقدور نمی باشد. از طرفی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، مقرر بوده وابستگی بودجه به نفت شدیداً کاهش یابد که این امر نیز پیش‌بینی نشده است.

وی ادامه داد: باید در زمان تحریم، قوانین و مقررات خاصی تدوین شود چرا که در این شرایط نمی توان با قوانین و مقررات عادی تحریم را بخوبی مدیریت کرد، برای زمان تحریم باید مدیران کاردان، جسور و سالم در رأس کار قرار بگیرند و از آنها حمایت شده تا مشکلات کشور بهتر مدیریت شود.