:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ایجاد بیش از ۲۵ هزار فرصت شغلی در قالب طرح‌های معدنی و صنایع معدنی

طبق اعلام معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو، در سال جاری ۳۰ طرح‌های معدنی افتتاح و آماده افتتاح است که این طرح‌ها موجب اشتغال مستقیم ۵۴۳۸ اشتغال غیرمستقیم بیش از ۲۰ هزار نفر را فراهم کرده‌ است.
کد خبر: ۱۷۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
اقتصادگردانامیر خرمی‌شاد طرح‌های معدنی در سال جاری را دارای ارزشی معادل سه میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار دانست و گفت: میزان اشتغال مستقیم این طرح‌ها ۵۴۳۸ نفر بوده است. همچنین تعداد اشتغال غیرمستقیم حاصل از راه‌اندازی طرح‌ها امسال به ۲۰ هزار و ۳۲۵ نفر رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو ضمن اشاره به برخی از پروژه‌های شاخص سال ۱۳۹۹، گفت: از جمله طرح‌های تاثیرگذاری که از ابتدای سال تاکنون راه اندازی شده‌اند، می‌توان به طرح‌های جدید مجتمع معدنی سنگان شامل گندله‌سازی ۲.۵ میلیون تنی توسعه فراگیر سناباد- فولاد خوزستان و همچنین کنسانتره پنج میلیون تنی سنگ آهن فولاد سنگان خراسان (فولاد مبارکه) اشاره کرد. علاوه‌بر این در بخش مس، طرح‌های توسعه ذوب خاتون آباد شامل ۱۲۰ هزار تنی آند، ‌ اسید سولفوریک ۶۰۰ هزار تنی، انبار کنسانتره ۶۰هزار تنی و کارخانه اکسیژن به ظرفیت (روزانه) ۴۴۰ تن طی سال جاری راه‌اندازی شده‌اند.

وی افزود: راه‌اندازی قطعه نخست خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی (گل‌گهر سیرجان) به ظرفیت روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب و به طول ۳۰۳ کیلومتر از دیگر پروژه‌های افتتاح شده امسال است. همچنین افتتاح نخستین اسکله بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان که به عنوان پروژه زیرساختی ایمیدرو برای حمل و بارگیری کالاهای مورد نیاز منطقه ویژه لامِرد به ویژه آلومینیوم جنوب به شمار می‌آید، نیز در شمار طرح‌های افتتاح شده سال ۱۳۹۹ محسوب می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو یادآور شد: فاز نخست پروژه سالکو (آلومینیوم جنوب) که در زمستان سال گذشته به تولید رسیده و آماده افتتاح شد که در اردیبهشت ماه سال جاری افتتاح شد؛ از این‌رو در شمار طرح‌های افتتاحی سال ۱۳۹۹ جای گرفت.

امکان بهره‌برداری از ۸ پروژه جدید

بنا بر اعلام ایمیدرو، خرمی‌شاد تاکید کرد: در صورت مهیا شدن شرایط لازم، امکان بهره‌برداری از هشت پروژه جدید دیگر نیز در ماه جاری (اسفند) وجود دارد که این تعداد طرح ارزشی معادل ۵۷۰ میلیون دلار برخوردارند.

معاون ایمیدرو در رابطه با اشتغال این طرح‌ها گفت: با راه‌اندازی این تعداد طرح ۴۱۱ شغل مستقیم و ۲۹۹۰ فرصت شغلی غیرمستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی کشور ایجاد می‌شود.