:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

روز قرض‌الحسنه چگونه وارد تقویم رسمی کشور شد؟

سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار تقویم رسمی کشور در ميانه اسفند روز جديدي را به خود مي‌ديد. ۱۴ اسفند به‌عنوان روز ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه نام‌گذاري شده بود. شايد اين پرسش ايجاد شده باشد که اساساً روز قرض‌الحسنه چگونه سر از تقويم رسمي کشور درآورد؟
کد خبر: ۱۷۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
اقتصادگردانبه گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، هر چند قرض‌الحسنه از دیرباز وجود داشته و پدیده جديدي نيست، اما در کشور ما دو نقطه عطف مي‌توان براي آن متصور بود. يکي دهه ۱۳۴۰ شمسي و تشکيل صندوق‌هاي قرض‌الحسنه توسط بخشي از بازاريان تهران كه برخي از آن صندوق‌ها هنوز هم فعاليت مي‌كنند. ديگري سال ۱۳۸۶ و تأسيس بانك مهر ايران به‌‌عنوان نخستين بانك قرض‌الحسنه كشور كه باعث شد مردم بتوانند خدمات گسترده بانكي و دريافت تسهيلات قرض‌الحسنه را به‌صورت يكپارچه و از يك سازمان معتبر دريافت كنند.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران الگوی موفقی در حوزه ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه است و با تأسيس آن گام‌هاي مؤثري براي توسعه بانکداري اسلامي و به‌ويژه بسط عقد قرض‌الحسنه برداشته شده است. با عنايت به دغدغه‌هاي موجود در رويه و سازوکار نظام بانکداري كشور، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران نخستين بانكي است كه تنها در حوزه ترويج و اشاعه فرهنگ قرض‌الحسنه فعاليت مي‌كند و تلاش دارد تا با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي خيرين جامعه براي رفع مشكلات مالي و تأمين مايحتاج ضروري نيازمندان، تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت كند.
قرض‌الحسنه در نظام اخلاقی مکتب اسلام دارای جایگاه والایي است؛ به‌نحوي که خداوند منان در قرآن کريم مي‌فرمايد: «کيست كه خدا را قرض‌الحسنه دهد تا خدا بر او چنيدين برابر بيفزايد.» قرض‌الحسنه به‌عنوان يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين ابزارهاي تأمين مالي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و براي توسعه و ترويج آن نيازمند فرهنگ‌سازي و جلب مشاركت عموم مردم و همچنين حمايت‌هاي جامعه خيرين، سازمان‌هاي مردمي و نهادهاي حمايتي خواهد بود. بنابراين نامگذاري اين روز اختصاصي به قرض‌الحسنه و تدوين برنامه‌هاي فرهنگي به ترويج و بسط اين فرهنگ كمك مي‌كند.
بر همین اساس بانک مهر ایران، به‌عنوان اصلی‌ترین متولي قرض‌الحسنه در کشور، از سال ۱۳۹۷ طي نامه‌نگاري‌هايي با شوراي فرهنگ عمومي کشور، درخواست نامگذاري روزي را در تقويم رسمي کشور به‌عنوان روز ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه داشته است.
اهدافی که بانک مهر ایران از این موضوع دنبال می‌کرده عبارت بودند از ترويج و اشاعه فرهنگ قرض‌الحسنه که به توسعه مشاركت عموم مردم و خيرين در اجراي آيه شريفه قرآن كريم و قرض دادن نيكو به منظور بهبود معيشت و شرايط اقتصادي هموطنان و به ويژه نيازمندان جامعه كمك مي‌كند. همچنين با توجه به اهميت و جايگاه قرض‌الحسنه در قرآن و نظام بانكداري اسلامي به طور مشخص مي‌توان به اهداف مختلفي از اين نام‌گذاري اشاره كرد از جمله كمك مالي به نيازمندان از طريق وام‌هاي ارزان قيمت، برقراري ارتباط بهتر بين نيازمندان مالي و متمكنين، گردش ثروت بين آحاد مردم، تقويت اقتصاد ملي، حمايت از كارآفريني و ايجاد مشاغل و كسب وكارهاي جديد، كاهش نرخ بيكاري در جامعه، كاهش تبعيض‌هاي اقتصادي و اجتماعي در جامعه، ترويج و تقويت فرهنگ و نوع‌دوستي و گذشت مالي در جامعه، تخصيص منابع مالي به رفع مشكلات و معضلات اجتماعي و اقتصادي منطبق با رهنمودهاي مورد تأكيد خداوند و به تصوير كشيدن يكي از انسان‌دوستانه‌ترين رهنمودهاي مورد تأكيد قرآن در جامعه.
خوشبختانه شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در نامه‌ای به تاريخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ به بانک مهر ايران اعلام کرد که با پيشنهاد اين بانك در شوراي فرهنگ عمومي موافقت شده و در جلسه ۸۲۵ شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورخ سوم دي ماه ۱۳۹۸ نيز ثبت ۱۴ اسفند به‌عنوان روز ترويج فرهنگ قرض‌الحسنه در متن تقويم رسمي كشور به تصويب رسيده است.
بانک مهر ایران امیدوار است اکنون که روزی در تقویم مختص قرض‌الحسنه و ترويج اين فرهنگ نيکو نام‌گذاري شده است، با يادآور شدن اين موضوع براي همه ما و همچنين اجراي برنامه‌هاي فرهنگي مختلف، قرض‌الحسنه بيش از پيش در جامعه ايراني جاي خود را باز كرده و شاهد گسترده‌تر شدن بهره‌مندي مردم از اين سنت نيكو و حسنه باشيم.