:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
سکه در کانال 10 میلیونی در حال کاهش است

کاهش 1250 تومانی قیمت دلار در یک هفته اخیر / کاهش نرخ دلار به کانال 24 هزار

روز یکشنبه 17 اسفند 99، در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 24 هزار و 800 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 770 تومان اعلام شد و دلار در کانال 24 هزار تومانی قرار گرفت. به دنبال این کاهش، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافته و سکه در حال نزدیک شدن به مرز 10 میلیون تومان است. در ساعات عصر نیز دلار 24710، یورو 29300 و درهم 6850، گرم طلا 1 میلیون و 14 هزار، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 390 هزار، سکه 10 میلیون و 530 هزار تومان اعلام شد
کد خبر: ۱۷۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
خبراقتصادی – محسن شمشیری
بررسی روند بازار در روزهای اخیر نشان از عقب‌نشینی دلار آمریکا از محدوده ۲۵ هزار تومان دارد. هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳ هزار و ۵۱۵ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۲۸۶ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۲۳ هزار و ۹۹۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.
روند نزولی شاخص ارزی در حالی است که شنبه هفته گذشته، بهای دلار آمریکا در کانال بیست و پنج هزار تومانی به ثبت رسیده بود. به گونه‌ای که نرخ روز یکشنبه برای فروش دلار نسبت به شنبه هفته قبل (نهم اسفندماه)، ۱۲۴۸ تومان ارزان‌تر شده است.
همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها،  به قیمت ۲۸ هزار و ۳۰۱ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۸ هزار و ۸۷۳ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۴۶۰ تومان کاهش قیمت دارد. بهای یورو نیز نسبت به شنبه هفته گذشته، ۱۵۷۴ تومان ارزان‌تر شده است.
با کاهش قیمت دلار به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و اعلام اونس جهانی به قیمت 1701 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 370 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی هفته های گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشته است و احتمال می رود با ادامه روند نزولی قیمت‌ها سکه به زیر 10 میلیون تومان هم برسد؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
در ساعات اولیه صبح، در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 119 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 642 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 274  تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 695 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.


تقویت دلار با کاهش آمار بیکاری
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۰۱۸ واحد بسته شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۶ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۰۸.۳۹۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۹۶ یوان چین اعلام شد
به گزارش رویترز، همان طور که پیشتر انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه فوریه باز هم کاهشی شد و رقم ۶.۲ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۵ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۱ ماه اخیر است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد.  با این حال نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان هنوز فاصله زیادی با نرخ بیکاری ۳.۵ درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد یعنی پیش از آن که بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا به تعطیلی کشیده شود.

تعدیل نرخ ارز با آزادسازی منابع ارزی

هرگونه اثرگذاری غیرکاشناسی از سوی نهادهای مرتبط در برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای کنترل جریان نقدینگی و تعدیل نرخ ارز، آثار نامطلوبی بر نرخ تورم و نقدینگی و در نهایت کاهش ارزش پول ملی خواهد داشت.
با افزایش فشارهای اقتصادی و تشدید تحریم‌های خصمانه دولت آمریکا بر علیه ملت ایران، بازار ارز دچار التهاب شد. التهابی که ناشی از نابرابری کفه عرضه و تقاضا در بازار ارز به وجود آمده بود، اما با توجه به منابع ارزی بانک مرکزی و مدیریت هوشمندانه بازار توسط این نهاد بالادستی نظام پولی و ارزی کشورمان، شاهد ناکامی دشمنان در فروپاشی اقتصاد ایران بودیم.
در این میان، حجم انبوهی از منابع ارزی بانک مرکزی در بانک‌های کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن، عراق و ... بلوکه شده است و به دلیل فشارهای دولت آمریکا، مسیر بازگشت میلیاردها دلار به چرخه اقتصادی کشورمان با ناهمواری و موانع بسیاری همراه شده است.
اما نکته مهمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی را به تعدیل نرخ ارز در آینده نزدیک امیدوار کرده است، مذاکرات گسترده مقامات اقتصادی و سیاسی کشورمان با همتایان خود در کشورهایی همچون کره جنوبی و سایر کشورهاست. مذاکراتی که در صدر آن‌ها، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان حضور داشته و همواره در جهت برداشتن موانع پیش رو تلاش‌های کارشناسی و اثرگذاری صورت گرفته است.
به عنوان نمونه هفته گذشته دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه‌ای که به درخواست مدیرعامل بانک تجارت عراق در محل بانک مرکزی برگزار شد، بر لزوم استفاده هر چه سریع‌تر از این منابع تأکید کرد. پیش‌تر نیز عالی‌ترین مقام بانکی کشورمان در مهرماه امسال در دیدار با مصطفی غالب مخیف، همتای عراقی در بغداد حل‌وفصل مسائل بانکی میان دو کشور را به بحث و مذاکره گذاشت.
مسلما تداوم جلسات و مذاکرات منجر به خبرهایی مثبت از آزادسازی منابع ارزی کشورمان شده است. اولین خبر مثبت در پی جلسه اخیر سفیر کره جنوبی در تهران با دکتر همتی مخابره شد. رئیس کل بانک مرکزی در این باره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فرآیند پرداخت بدهی کره‌جنوبی به ایران با یک‌میلیارد دلار آغاز می‌شود.
همچنین نایب رییس و دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ضمن تایید آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران نزد عراق گفت: تحقق این امر نتیجه دیپلماسی و پیگیری‌های رییس کل بانک مرکزی، وزیر نیرو و رییس قوه قضاییه است. حسینی در این باره افزود: بخشی از این منابع آزادشده برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشورمان استفاده خواهد شد تا نیازهای داخلی با تامین آن‌ها برطرف شود و کمبود کالا ایجاد نشود.
در هر صورت آنچه مشخص است، آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشورمان که به ناحق در برخی از کشورها بلوکه شده است، به مراحل پایانی نزدیک شده است. اما موضوع مهم در این میان، تاثیر بازگشت منابع ارزی به چرخه اقتصاد بر تعدیل نرخ ارز می‌باشد. زیرا سمت عرضه در بازار ارز، با ورود میلیاردها دلار منابع ارزی، تقویت خواهد شد و با مدیریت هوشمندانه سیاست گذار ارزی، تعدیل نرخ ارز رقم خواهد خورد. تعدیلی که باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای رقم بخورد تا شاهد اثرگذاری ماندگار بر اقتصاد باشیم. زیرا همانطور که رئیس کل بانک مرکزی گفته است «بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است» و در نتیجه در شرایط حساس کنونی و در جنگ اقتصادی نابرابر دشمنان ایران، کنترل و مدیریت بازار ارز و جهت گیری برای تعدیل شاخص ارزی، بایستی در اختیار بانک مرکزی به عنوان نهادبالادستی در زمینه پول و ارز قرار داشته باشد.
بنابراین در آینده نزدیک شاهد بازگشت منابع ارزی به چرخه اقتصادی خواهیم بود؛ در نتیجه در گام نخست، تعدیل نرخ ارز از مهم‌ترین آثار آن خواهد بود، اما نکته حائز اهمیت در این میان، نقش و تاثیر برنامه‌های اقتصادی دولت و یا سیاست‌های بودجه‌ای بر سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی است که بایستی به گونه ای باشد که مسیر تعدیل نرخ ارز و رسیدن به نرخ واقعی را تحت تاثیر قرار ندهد و اهداف کنترل سمت عرضه و تقاضا در بازار توسط بانک مرکزی دچار چالش نشود.
فراموش نکنیم که هرگونه اثرگذاری غیرکاشناسی از سوی نهادهای مرتبط در برنامه ریزی بانک مرکزی برای کنترل جریان نقدینگی و تعدیل نرخ ارز، آثار نامطلوبی بر نرخ تورم و نقدینگی و در نهایت کاهش ارزش پول ملی خواهد داشت و بازگشت دوباره به روند باثبات، با زمان و هزینه زیادی همراه خواهد شد.
ناکامی مجدد بیتکوین در فتح ۵۰ هزار دلاری

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی بار دیگر در مسیر کاهشی باقی ماند.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ریزش اخیر ارزهای دیجیتالی علاوه بر بسیاری از سهامداران خرد باعث کاهش شدید ارزش سهام شرکت های بزرگی شده است که اقدام به سرمایه گذاری در آن ها کرده اند. با این حال به نظر نمی رسد که روند ورود شرکت های بزرگ به بازار ارزهای دیجیتالی متوقف شده باشد. تنها در چند روز اخیر ارزش سهام شرکت مایکرو استراتژی که سرمایه گذاری سنگینی در بیتکوین انجام داده، پس از کاهش اخیر ارزش بیتکوین از کانال ۵۶ هزار دلاری یک سوم ریزش کرده است.  
مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۵.۲۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۶۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۲ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.