:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مشکل اینترنت خانگی، انحصار مخابرات است

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی‌سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است.
کد خبر: ۱۷۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
اقتصادگردان- کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اخیرا مصوبه‌ای، مبنی بر افزایش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی ارائه کردند که با واکنش مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- تصویری از این مصوبه منتشر کرد که در آن عنوان شده بود: حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود. مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصرا به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است.

این اظهارات که با مصوبه مجلس، اینترنت گران نمی‌شود، کارشناسی نیست

وزیر ارتباطات درباره مصوبه مجلس برای افزایش حق سهم اپراتورها،  با بیان اینکه اگر این مصوبه تبدیل به قانون شود، لازم‌الاجراست، گفته بود: مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن مجلس به تصویب برسد.  اگر این روال تبدیل به قانون شود، تاثیر به‌سزایی در قیمت اینترنت در ایران خواهد داشت و این اظهارات که با این مصوبه، اینترنت گران نمی‌شود و اپراتورها حق این کار را ندارند، کارشناسی نیست.

آذری جهرمی با اشاره به مشکلات اینترنت خانگی،  اظهار کرده بود: ظاهرا اینترنت خانگی در ایران ارزان‌تر از اینترنت موبایل است. اما واقعیت این است که در سایر کشورها اینترنت خانگی به خاطر دایر شدن خدمات فیبرنوری، کیفیت مناسبی دارد. ما در ایران به خاطر مشکلات با مخابرات در خصوصی‌سازی و اینکه سرمایه‌گذاری در این شرکت مدت‌هاست متوقف شده، رشد خوبی در اینترنت خانگی نداشتیم. سرعت اینترنت خانگی در سایر نقاط دنیا بالاتر است، در حالی که بابت این سرعتی که در ایران ارائه می‌شود، پولی که گرفته می‌شود بیش از مبلغی است که در دنیا مرسوم است.

وی خاطرنشان کرده بود: هرچند به ظاهرا قیمت اینترنت خانگی در ایران ارزان‌تر از موبایل است، اما به نسبت جهانی، خدمات گران‌قیمتی است و با توجه به سرعتی که دارد، اینترنت موبایل مقرون به صرفه‌تر است. این در حالی است که در دنیا اینترنت موبایل لوکس محسوب می‌شود و افراد بیشتر از اینترنت خانگی استفاده می‌کنند.

رقابت با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط مخابرات

با وجود این، در خبری که به تازگی از مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در رسانه‌ها منتشر شده، اینطور آمده که منابع حاضر از این درآمد حق‌السهم اپراتورها باید برای توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت توسط شرکت مخابرات ایران که امکان ارائه سرویس‌های صوت و تصویری پیشرفته را داشته باشد، صرف شود و همچنین مخابرات با این اینترنت ثابت پرسرعت باید امکان رقابت با تهدیدات اینترنت ماهواره‌ای توسط کشورهای خارجی دیگر در حریم کشور را داشته باشد.

در این راستا، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی- در واکنش به مصوبه مجلس، در توییتر نوشت: مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، سرمایه نیست. انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی‌سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است،  آن ‌را رفع کنید. ‌مسوولیت توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هم با سازمان فضایی است نه مخابرات ایران.

فلاح جوشقانی پیش از این درباره وضعیت اینترنت ثابت در کشور گفته بود: کاربران فضای مجازی با توجه به گستردگی خدمات پهن‌باند از سرعت آن ناراضی هستند. ما در حوزه ارتباطات و پهن‌باند ثابت مشکلات زیادی داریم و توسعه‌یافته نیستیم. این مسئله هم نیز بر کسی پوشیده نیست. یکی از مشکلات این حوزه، عدم سرمایه‌گذاری در این بخش است. این کار جزییات پیچیده اجرایی دارد و مجموعه‌ای که صاحب این تجهیزات باشد انحصار ایجاد می‌کند، مانند شرکت مخابرات ایران.