:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر جهادکشاورزی:

ایجاد ۱۹ پارک آبخیز در حال انجام است، مطالعه ۲۵ پارک آغاز شده

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: ۱۹ پارک آبخیز با وسعت ۴۶ هزار هکتار در نقاط مختلف کشور در دست اجراست و مطالعه ایجاد ۲۵ پارک دیگر نیز آغاز شده است.
کد خبر: ۱۷۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
اقتصادگردان- مسعود منصور روز شنبه ۱۶ اسفند در آیین افتتاح اولین پارک آبخیزداری کشور در دره گردو اراک، اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته سالانه ۱۶.۴ تن در هکتار فرسایش آبی در کشور رخ می‌دهد که نخستین اثرات آبخیزداری، کاهش این میزان فرسایش به ۹ تن در هکتار است که رقم بالایی است. یکی از رویکردهایی که در آبخیزداری به عنوان یک اقدام نو از آن یاد می‌شود، " پارک‌های آبخیز" هستند.

وی افزود: پارک‌های آبخیز یکی از رویکردهایی است که می‌توان به عنوان یک کار نو به آن پرداخت. برخی از حوضه‌های آبی منتهی به شهرها بویژه کلانشهرها هستند که اگر کارکردهای آبخیزداری اعم از کنترل سیلاب‌ها، روان‌آب‌ها و غیره عملیات آبخیزداری در آنها انجام و در کنار آن جنگل‌کاری، ایجاد پیست‌های دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، رصدخانه‌ها و پارک‌ها و انواع کارکردها صورت گیرد، جنبه تفرجگاهی در منطقه تقویت و مجموعه اقدامات باعث ایجاد پارک‌های آبخیزداری می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون هکتار حوزه آبخیز شهری در کشور وجود دارد که مستعد این اقدامات هستند و تاکنون در ۶ میلیون هکتار از این میزان، عملیات آبخیزداری صورت گرفته است و چون رسالت اصلی ما عملا در حوزه‌های بالادست است، در حوزه‌های آبخیز شهری همکاری و ارتباط و هماهنگی بیش از پیش مجموعه های شهرداری با منابع طبیعی مورد نیاز است.

منصور اضافه کرد: پارک های آبخیز علاوه بر اینکه به عنوان تفرجگاه مورد استفاده هستند، اثرات تخریبی سیل را نیز به شدت کاهش می دهند و سفره‌های آب زیرزمینی نیز تقویت می‌شوند. در حال حاضر ۱۹ پارک آبخیز با ۴۶ هزار هکتار وسعت در برنامه کاری وجود دارد و عملیات آن انجام شده که دره گردو یکی از بزرگترین این پارک‌هاست که امروز به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: در صورتی که در پارک دره گردو با هزار و ۴۱۳ هکتار وسعت و ۱۰ کیلومتر آبراهه، اقدامات آبخیزداری صورت نمی‌گرفت شهر در معرض سیلاب‌ها قرار می‌گرفت. متوسط شیب این حوزه ۵۸ درصد و بالاست و پوشش  بستر ۸۰ درصد منطقه دره گردو اراک سنگی است و این مهم افزایش احتمال بروز سیلاب در این اراضی را تشدید می‌کند، با این تفاسیر اجرایی نشدن طرح‌های آبخیزداری در منطقه دره گردو اراک به معنای تبدیل این تفرجگاه طبیعی در سطح یک عامل تهدیدزا برای اراک است.

منصور اضافه کرد: علاوه بر هزینه‌هایی که شهرداری در این منطقه تاکنون انجام داده تاکنون بیش از ۱۶۶ میلیارد ریال در این منطقه هزینه شده که ۸۰ درصد این مبالغ از منابع ملی و مابقی آن از منابع استانی تامین شده است.