:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پایان ماراتن بررسی بودجه 1400 تهران

افزایش 25 درصدی بلیت مترو و اتوبوس و 35 درصدی کرایه تاکسی

سرانجام لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران پس از چندین جلسه بررسی و حذف و اضافه پیشنهادات اعضای شورای شهر در این شورا تصویب شد. آنگونه که محسن هاشمی گفته است، بودجه سال آینده با رقمی در حدود 49 هزار میلیارد تومان، با توجه به نرخ تورم، بودجه ای انقباضی به شمار می رود و حدود 24 درصد رشد یافته است. در سال جاری، برای نخستین بار تبصره های بودجه در ردیف های بودجه ادغام شده اند، و به همین دلیل فاصله بودجه سال گذشته با رقمی کمی بیش از 30 هزار میلیارد تومان با رقم بودجه سال آینده که حدود 49 هزار میلیاردتومان است، دستکم 53 درصد است.
کد خبر: ۱۷۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
خبراقتصادي - سید حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفته است: قدرت خرید ۴۸ هزار و 883 میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ معادل بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰ است. در واقع بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید در حد بودجه ۱۳۹۰ است.
در این حال، یکی از بخش های مهم لایحه بودجه، بخش تعیین هزینه ارایه خدمات به شهروندان است که در راس آنها هزینه بلیت مترو و اتوبوس و همچنین نرخ کرایه تاکسی است که به ترتیب 25، 25 و 30 درصد تعیین شده است.

افزایش شدید بهای خدمات

سیدحسن رسولی در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران درباره دلیل افزایش رقم بودجه ۱۴۰۰ گفت: یکی از دلایل افزایش رقم بودجه ۱۴۰۰ افزایش شدید بهای خدمات است.در سال ۱۳۹۹ در حوزه هوشمند سازی که هزینه جاری است بین ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه داشتیم که امسال برای سال ۱۴۰۰ با همه سخت گیری‌ها این عدد به ۱۶ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: دلیل دوم این است که امسال بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کشور ارائه شده و شوراها ملزم به رعایت آن هستند نباید هیچ ارقام بازی در تبصره‌ها وجود داشته باشد و ارقام تبصره‌ها باید در ردیف‌های بودجه لحاظ شود. بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه متاثر از همین موضوع است.
وی ادامه داد: دلیل سوم شاخص قدرت خرید است. بر اساس مقایسه‌های صورت گرفته در قدرت خرید بودجه سنوات گذشته، قدرت خرید ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۰ معادل بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰ است . در واقع بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید در حد بودجه  ۱۳۹۰ است، البته بهتر بود. بر همین اساس صرف افزایش اعداد و ارقام معنی عدول از برنامه سوم نیست. حسب برنامه سوم شهردار موظف بود تا ۱۵ بهمن لوایح بهای خدمات را ارائه دهند که عمدتا ارائه دادند و تصمیم گیری در این مورد به کمیسیون های تخصصی محول شد. بنابراین هم در بخش درآمدها و هم در بخش هزینه‌ها حداکثر واقع بینی برای تحقق پذیری رعایت شده است.

نرخ بهای خدمات شهری در سال ۱۴۰۰ تصویب شد

در این حال، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره بهای خدمات شهری در سال آینده گفت: در پیوست ۴ لایحه شهرداری تهران در ارتباط با بهای خدمات مربوط به بهای خدمات پسماندهای عادی است. در این لایحه هزینه جمع آوری و حمل هر کیلو پسماند عادی از ۱۳۰۰ به ۱۶۵۰ افزایش یافت.
وی ادامه داد: هزینه دفن یک کیلو پسماند عادی در شهر تهران از ۷۰۰ در سال ۹۹ به ۷۸۲ ریال افزایش یافته است و در مجموع بهای خدمات مدیریت پسماند ۲۱.۵ درصد افزایش می‌یابد.
نوری اضافه کرد: برای تشویق شهروندان به تفکیک زباله از مبدا، ضریب تشویقی برای گسترش تفکیک از مبدا تعریف شد و ضریب E۲ از یک به ۰.۷ کاهش یافت.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به پیوست پنجم که درخصوص حق بهره برداری غرف به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره بار است گفت: حق بهره برداری غرف میادین میوه‌و تره‌بار به تفکیک نوع کاربری؛ ۵۰ درصد قیمت مبالغ حق‌بهره‌برداری به عنوان پایه برای لحاظ در دوره بعد خواهد بود.
وی درباره بهای خدمات در بهشت زهرا گفت: تعرفه بهای خدمات بهشت زهرا به میزان ۲۵ درصد افزایش یافت.
نوری ادامه داد: نرخ ورودی وسایل نقلیه میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار به صورت میانگین ۲۰ درصد افزایش یافت.
وی درباره تعیین نرخ ورود خودرو به پارک سرخه حصار گفت: نرخ ورودی به سرخه حصار برای خودروهای سواری ۳۵۰۰ تومان، سنگین سواری ۱۵ هزار تومان، کامیون تا ۲۰ تن، ۲۵ هزارتومان وموتور سیکلت ۲ هزار تومن است.
نوری درباره نرخ بهای خدمات مشاغل سیار و بی‌کانون نیز گفت: نرخ پایه بهای خدمات هر متر مربع در سال ۱۴۰۰؛ شامل استقرار کالا و محصولات تولیدی و خودرو روزانه ۷,۸۰۰ تومان و برای مشاغل سیا غیر موتوری ۱۵ هزار تومان است.
او همچنین با اشاره به افزایش نرخ بهای خدمات کیوسک‌های مطبوعاتی گفت: کیوسک‌ها در سه درجه سطح‌بندی شده‌اند. قیمت درجه یک از ۱۲۰۰ به ۲۵۰۰، در کیوسک درجه دو از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ و در کیوسک در جه سه از ۴۰۰ به ۵۰۰ افزایش یافته است. نرخ بهای خدمات کیوسک‌های مطبوعاتی در مجموع ۲۵ درصد افزایش یافت.
نوری درباره نرخ بهای خدمات دفع پسماندهای پزشکی، صنعتی و کشاورزی گفت: نرخ بهای دفع پسماندهای پزشکی جهت تقدیر از کادر پزشکی به دلیل شرایط کرونا بدون تغییر می‌ماند.
هزینه جمع آوری و حمل پسماندهای بی‌خطر به ۷ هزار تومان، هزینه جمع آوری و حمل پسماندهای صنعتی به ۳۶۰۰ و دفن پسماندها در حدود ۱,۰۴۰ تومان در هر کیلو خواهد بود. در مجموع هزینه جمع آوری و حمل پسماند به روش مخزن متحرک ۳ هزار و ۲۰۰ تومان شد.
وی درباره بهای خدمات جمع آوری هر تن پسماند ساختمانی و عمرانی گفت: بهای خدمات هر تن پسماند ساختمانی به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.
نظر کمیسیون سلامت و محیط زیست درباره افزایش بهای خدمات حوزه سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی چقدر افزایش یافت؟

در تحولی دیگر، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در جلسه دیروز شورای شهر با اشاره به اینکه شهرداری تا ۴۵ درصد پیشنهاد افزایش نرخ کرایه تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس را داشته است گفت: ما خواستیم که قیمت تمام شده بلیت استخراج شود و با توجه به کاهش مسافر و افزایش بهای خدمات مشخص شد قیمت تمام شده بلیت ۱۹ هزار ۸۵۹ تومان برآورد شده است.
وی افزود: اما تنها ۹ درصد این قیمت تمام شده سهم شهروندان است و متوسط افزایش نرخ بلیت مترو برابر ۲۴.۷۵ درصد است.
علیخانی اظهار داشت: به این ترتیب سهم شهروندان از قیمت تمام شده ۹ درصد است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در خصوص قیمت تمام شده بلیت اتوبوس نیز گفت: نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی به طور متوسط به شهرداری تهران اجازه داده شده که از ابتدای اردیبهشت ماه تا سقف ۳۵ درصد افزایش دهد به نحوی که متوسط افزایش نرخ از ۲۵ درصد فراتر نرود.
وی با اشاره به اینکه نرخ گذاری تاکسی به دلیل شخصی بودن وسیله و تورم ۵۰ درصدی متفاوت است، گفت: به شهرداری اجازه داده تا سقف ۳۵ درصد افزایش نسبت به نرخ پایه سال ۹۹ اقدام کند. که بر اساس نرخ‌های خطوط تاکسی متفاوت است. این پیشنهاد با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.

سهم ماموریت های 6 گانه از بودجه

 بر اساس تصویب شورای شهر تهران، شهرداری در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷ درصد از درآمدهای خود را صرف حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد کرد.
سهم حوزه حمل و نقل و ترافیک به عنوان اصلی ترین معضل شهر تهران نزدیک ۳۹ درصد بودجه کل تهران است. همچنین سهم حوزه خدمات شهری ۱۳.۳ درصد و سهم بخش ایمنی و مدیریت بحران درصد از ۴.۲ درصد از کل بودجه شهر تهران است. سهم حوزه شهرسازی و معماری که اولین سهم را در کسب درآمد به صورت ضابطه‌مند دارد، ۴ درصد از کل بودجه شهر تهران است. ۳۳ درصد از بودجه ۱۴۰۰ هم به مجموعه فصل هوشمندسازی شامل خرید خدمت، حقوق دستمزد و الی آخر تعلق دارد.