:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با افزايش اونس جهاني طلا و دلار 25200 توماني رخ داد

رفت و برگشت سكه طلا به كانال 10 و 11 ميليون تومان/ رشد 36 تا 55 درصدي قيمت سكه و دلار در تابستان 99

روز سه شنبه 12 اسفند 99 نرخ ارز و طلا در بازار كاهش يافت سكه بين 10 ميليون و 950 هزار تا 11 ميليون تومان و دلار بين 25150 تا 25300 تومان نوسان داشت. با اعلام قيمت هر اونس طلاي جهاني به 1731 دلار، قيمت سكه به زير 11 ميليون افت كرد و در كانال 10 ميليوني قرار گرفت. معاملات بازار نشان مي دهد كه قيمت سكه طرح جديد 10 ميليون و 950 هزار، سكه طرح قديم 10 ميليون و 570 هزار، نيم سكه 6 ميليون و 300 هزار، ربع سكه 3 ميليون و 950 هزار، سكه گرمي 2 ميليون و 300 هزار تومان، مظنه مثقال طلا 4 ميليون و 591 هزار، هر گرم طلاي 18 عيار 1 ميليون و 60 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۷۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
خبراقتصادي  – محسن شمشيري
 
در ساعات اوليه نيز هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۲۵۲ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته (دوشنبه) ۲۶۹ تومان کاهش داشت. قیمت فروش یورو با کاهش ۳۸۷ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (دوشنبه) به ۲۹ هزار و ۲۰۷ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۲۸ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۲۸۳ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۵۲۵ تومان است. علاوه براین، نرخ خرید یورو در بازار ۲۸ هزار و ۹۱۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۲۰۶ تومان اعلام شد. براساس این گزارش، در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۴ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۶۷۶ تومان به فروش رسید. همچنین در سامانه سنا، حواله یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۵۳ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۹۰۷ تومان فروخته شد.
بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست به‌طوری که از تداوم رشد بهای ارز نا امید شده و چشم به ریزش قیمت‌ها دارند. به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز اکنون به پیش‌واز تحولات پیش رو رفته‌اند.
در بازار تهران با کاهش ۲۸۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان معامله شد.  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۶۰۳ هزار تومان رسید. اونس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۷۳۰ دلار و هشت سنت فروخته شد.
قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما به‌تدریج رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
در بازار ارز قیمت دلار 25 هزار و 200 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 300 تومان و درهم امارات  6 هزار و 900 تومان اعلام شد.در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 590 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 103 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 373  تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 791 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

افزايش 36 تا 55 درصدي قيمت سكه و دلار در تابستان

در تابستان امسال قیمت سکه و ارز بین ۳۶ تا ۵۵ درصد افزایش داشته است. بررسی آماری که مرکز آمار ایران از وضعیت بازارهای مالی منتشر کرده نشان می دهد که در تابستان امسال متوسط قیمت سکه تمام بهار آزادی به حدود ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده که نشان دهنده افزایش ۵۵.۲ درصدی نسبت به دوره قبل است.
دلار ۳۶ درصد گران شد.تغییرات قیمت ارز نیز این گونه بوده که دلار به طور متوسط ۲۲ هزار و ۵۹۷ تومان معامله شده که با افزایش ۳۶.۶ درصدی همراه بوده است.یورو نیز دیگر ارزی است که به طور متوسط ۲۵ هزار و ۹۵۳ تومان معامله شده و تا ۴۴.۳ درصد افزایش دارد.
در بازار پول نیز تغییرات به گونه ای بوده که نقدینگی با رشد ۱۷.۱ درصدی به ۲۸۹۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.در این دوره از حجم نقدینگی ۲.۱ درصد اسکناس و مسکوک، ۱۸.۷ درصد سپرده های دیداری و ۷۹.۳ درصد را شبه پول تشکیل داده است.در تابستان سال جاری پایه پولی نیز ۳۷۲ هزار میلیارد تومان گزارش شده که ۵.۴ درصد افزایش دارد.پایه پولی از متغیرهای بسیار مهم پولی است کهبه آن پول پر قدرت نیز گفته می شود،  هر گونه افزایش در پایه پولی منجر به افزایش چند برابری در نقدینگی خواهد شد.
كاهش قيمت طلا
در ساعات اوليه صبح، در بازار جهاني، قیمت هر اونس طلا با ۰.۶۲ درصد کاهش به ۱۷۱۴ دلار و ۴۰ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که تقویت دلار و بالا رفتن سود اوراق قرضه دولت آمریکا سبب کاهش اشتهای سرمایه گذاران برای حضور در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد کاهش داشت و به پایین ترین رقم در طی 8 ماه و نیم گذشته رسید.
در معاملات اولیه قیمت طلا به رقم 1708 دلار و 60 سنت رسید که پایین ترین قیمت ثبت شده از 15 ژوئن تاکنون بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.64 درصد کاهش به 1711 دلار و 90 سنت رسید.
مایکل مک کارتی تحلیلگر موسسه سی ام سی مارکتس در این باره گفت، احتمال بالا رفتن سود اوراق قرضه دولت آمریکا سبب شده تا قیمت طلا تحت فشار قرار بگیرد. این در حالی است که تقویت دلار نیز در سقوط آزاد قیمت طلا موثر بوده است. وی افزود، عقب نشینی جزئی سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا چندان مورد اعتنا قرار نگرفته است.
شاخص سوددهی اوراق قرضه از بالاترین رقم یک سال اخیر که هفته گذشته به ثبت رسیده بود اندکی پایین تر آمده اما همچنان این رقم بالاست. شاخص ارزش دلار هم در نزدیکی بالاترین رقم های 4 هفته اخیر تثبیت شده است.
مک کارتی افزود: «قیمت اوراق قرضه به وضوح نشان می دهد که تا اواسط سال بانک های مرکزی جهان ناگزیرند تحت فشار رشد تورم سیاست های پولی خود را اندکی انقباضی تر کنند. هرچند بانک های مرکزی اتخاذ چنین سیاستی را رد می کنند... اما اگر نرخ تورم بالا برود، آنها چاره دیگری نخواهند داشت.»
هرچند در هنگام افزایش نرخ تورم، طلا محلی امن جهت سرمایه گذاری به شمار می رود، اما در عین حال بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه جایگاه طلا به عنوان بهشت امن سرمایه گذاری را تهدید می کند، زیرا هرچه سود سرمایه گذاری در بازار اوراق قرضه بالاتر می رود، هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا بیشتر می شود و اشتیاق سرمایه گذاران برای خرید طلا کمتر.