:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت:

موزه نفت‌سوزهای کرمان در جهان بی‌نظیر است

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با اشاره به موزه نفت سوزها در کرمان تاکید کرد: این چنین موزه‌ای را در هیچ کجای دنیا نداریم و این موزه جزو دارایی‌های شهر کرمان است.
کد خبر: ۱۷۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
اقتصادگردان- "اکبر نعمت‌الهی" بعد از ظهر امروز 12 اسفندماه در آئین افتتاح موزه نفت‌سوزها در کرمان گفت: مدیریت موزه‌های وزارت نفت از پنج سال قبل ایجاد شده که به دنبال جمع‌آوری و حفظ میراث و اسناد صنعت نفت است.

وی ادامه داد: تاکنون 124 نقطه را به ثبت ملی رسانده ایم، همچنین 40 میلیون برگ سند تاریخی و 13 هزار شیء تاریخی جمع آوری شده و بعد از مرمت در گنجینه ها نگهداری می‌کنیم.

نعمت اللهی تصریح کرد: امروز پنجمین موزه افتتاح می‌شود و تا پایان سال 1400 موزه‌های صنعت نفت به هشت موزه در کشور خواهد رسید.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان اینکه در بلندمدت به دنبال راه‌اندازی 28 موزه دیگر در سراسر کشور هستیم، اظهار کرد: موزه کرمان یک موزه ویژه‌ای است و نفت سوزها در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

وی افزود: اشیاء قدیمی نفت سوز را از حدود 17 استان کشور شناسایی و جمع آوری کردیم و در چهار سالن به نمایش گذاشته شده و در بخشی از این موزه به تاریخ کرمان و فعالیت‌های انگلیس پرداخته و به تصویر کشیده شده است و امیدواریم بتوانیم فاز 2 و 3 این موزه را راه‌اندازی کنیم.

نعمت‌الهی بیان کرد: برای راه‌اندازی موزه نفت‌سوزها در سه سال اخیر بسیار زحمت کشیده شد و 70 درصد ساختمان قدیمی که متعلق به دوره زندیه و از بین رفته بود با همت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شرکت پخش فراورده‌های نفتی در دو مرحله مرمت شد و برای حفظ این ساختمان آن را به موزه تبدیل کردیم.

وی تاکید کرد: این چنین موزه‌ای را در هیچ کجای دنیا نداریم و این موزه جزو دارایی‌های شهر کرمان است.