:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

کارآفرین خارجی ستایش می‌شود، اما به ما انگ می‌زنند

رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید هنوز در اقتصاد ایران، جایگاه بخش خصوصی و اهمیت این سرمایه گذاران در مسیر توسعه به درستی درک نشده است. امروز در جامعه یک کارآفرین غربی که در کشور خود فضای شغلی ایجاد کرده به عنوان یک الگو ستایش می‌شود اما یک کارآفرین ایرانی که برای مردم خود شغل ایجاد کرده با انگ و تهمت مواجه است.
کد خبر: ۱۷۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
اقتصادگردان- مسعود خوانساری در مراسم اهدای نشان امین الضرب، اظهار کرد: نگاهی به عملکرد بخش خصوصی در تاریخ ایران نشان می‌دهد که این بخش از زمان انقلاب مشروطه در عرصه حضور داشته و پس از آن چه در دوران جنگ تحمیلی و چه در مقابله با ویروس کرونا در خط مقدم فعالیت کرده است. راه آهن، برق، لوازم خانگی، ساخت بیمارستان و مدرسه تنها بخشی از عملکرد بخش خصوصی در تمام سال‌های گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه پول نفت باعث شده به ظرفیت بخش خصوصی کمتر توجه شود، بیان کرد: متاسفانه سیاست‌های غلط، فضا را برای فعالیت سرمایه گذاران تنگ می‌کند و در شرایطی که بخش خصوصی می‌تواند در تحریم و کرونا، به اقتصاد کشور و اقشار کم درآمد کمک کند، مقدمات لازم برای این اتفاق فراهم نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه باید میان کارآفرینان و فعالان اقتصادی واقعی و کسانی که از شرایط سو استفاده کرده‌اند تفکیک قائل شد، بیان کرد: در سال‌های گذشته زیاد بودند افرادی که با استفاده از افزایش قیمت ارز، ثروتمند شدند و خانه و ویلا خریدند اما بخش خصوصی واقعی در عرصه عمل باقی ماند و وقتی فهرست مفسدان اقتصادی منتشر می‌شود، حتی نام یکی از فعالان اقتصادی متعهد دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود جوی علیه بخش خصوصی راه افتاد که آنها ارز را بازنگردانده‌اند که این موضوع به ضرر اقتصاد کشور است.

خوانساری با اشاره به سیاست‌های غلطی که کار را برای فعالان اقتصادی دشوار کرده، گفت: ما در سال‌های گذشته با بخش‌نامه‌های ارزی متعدد، نظرات غیر کارشناسی و سیاست‌های غلط مواجه بودیم که هم توان فعالان را محدود کرده و هم به ایجاد فساد جدید کمک کرده است. با وجود تمام این مشکلات همچنان تولید و کارآفرینی ادامه دارد و امیدواریم فعالان این بخش توان مقابله با مشکلات را همچنان داشته باشند.