:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

انحصار تولید مواد پایدارکننده صنایع غذایی و شیمیایی با محصول ایرانی شکسته شد

صمغ زانتان یک ماده افزودنی غذایی است که دانش فنی آن در اختیار ۴ کشور قرار دارد و محققان یکی از شرکت های دانش‌بنیان با تولید این محصول نیاز صنایع غذایی و شیمیایی را برآورده کردند.
کد خبر: ۱۷۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
اقتصادگردان- مجتبی بدری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، با اشاره به صمغ زانتان از محصولات این شرکت، گفت: صمغ زانتان یک ماده افزودنی غذایی است که به ضخیم شدن محصولات غذایی کمک می‌کند، ضمن آنکه این ماده در صنایعی که نیاز به اتصال مواد به یکدیگر دارند نیز کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه این صمغ از گلوکز حاصل از غلات مانند ذرت، سویا یا گندم و گاهی از لاکتوز (قند حاصل از شیر) تولید می‌شود، اظهار کرد: این ماده در صنایع بالادستی نفت، صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی، داروسازی، رنگ‌های ساختمانی، لعاب و سرامیک، نساجی، سرامیک، کشاورزی و راه سازی و معدن کاربرد بسیاری دارد.

بدری یادآور شد: نیاز کشور به این ماده پایدارکننده بسیار زیاد است و سالی ۵۰۰ تن باید از این ماده در کشور تولید شود تا نیاز صنایع برطرف شود. ما در مجموعه دانش بنیان خود  ۴۰۰ تن آن را تامین می‌کنیم و بقیه نیاز کشور را بازار واردات پاسخ می‌دهد. این صمغ در انواع مختلفی از نوشابه‌ها، کنسروها و مواد غذایی منجمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین افزود: این صمغ، با وجود داشتن وزن مولکولی بالا، به سادگی در آب سرد و گرم حل می‌شود و حتی در مقادیر کم، محلول بسیار غلیظ تولید می‌کند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، بدری ادامه داد: تولید این محصول راهبردی در اختیار چند کشور بود، اما ایران نیز با تولید آن به جرگه این کشورها پیوست. پیش از این تنها کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا این ماده را تولید می کردند.