:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
سهم سپرده بلندمدت و سرمایه گذاری عام از کل منابع بانک ملت به 23 درصد و سهم سپرده های کم هزینه و بدون هزینه به 77 درصد رسید

کاهش 2 واحد درصدی نرخ جذب منابع در وبملت / 400 هزار میلیارد تومان سپرده کم هزینه و بدون هزینه در بانک ملت

سهم 28 درصدی سپرده های بدون هزینه و سهم 49 درصدی سپرده های کم هزینه که روی هم 77 درصد منابع بانک ملت را تشکیل می دهد، مهمترین عامل موفقیت وبملت در کاهش هزینه های جذب منابع و قیمت تمام شده پول در سال های اخیر بوده که باعث شد در 11 ماه نخست سال 99، نرخ جذب منابع این بانک به طور میانگین به 3.62 درصد برسد و نسبت به سال 98 به میزان 2 واحد درصد و نسبت به سال های قبل که بالای 10 درصد بوده، به میزان بیش از 6 واحد درصد کاهش یابد
کد خبر: ۱۷۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
اقتصادگردان- محسن شمشیری
 
کاهش 2 واحد درصدی قیمت تمام شده پول در بانک ملت و کاهش نرخ جذب منابع از 5.32 به 3.62 درصد، در 11 ماه نخست 99 از طریق افزایش سهم سپرده های بدون هزینه و کم هزینه تحقق یافته است و به معنای جذب منابع کم هزینه و بدون هزینه، افزایش حساب های جاری، قرض الحسنه، و کوتاه مدت است.
هر چند که سود کوتاه مدت نیز ماهانه شده و در نتیجه هزینه کمتری برای جذب منابع کوتاه مدت پرداخت می شود. اما موفقیت بانک ملت در افزایش حساب های قرض الحسنه جاری ریالی و ارزی، سهم قابل توجهی در کاهش نرخ پول یا جذب منابع داشته است.
مانده سپرده های جاری ریالی ارزی87 هزار میلیارد تومان،  قرض الحسنه ریالی و ارزی  بیش از56 هزار میلیارد تومان، ، بوده که بدون هزینه بوده است. سپرده کم هزینه کوتاه مدت با سود میانگین کمتر از 4 درصد در طول سال، رقمی حدود 117هزار میلیارد تومان بوده  و سپرده های سایر نیز 138 هزار میلیارد تومان بوده که سود در حد یک درصد داشته است که تنها 5872 میلیارد تومان سود به 49 درصد کل سپرده های بانک ملت به عنوان سپرده کم هزینه پرداخت شده است.
براین اساس می توان دریافت که سهم سپرده های بدون هزینه جاری و قرض الحسنه معادل 28 درصد کل سپرده های بانک ملت در مهر 99 بوده است.
 حساب های با هزینه بالای 11 درصد یعنی حساب بلندمدت و سپرده ویژه عام نیز  117هزار میلیارد تومان، بوده که 12612 میلیارد تومان به آن سود تعلق گرفته  و سهم آن از کل سپرده ها 23 درصد است.


سهم 23 درصدی سپرده کم هزینه

سهم سپرده های کم هزینه کوتاه مدت ارزی و ریالی معادل 23 درصد کل سپرده ها یا حدود 117 هزار میلیارد تومان است که سود این نوع سپرده ها با توجه به ماه شمار شدن آن  به طور میانگین به زیر 4 درصد در سال رسیده است.
 
سهم 23 درصدی سپرده بلندمدت و ویژه عام سرمایه گذاری

همچنین سهم سپرده های بلندمدت ریالی و ارزی یکساله و دوساله و پنج ساله که هزینه بالاتری دارد و گواهی سپرده سرمایه گذاری عام حدود 117 هزار میلیارد تومان یا 23 درصد کل سپرده ها بوده است که میانگین سود این نوع سپرده ها حدود 11 درصد بوده است. به عبارت دیگر، اگرچه نرخ سود سپرده یکساله به طور میانگین در طول سال 18 درصد است، اما نرخ میانگین سپرده های بلندمدت ریالی و ارزی به اضافه سپرده سرمایه گذاری عام حدود 11 درصد بوده است.

روند افزایش سپرده های غیر هزینه زا در سال های قبل نیز در بانک ملت اتفاق افتاده و سهم سپرده های غیرهزینه زا از کل سپرده ها از 22 درصد در سال 96 به 29 درصد در سال 97 افزایش یافته و در سال 98 نیز در مرز 50 درصد قرار گرفته است.
 در سال 97 سپرده های غیرهزینه زای این بانک 57.7 درصد و  سپرده های هزینه زا 8 درصد نسبت به سال 96 افزایش یافته است. ضمن این که رشد سپرده ها بیانگر روان بودن فرآیندها و نشانه اعتماد عمومی به این بانک است.  
براین اساس نرخ جذب منابع سپرده های بانک ملت برای کل سال 98 معادل 5.32 درصد برآورد می شود که به معنای کاهش نرخ جذب منابع و هزینه پرداخت سود سپرده ها نسبت به سال های قبل است.  در سال 97 نیز قیمت تمام شده پول در این بانک 1.75 درصد و قیمت بهره ای پول 2.02 درصد کاهش یافته است.
به عبارت دیگر، در سال 97 نرخ موثر سپرده های هزینه زا به میزان 2.6 درصد کمتر شده واین روند در سال 98 نیز ادامه داشته است.  براین اساس، با کاهش نرخ موثر سپرده های هزینه زا از 15.5 درصد به 12.9 درصد در سال 97، نسبت سود پرداختی به درآمدهای مشاع با کاهش 7 درصدی رو به رو شده است.