:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱

اقدام صندوق نوآوری برای نفوذ فناوری در حوزه‌های علوم انسانی و ادبیات فارسی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در رفع نیازمندی‌های حوزه علوم انسانی با استفاه از ابزارهای نوین فناورانه گفت: رویداد تبادل فناوری در حوزه ادبیات فارسی رویداد مهمی است و می‌تواند الگویی برای تبادل فناوری در سایر حوزه‌های علوم انسانی باشد.
کد خبر: ۱۷۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
اقتصادگردان- دکتر علی وحدت امروز در رویداد مجازی تبادل فناوری در حوزه زبان و ادب فارسی با اشاره به تصویب قانون مترقی حمایت از شرکت‎های دانش بنیان، افزود: تصویب این قانون زمینه رخداد اتفاقات مهمی در کشور است، به گونه‌ای که شرایط کنونی هم از نظر تکمیل زیست بوم فناوری در کشور و هم به لحاظ توزیع جغرافیایی تشکیل شرکت‌های دانش بنیان با ۱۰ سال قبل قابل مقایسه نیست.

وی مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را از اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تشکیل شده است که ارزیابی و تشخیص صلاحیت دانش بنیانی آنها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود.

وحدت با اشاره به تشکیل حدود ۱۰ هزار شرکت فناور در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های استارت‌آپی و نوآفرین که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شناسایی می‌شوند، خاطر نشان کرد: اینها مجموعه‌ای از اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور هستند که با ما همکاری دارند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تامین منابع مالی را از مهمترین بخش‌های توسعه در دنیا معرفی کرد و یادآور شد: در دنیا نهادهای مالی مستقل از دنیا هستند که ما در این زمینه و همچنین در زمینه روش‌های مختلف تامین مالی برای شرکت‌های دانش بنیان از دنیا عقب نیستیم.

وی اضافه کرد: در کنار این صندوق در دو سال اخیر اقدامات جدی برای توسعه منابع مالی در سایر استان‌ها صورت گرفت و آن ایجاد نهاد مالی به نام "صندوق‌های پژوهش و فناوری" است که این صندوق‌ها غیر دولتی هستند، ضمن آنکه صندوق‌های تخصصی در حوزه‌هایی چون نانو، زیست فناوری و ارتباطات راه اندازی شده است.

وحدت با تاکید بر اینکه رشد خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در ۲ سال اخیر ۱۰ برابر شده است، اظهار کرد: خدمات این صندوق به گونه‌ای است که سرویس‌ها و خدمات مالی در تمام طول چرخه حیات به شرکت‌ها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به خدمات و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور، نمونه آن را در زمان شیوع ویروس کرونا دانست که هیچ محصول حوزه سلامت مرتبط با کرونا به کشور وارد نشده و کلیه نیازمندی‌ها از جمله ونتیلاتور، دستگاه‌های اکسیژن ساز و کیت‌های تشخیصی از سوی جوانان دانشمند کشور تامین شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه سازی برای تبادل فناوری را از دیگر اقدامات این صندوق ذکر کرد و گفت: برخی از حوزه‌های صنعتی جدید هستند، ولی برخی دیگر از حوزه‌های صنعتی قدیمی هستند و نیاز به رسوخ فناوری در آنها است تا از این طریق میزان بهره وری آنها ارتقا یابد.

وی نمونه این صنایع را صنایع حمل و نقل و فولادسازی دانست که نیازمند رسوخ فناوری هستند و یادآور شد: برای این منظور اقدام به برگزاری رویدادهای فناورانه با هدف نفوذ فناوری در صنایع کردیم.

وحدت با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت خدمات، افزود: ما در زمینه هوش مصنوعی از دنیا عقب نیستیم و می‌توانیم با کاربردی کردن این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله علوم انسانی، بهره وری را ارتقا دهیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: برای کاربردی کردن فناوری در حوزه زبان فارسی و ادبیات لازم است تا نیازهای این حوزه از سوی متخصصان اعلام شود و این توان در شرکت‌های فناور و دانش بنیان وجود دارد که با استفاده از ابزارهای نوین و فناورانه راهکارهایی را برای رفع نیازمندی‌های این حوزه ارائه دهند.

وحدت با تاکید بر اینکه رویداد امروز در حوزه ادبیات و زبان فارسی برای ما رویداد خاصی به شمار می‌رود، ادامه داد: برگزاری این رویداد می‌تواند الگویی برای برگزاری این رویداد در سایر حوزه‌های علوم انسانی باشد.