:
كمينه:۱۸.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

سند آمایش سرزمین تصویب شد

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که سند ملی آمایش سرزمین در جلسه شورای عالی آمایش سرزمین به تصویب رسیده است و از سوی شورای‌عالی آمایش سرزمین به عنوان بالاترین مرجع نظام راهبری توسعه سرزمین میراثی از دولت یازدهم و دوازدهم برای دولت آینده و نسل های بعدی خواهد بود.
کد خبر: ۱۷۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
اقتصادگردان- پنجمین جلسه شورای عالی آمایش سرزمین و دومین جلسه این شورا در سال‌جاری به ریاست محمدباقر نوبخت - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس شورای مذکور - به منظور بررسی متن پیشنهادی سند ملی آمایش سرزمین در محل این سازمان برگزار شد.

در این جلسه که رضا اردکانیان وزیر نیرو، عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و علیرضارزم حسینی وزیر صمت و نمایندگان سایر اعضای شورا حضور داشتند، محمدباقر نوبخت ضمن تبیین ویژگی های این سند و توضیحاتی در خصوص فرآیند تهیه و بررسی سند ملی آمایش سرزمین و اسناد آمایش استان ها افزود: با هدف ایجاد اجماع و تحقق پذیری این اسناد فرادست و تاثیرگذار بر ترتیبات توسعه سرزمین، یکی از مشارکتی‌ترین فرآیندهای بررسی و اجماع‌سازی طرح ریزی شده به طوریکه این اسناد پس از تدوین ابتدا در نشست میان امور بخشی و فرابخشی سازمان برنامه و بودجه کشور و بعد از آن در کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آمایش سرزمین با حضور دستگاه‌های اجرایی مختلف مورد بررسی دقیق قرار گرفته و بیش از ۲۴۰۰ نفرساعت زمان طی ۹ ماه برای بررسی و تدقیق آن اختصاص داده شد. در نتیجه این تلاش ها این اسناد هم اکنون آماده ارائه و تصویب نهایی شورای‌عالی آمایش سرزمین به عنوان بالاترین مرجع نظام راهبری توسعه سرزمین است.

در ادامه این جلسه امیر امینی رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طی یک و نیم سال اخیر بیش از ۵۰ جلسه کمیسیون تخصصی و کارگروه های موضوعی برای بررسی این اسناد برگزار گردیده و با همت همکاران سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری و دستگاه های اجرایی کشور، دور چهارم مطالعات آمایش سرزمین به سرانجام رسیده و اسناد نهایی درشورایعالی آمایش سرزمین آماده تصویب نهایی است.

همچنین یکی از دستاوردهای مهم دیگر قابل ذکر پس از سه سال پیگیری و برگزاری جلسات مختلف، تصویب و ابلاغ آئین نامه اجرایی شورایعالی آمایش سرزمین در  مورخ ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در هیات  وزیران بوده است.


ویژگی های سند آمایش سرزمین

وی گفت: اصلی‌ترین ویژگی‌های اسناد آمایش استان‌ها عبارتند از انجام مطالعات عمیق و دقیق بر روی وضع موجود و آینده نگری توسعه استان ها، تدوین و انتشار حدود یک‌هزار و ۱۰۰ جلد گزارش در ۳۱ استان کشور(بیش از ۴۰ جلد مطالعه برای هر استان و پنج تا ۱۰ هزار صفحه گزارش)، شناسایی روندها و فراروندهای تاثیرگذار بر توسعه استان و پیش¬بینی راهکارهای توسعه استان با توجه به عدم قطعیت ها و سناریوهای توسعه فضایی استان، یکپارچه سازی ژئودیتابیس آمایش استان ها و چندین ویژگی مهم دیگر که این مطالعات و اسناد را به یکی از جامع ترین و مشارکتی ترین مطالعات سراسری آمایش سرزمین در کشور بدل کرده است.

عیسی کلانتری - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست - نیز بر اهمیت نگاه توسعه پایدار در بند بند اسناد مذکور بویژه درحوزه حفاظت ازمحیط زیست بعنوان میراث آیندگان تاکید کرد. برپایه این گزارش، دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو با تأکید بر اینکه پس از تصویب اسناد ملی و استانی و رونمایی شدن از آنها، می بایست تفکرات غالب منشعب شده از جبر تقسیمات کشوری مورد اصلاح و بازپیرایی قرار گرفته و با نگاه کارشناسی و یکپارچه به مسائل توسعه سرزمین نگریست، بر تحقق رشد وپویایی وتوسعه همه جانبه کشور در نتیجه اجرای این اسناد اظهار امیدواری کرد.

وی در خصوص گنجاندن اطلاعات دقیق همه استان‌ها در مطالعات آمایش استان‌ها اظهار کرد: اساس مطالعات آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی فرابخشی است و نقش اطلاعات پایه در مطالعات آمایش، بسیار تعیین کننده و اساسی است. مخصوصا در بحث آب "قابل برنامه ریزی "باید فرا بخشی وملی وبر اساس حوزه آب ریزها در اسناد استانی به دقت نگریسته شود.

در ادامه، رزم حسینی - وزیر صمت - بر لازم اجرا بودن این اسناد و جلوگیری از موازی کاری با سایر قوانین ومصوبات از سوی سایر نهاد ها و قوا تاکید کرد و اینکه باید آسیب شناسی از اسناد قبلی توسعه طی چهار دهه گذشته برای آیندگان صورت پذیرد.

در پایان این جلسه و پس از صرف بیش از ۷۵ هزار ساعت کار کارشناسی و تولید ۳۴ عنوان گزارش طی سه سال گذشته و با تلاش های کمیسیون تخصصی و برگزاری ۲۷ جلسه برای بررسی مطالعات و سند ملی آمایش سرزمین، این سند در جلسه  شورای عالی آمایش سرزمین به تصویب رسید.

بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه مقرر شد طی جلسه آتی تاریخ و زمان رو نمایی از این سند ملی در اوایل سال ۱۴۰۰ مشخص و قطعی شود.