:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تشدید خروج ارز از کشور برای خرید بیت کوین

آزادی خرید و فروش بیت‌کوین برای واردات کالا / تعیین تعدادی صرافی برای خرید و فروش بیت کوین

افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را دارند که برای واردات از آن استفاده کنند.به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد. خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود فقط آن هایی که به طور رسمی استخراج کرده اند و تنها برای واردات کالا می توانند از رمزارز استفاده کنند
کد خبر: ۱۷۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
خبراقتصادی –
همزمان با افزایش خرید و فروش بیت کوین در داخل کشور،  عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به بیان توضیحاتی درباره مبادله رمزارزها پرداخته و اعلام کرده است: در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند.به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد. خرید و فروش بیت کوین  آزاد نمی‌شود فقط آن هایی که به طور رسمی استخراج کرده اند و تنها برای واردات کالا می توانند از رمزارز استفاده کنند.

درحالی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده رمزارزهایی که به صورت رسمی استخراج شده‌اند می توانند در واردات استفاده شوند که آمارها نشان می دهد، حجم بالای رمزارزهای موجود به صورت غیررسمی در بازار معامله می شوند که اتفاقا موجب خروج ارز زیادی هم شده‌اند.
با داغ شدن بازار خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها در ایران،‌ انتقادات به نبود قانون در این خصوص بالا گرفته است و بسیاری از تحلیل‌گران این حوزه تأکید دارند که اگر دولت موضع خود را در این خصوص فوراً مشخص نکند باید منتظر فاجعه ای در بازار بیت کوین مشابه آنچه طی ماه های اخیر در بازار سرمایه رخ داد، باشیم.
ناصر حکیمی معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تأکید بر مبهم بودن بازار رمزارزها در ایران تأکید کرد که همانطور که دولت سال قبل برای ماینینگ قوانین وضع کرد و این بازار را بعنوان یک صنعت به رسمیت شناخت باید برای خرید و فروش بیت کوین نیز قوانینی داشته باشد.
با این حال اما هنوز دولت و بانک مرکزی موضع خود را در این خصوص روشن نکرده اند و قانونی هم در زمینه مبادلات رمز ارزها وضع نشده است نه در دولت و نه در مجلس!
بعد از آنکه در هفته های اخیر و همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت کوین در دنیا، تعداد زیادی از مردم راهی بازار رمرزارزها مخصوصاً بیت کوین شدند،‌ بالاخره موضع بانک مرکزی درباره خرید و فروش بیت کوین در ایران اعلام شد هرچند خیلی کوتاه!
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره مبادله رمزارزها گفت: در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند.به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد.خرید و فروش بیت کوین  آزاد نمی‌شود فقط آن هایی که به طور رسمی استخراج کرده اند و تنها برای واردات کالا می توانند از رمزارز استفاده کنند.‌ همانطور که از اظهارات همتی مشخص است، فقط رمز ارزهایی که به صورت رسمی استخراج می شوند مجاز به استفاده در واردات خواهند شد و تکلیف سایر رمزارزها همچنان نامشخص خواهد بود.
این درحالی است که میزان استخراج قانونی رمز ارز (بیت‌کوین) طبق برآورد بانک مرکزی مستند به آمار وزارت صنعت ناچیز بوده و استخراج غیرقانونی بیشتر است؛ ضمن اینکه بیت کوین ‌های استخراج شده در ماینرهای غیرقانونی نیز به میزان 5- 6 درصد کل بیت کوین استخراج شده که ادعا می شود، نیست؛ بماند که این سوءاستفاده با سیاست قیمتگذاری برق وزارت نیرو از جمله اختصاص برق رایگان به برخی تشدید شده است.
بنابراین حجم زیادی از بیت کوین های موجود در بازار داخلی، از طریق صرافی‌های خارجی خریداری شده اند؛ تحلیل‌گران این بازار معتقدند که ادامه وضعیت موجود رمز ارزها در ایران به معنای مجوز خروج سرمایه و ارز زیادی از کشور است، همانطور که تا الان نیز برای خرید ماینر و تولید بیت کوین، ارز زیادی از کشور خارج شده است.
محل اصلی تأمین ارز دیجیتال، صرافی های خارجی هستند که در واقع در این روش با مقدار زیادی خروج ارز از کشور مواجه‌ایم؛ هرچقدر تقاضای ارزهای دیجیتال در ایران بالاتر برود خروج ارز از کشور بیشتر خواهد شد.

اگرچه معاملات صرافی های داخلی توسط نهادهای نظارتی قابل رصد است اما با انتقال ارزها به صرافی های بین المللی این مزیت کمرنگ می شود. ضمن اینکه، گسترش پذیرش و معاملات ارزهای دیجیتال در کشور باعث تقویت اقتصاد زیرزمینی و پولشویی شده است.
گفتنی است، بیش از 20صرافی رمزارز با تعداد کاربران و مبادلات روزانه قابل توجه در کشور وجود دارد که همگی از درگاه‌های پرداخت بانکی و شبکه های ملی پرداخت نظیر شتاب و شاپرک برای تبدیل ریال استفاده می کنند در حالی که بانک مرکزی تاکنون به هیچکدام از این صرافی ها مجوز نداده است. طبق سیاست اعلامی بانک مرکزی در مستند رمز ارزها، خرید و فروش رمزارزها در صرافی های غیرمجاز ممنوع است؛ مشخص نیست که این صرافی ها چگونه از بستر پرداخت الکترونیک کشور بهره مند می شوند!
سیاست اعلامی بانک مرکزی در مستند رمز ارزها درباره رمزارزهای جهانروا مانند بیت کوین به قرار زیر است:
    صدور و انتشار این نوع رمزارزها در اختیار توسعه دهندگان آن است و بانک مرکزی در این زمینه امکان پذیرش نقش و مسیٔولیتی ندارد. استفاده از رمزارزهای جهانروا به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور ممنوع است.     رمزارزهای جهانروا تنها در صرافی هایی که مقررات آن در بخش الزامات عمومی صرافیها آورده شده است، قابل خرید و و فروش و تبادل هستند. توسعه کیف پول رمز ارزی برای رمزارزهای جهانروا با در نظر گرفتن مقررات بخش کیف پول رمزارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع است. در حال حاضر استخراج رمزارزهای جهانروا در کشور به عنوان یک صنعت در نظر گرفته شده و مقرراتگذاری در این حوزه از حیطه وظایف و نظارت بانک مرکزی خارج است.
عدم وضع قوانین برای رمز ارزها در ایران موجب شده است تا با رشد بالای قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال(آلت کوینز) آمار فعالان این بازار در ایران از حدود 100 هزار نفر در دوسال گذشته به بیش از یک میلیون نفر در سال جاری برسد؛ افرادی که وارد این بازار می شوند یا معامله گر هستند که آگاهی بیشتری دارند و از نوسانات سود می برند یا اغلب سرمایه گذارانی هستند که به نیت کسب سود بیشتر، گاهی تمام دار و ندار خود را می بازند.
با این تفاسیر ممکن است ارزهای دیجیتال همانند موسسات غیرمجاز به چالشی برای اقتصاد ایران تبدیل شوند و بانک مرکزی اگرچه اکنون کنار گود ایستاده و تماشا می کند اما با بزرگتر شدن چالش و درگیر شدن میلیونها ایرانی با یک تکلیف قانونی به مرکز گود پرتاب شده و میدان دار این عرصه خواهد شد که قدری دیر است!

افزایش بی سابقه قیمت بیت کوین باعث ایجاد هزاران میلیونر رمز ارز شد

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر بیش از ۹۳ هزار حساب بیت کوین به ارزش حداقل ۱ میلیون دلار وجود دارد.
به گزارش راشاتودی، به دلیل افزایش قیمت بیت کوین، اخیراً تعداد حساب هایی که این ارز رمزنگاری شده را در خود دارند افزایش یافته است.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط پایگاه اینترنتی "بیت اینفوچارتس" BitInfoCharts، در حال حاضر بیش از 93 هزار حساب بیت کوین به ارزش حداقل 1 میلیون دلار وجود دارد.همچنین این آمار نشان می دهد که 8214 حساب وجود دارد که دارای بیت کوین با ارزش بیش از 10 میلیون دلار هستند.
به گفته سایت BitInfoCharts 422104 حساب نیز موجودی بیت کوین آنان هرکدام به بیش از 100 هزار دلار می رسد.پس از اعلام تسلا برای سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری بیت کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان برای اولین بار در این ماه بالاتر از نقطه عطف 50 هزار دلار قرار گرفت.
بیت کوین با سرمایه بازار خود به ارزش حدود 850 میلیارد دلار، دارای ارزشی بیشتر از تسلا یا فیس بوک و تقریباً دو برابر ارزش شرکت وارن بافت یعنی "برکشایر هاتاوی" Berkshire Hathaway است.
این در حالی است که قیمت بیت کوین بعد از رسیدن به 58 هزار دلار به حدود 47 هزار دلار سقوط کرد. کارشناسان رمز ارزها هشدار داده بودند که سرمایه گذاری بر روی بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال اشتباه است چرا که به احتمال زیاد به زودی قیمت ها نزولی خواهند شد.

ارزش بیت کوین به پایین ترین رقم طی ۲۰ روز گذشته رسید

ارزش بیت کوین ۶.۳۹ درصد در روز یکشنبه کاهش یافت و به پایین ترین رقم از هشتم فوریه رسید. به گزارش رویترز، ارزش بیت کوین در روز یکشنبه به پایین ترین رقم از هشتم فوریه رسید و  6.39  درصد معادل 2944.20 دلار از ارزش خود را از دست داد. روند کاهش ارزش این ارز مجازی از رکورد حدود 60 هزار دلار ادامه دارد.
ارزش بزرگترین و محبوبترین ارز مجازی جهان 70 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا افزایش یافته است و بیت کوین درست یک هفته پیش  در بحبوحه افزایش اطمینان به آن برای تبدیل شدن به یک روش پرداخت و یک منبع سرمایه گذاری، به حدود 58354.14 دلار رسیده بود. بیت کوین 26 درصد از ارزش خود را نسبت به این رکورد از دست داده است
 ارزش بیت کوین 24 درصد طی یک هفته گذشته کاهش یافته و بدترین عملکرد آن را از مارس 2020 رقم زده است. ارزش بیت کوین در شش روز از هفت روز هفته گذشته رو به کاهش بوده است.
 شرکت های بزرگی مثل بانک نیویورک ملون، شرکت مدیریت سرمایه بلک راک و شرکت مسترکارت از ارزهای مجازی حمایت کرده‌اند. شرکتهای تسلا، اسکوئر و میکرو استراتژی هم در بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند.
 بازارهای سرمایه دیجیتال کلا در محدوده قرمز قرار داشتند. ارزش اتر، رقیب بیت کوین هم 8.88 درصد در روز یکشنبه کاهش یافت و به 1329.57 دلار رسید.