:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل ایران خودرو مطرح کرد

راه‌اندازی خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته در سخت‌ترین شرایط تحریمی

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: پروژه راه‌اندازی خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته در سخت‌ترین شرایط تحریمی به ثمر رسید و میانگین سنی جوانان فعال در آن ۳۲ سال است. کاهش ۲ تا ۲.۵ درصدی مصرف سوخت، کاهش ۲۰ درصدی دور موتور، کاهش صدا، کاهش اصطکاک از مزایای گیربکس ۶ سرعته است.
کد خبر: ۱۶۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
اقتصادگردان- فرشاد مقیمی در افتتاح خط تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته اظهار کرد: شرکت نیرومحرکه در آستانه ۳۷ سالگی خود قرار دارد و در اسفند ماه ۱۳۹۸ تصمیم گرفتیم نمونه گیربکس ۶ سرعته را در ایران طراحی و تولید کنیم.

وی بیان کرد: ایده اولیه تولید این محصول با توجه به دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه شکل گرفت و طی جلسات مکرر با سردار حاجی‌زاده در نهایت به همت جوانان این گیربکس طراحی شد؛ شرکت نیرومحرکه با ۵۳ سالن و ۲۳۰۰ نیروی انسانی در حال فعالیت است که با راه‌اندازی خط تولید گیربکس روزانه ۲۴۰۰ ست گیربکس ۵ سرعته و ۴۵۰ ست گیربکس ۶ سرعته تولید کنیم که گیربکس ۶ سرعته در راناپلاس و دناپلاس بهینه استفاده خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: از فردا روزانه ۶ خودروی رانا پلاس به گیربکس ۶ سرعته مجهز خواهد شد و تا پایان سال آینده ۷۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه از تولیدات ایران خودرو به این گیربکس مجهز خواهد شد. این گیربکس بر روی محصولات ایران خودرو نصب می‌شود تا مزیت رقابتی داشته باشد.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ تأمین کننده بخش خصوصی با ایران خودرو همکاری دارند و به صورت جهادی به میدان تولید آمده‌اند و به زودی شاهد تولید انبوه گیربکس ۶ سرعته خواهیم بود.

این مسئول با اشاره به اینکه در صنعت قطعه سازی قزوین پیشرو است؛ گفت: از ۵۶۵ قطعه ساز خودرو ۳۵ واحد در استان قزوین فعالیت دارند که بر این اساس ۶ درصد تأمین کنندگان ما در استان قزوین مستقر هستند و ۱۵ درصد ارزش قطعات ما را تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: هدف نهایی ما تولید گیربکس اتوماتیک DCT است، تا به امروز گیربکس‌ها از مبدأ کشورهای انگلیس و فرانسه وارد می‌شد اما امروز شاهد طراحی و ساخت گیربکس داخلی هستیم و با این روند در آینده نزدیک گیربکس ۵ سرعته را با گیربکس ۶ سرعته جایگزین خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران خودرو خاطرنشان کرد: برای سال آینده ۲ برنامه در دستور کار داریم؛ نخست اینکه گیربکس AT۶ سرعته را ۳۰ درصد داخلی سازی کنیم و در گام بعدی گیربکس AMT را به تولید انبوه برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: این پروژه در سخت‌ترین شرایط تحریمی به ثمر رسید و میانگین سنی جوانان فعال در آن ۳۲ سال است. کاهش ۲ تا ۲.۵ درصدی مصرف سوخت، کاهش ۲۰ درصدی دور موتور، کاهش صدا، کاهش اصطکاک از مزایای گیربکس ۶ سرعته است.

مقیمی بیان کرد: با اجرای این پروژه حدود ۸۷ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی می‌شود و علاوه بر آن قابلیت نصب بر روی اکثر خودروها را داراست و در عین حال نیز علاوه بر توسعه بومی‌سازی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب اشتغال ۱۵۰ نفر شده است.

وی افزود: مرکز نوآوری گیربکس در کنار شرکت صنعتی نیرومحرکه راه‌اندازی شده و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مستقر هستند و برای ادامه مسیر از مسئولین چند انتظار داریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به تأمین منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش، استفاده از پتانسیل موجود در سطح ملی و ارائه تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی پروژه گیربکس اتوماتیک DCT اشاره کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه با اشاره به شعار سال گفت: در خصوص جهش تولید در گروه ایران خودرو به افزایش تولید بسنده نکرده و علاوه بر افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید، جهش تولید را در پروژه‌های خلاقانه مانند تولید گیربکس پیش بردیم.

وی تصریح کرد: طبق تعهد به وزارت صکت برای به صفر رساندن خودروهای تحویل داده نشده به مردم، تعداد تعهدات عمل نشده را به ۱۷۰۰۰ دستگاه خودرو رساندیم که تا پایان سال حداکثر با ۶۰۰۰ دستگاه خودرو به سال ۱۴۰۰ خواهیم رفت و در سال ۱۴۰۰ تعهدات خود را به صفر می‌رسانیم.