:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دلار در کانال 25 هزار تومان سکه در کانال 11 میلیون

پیش‌بینی دبیر کانون صرافان درباره کاهش قیمت ارز / بازار خریدار ندارد و مستعد اخبار مثبت سیاسی و کاهش قیمت است

‌ در بازار ارز آزاد، قیمت دلار 25 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 900 تومان و درهم امارات 7 هزار تومان اعلام شده است. همچنین با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1734 دلار، قیمت طلا و سکه نیز اندکی افزایش داشت و قیمت مظنه هر مثقال طلا 4 میلیون و 730 هزار تومان، طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۹۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 900 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
خبراقتصادی – محسن شمشیری
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 25 هزار و 170 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 700 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 700 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 100 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

دلار با نوسان در کانال ۲۵ هزار تومان همراه شد

هر دلار روز شنبه  در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۲۴۸ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری چهارشنبه گذشته ۲۳۲ تومان افزایش داشت. نرخ هر یورو نیز به ۳۰ هزار و ۶۰۳ تومان رسید.
قیمت فروش یورو روز با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (چهارشنبه) به ۳۰ هزار و ۶۰۳ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۷۴۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و۹۷۰ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۹۸ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۲۴۸ تومان است.
علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۶۰۳ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (چهارشنبه)، هر یورو به قیمت ۳۰ هزار و ۱۱۸ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۷۵۵ تومان به فروش رسید. همچنین در سامانه سنا روز چهارشنبه گذشته، حواله یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۹۱ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۸۵۵ تومان فروخته شد.
بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست بطوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز ناامید شده و چشم به ریزش قیمت‌ها دارند، به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز اکنون به پیشواز تحولات پیش رو رفته‌اند.

 کاهش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (شنبه ۹ اسفندماه) با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری چهارشنبه هفته گذشته، ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.
ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت داشت.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۷۳۵ دلار فروخته شد.قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما بتدریج رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.

پیش‌بینی دبیر کانون صرافان درباره قیمت ارز

دبیرکل کانون صرافان درباره وضعیت فعلی بازار ارز گفت: اکنون در بازار خریداری وجود ندارد و بازار ارز مستعد آن است که با تحقق اخبار مثبتی در زمینه آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و رفع تحریم‌ها به سمت کاهش قیمت قابل توجهی حرکت کند. 
سعید مجتهدی  درباره دو امکان جدید اپلیکیشن کانون صرافان گفت: این دو امکان جدید که یکی از آن قیمت گذاری است، طبق آن همه صرافان قیمت‌های خود را در اپلیکیشن عرضه می‌کنند و معدل قیمت‌ها گرفته می‌شود که یک منبع خوب و معتبر برای اطلاع از قیمت‌ها انواع ارزهاست. دومین امکان مربوط به سایت صرافان است. پیش از این سایت‌های غیررسمی نوساناتی در بازار ایجاد می‌کردند اما از این به بعد تمام صرافان به سایت کانون صرافان مرتبط می‌شوند و تنها صرافی که کانون به آن مجوز داده باشد، می‌تواند قیمت گذاری کنند. 
مجتهدی درباره وضعیت فعلی بازار ارز گفت: اگر تحریم‌های بانکی و نفتی برداشته شوند، شاهد کاهش قمیت‌ها در بازار خواهیم بود. همچنین آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و مذاکره با آمریکا از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر تعادل بازار ارز تاثیر بگذارند و قیمت‌ها را کاهش دهند. 
دبیر کل کانون صرافان با بیان اینکه بازار ارز در حال حاضر خریدار ندارد، گفت: با شیوع ویروس کرونا مسافرت‌ها و خرید ارز مسافرتی کاهش پیدا کرده است. در کل در حال حاضر بازار ارز مستعد این است با تحقق خبرهای مثبت چون برداشتن تحریم‌ها و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده کشور کاهش قیمت قابل توجهی داشته باشد. 
وی در پایان سخنانش تاکید کرد که مردم ارز و سکه مورد نیاز خود را از صرافی‌های معتبر و مجاز بانک مرکزی خریداری کنند و از مکان‌هایی که تابلو صرافی ندارد، خریداری نکنند. همچنین، اگر در خرید و فروش ارز با صرافی‌ها مشکلی داشتند می‌توانند به کانون صرافان مراجعه کنند تا به مشکل آن‌ها رسیدگی شود.

افت ۲ درصدی قیمت طلا در ۱ روز

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۲.۰۶ درصد کاهش به ۱۷۳۴ دلار و ۴ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که تقویت دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه آمریکا سبب شده تا تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا کاهش یابد، قیمت فلز زرد روز جمعه تا حدود 3 درصد افت داشت و با تجربه کردن پایین ترین رقم 8 ماه گذشته در مسیر ثبت بدترین عملکرد ماهانه از نوامبر 2016 قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 2.06 درصد کاهش به 1734 دلار و 4 سنت رسید. دیروز قیمت طلا تا رقم 1716 دلار و 85 سنت پایین آمد که کمترین رقم ثبت شده از ژوئن 2020 تاکنون بود. قیمت طلا از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون 6.4 درصد افت کرده است. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه برای تحویل در ماه آوریل با 2.62 درصد کاهش به 1728 دلار و 80 سنت رسید.

ارزش دلار آمریکا افزایش یافت

نرخ دلار با بازده بالاتر خزانه‌داری و افت ارزهای پُرریسک، تقویت شد.

به گزارش رویترز، روز جمعه بازدهی اوراق قرضه دولت ایالات متحده نزدیک به بالاترین سطح یک ساله قرار گرفت، دلار آمریکا افزایش یافت، در حالی که ارزش ارزهای پر خطرمانند دلار استرالیا کاهش یافت.
گفته می شود، ارزش دلار تابعی از اتفاقاتی است که در بازده رخ می دهد. روز پنج شنبه بازده ۱۰ ساله از سود سهام اس اند پی ۵۰۰ بالاتر رفت و این نشان دهنده عدم اطمینان زیاد موجود است. شاخص دلار با افزایش ۰.۵۹ درصد به ۹۰.۸۴۷ رسید که بالاترین سطح در هفته است. این شاخص در برابر ین افزایش یافت و برای اولین بار از ماه سپتامبر به ۱۰۶.۶۹ رسید.