:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران با رقم یک میلیارد دلار آغاز می‌شود

همتی: فضای مجمع برای تصویب لایحه پالرمو را منفی ندیدم

.عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه به نظرم، تصویب این لوایح به نفع کشور است و منتظر تصمیم مجمع می‌مانیم گفت: همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم، فضای مجمع را منفی ندیدم. انشاالله مجمع تصمیم خوبی بگیرد. این موضوع، جزو ضرورت‌های بانکی است و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.
کد خبر: ۱۶۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
خبراقتصادی -  رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه درخصوص لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» دلایل و ضرورت‌های تصویب این کنوانسیون‌ها را در مجمع تشخیص عنوان کردیم گفت که فضای مجمع را منفی ندیدم.عبدالناصر همتی با اشاره به اینکه به نظرم، تصویب این لوایح به نفع کشور است و منتظر تصمیم مجمع می‌مانیم گفت: همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم، فضای مجمع را منفی ندیدم. انشاالله مجمع تصمیم خوبی بگیرد. این موضوع، جزو ضرورت‌های بانکی است و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.

پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران با رقم یک میلیارد دلار آغاز می‌شود

رییس کل بانک مرکزی  همچنین گفت: پولی که بانک مرکزی از کره جنوبی طلب دارد هفت میلیارد دلار است، اما قرار شده که پرداخت‌ها حداقل با یک میلیارد دلار آغاز شود.
«عبدالناصر همتی» روز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توافق ایران و کره جنوبی در زمینه انتقال منابع ارزی افزود: کره جنوبی خود خواستار مذاکره برای پرداخت شده است و راه را به آنها نشان داده‌ایم و دستور پرداخت صادر شده، بنابراین هر زمانی که بخواهند این پرداخت انجام می‌شود و چنانچه پرداخت عملیاتی نشود، پیگیری های لازم انجام خواهد گرفت.‌باید با توافق به جلو پیش برویم و دید که براساس توافق چگونه می توان اقدام مربوطه را با موفقیت به پایان رساند.
رییس کل بانک مرکزی گفت:‌ مذاکرات گسترده با کشورهایی مانند عمان، ژاپن، عراق و کره را آغاز کرده‌ایم، اکنون فضای بهتری حاکم شده و کارها بتدریج پیش خواهد رفت.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورها قادر به دریافت مجوز افک بوده‌اند یا خیر گفت: این موضوع مشکل آنهاست و ارتباطی به ما ندارد.رئیس کل بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران، در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در زمینه نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی به تازگی توافق کردند.

 تخصیص ارز مورد نیاز خرید واکسن از هند

رییس کل بانک مرکزی گفت: علاوه بر تأمین ارز واکسن های موردنیاز وارداتی از کشورهای اعلام شده قبلی، امروز ارز مورد نیاز خرید واکسن از هند نیز تخصیص یافت.
عبدالناصر همتی گفت:  به اتفاق وزرای ذی ربط در دومن جلسه مشترک کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت در خصوص مباحث FATF شرکت کردیم، در پاسخ به سوالاتی که مطرح شد مطالب مهمی از طرف نمایندگان دولت در جلسه در خصوص ضرورت و اهمیت پیوستن به کنوانسیون‌های مرتبط ارائه شد.
وی با بیان اینکه معاملات حواله‌های ارزی در سامانه نیما در یک ماه گذشته به صورت روان و با ثبات قابل توجهی در جریان بوده است، اظهار داشت: در یک ماه منتهی به سوم اسفند ماه معادل ۱.۹ میلیارد دلار با میانگین نرخ ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر دلار معاملاه شده است.این رقم علاوه بر ارز تامین شده توسط بانک مرکزی و نیز واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است، نکته جالب توجه اینکه همواره عرضه بیش از دو برابر معاملات انجام شده در این بازار است.میزان تسهیلات پرداخت شده توسط سیستم بانکی در ۱۰ ماه امسال به رقم حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و همچنین حجم مجموعه سپرده ها نیز با ۴۴ درصد رشد نسبت به ابتدای سال در پایان دی ماه به حدود سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.علاوه بر تامین ارز واکسن های مورد نیاز وارداتی از کشورهای اعلام شده قبلی، امروز ارز مورد نیاز خرید واکسن از هند نیز تخصیص یافت.
سه‌شنبه به‌اتفاق وزرای ذی‌ربط در دومین جلسه مشترک کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت درباره مباحث FATF شرکت کردیم، در پاسخ به سؤالاتی که مطرح شد مطالب مهمی از طرف نمایندگان دولت در جلسه درباره ضرورت و اهمیت پیوستن به کنوانسیون‌های مرتبط ارائه شد.
وی با بیان اینکه معاملات حواله‌های ارزی در سامانه نیما در یک ماه گذشته، روان و با ثبات قابل‌توجهی در جریان بوده است گفت: در یک ماه منتهی به سوم اسفند معادل 1.9 میلیارد دلار با میانگین نرخ 23 هزار و 500 تومان به‌ازای هر دلار معامله شده است.این رقم علاوه بر ارز تأمین‌شده توسط بانک مرکزی و نیز واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است، نکته جالب توجه اینکه همواره عرضه بیش از دو برابر معاملات انجام‌شده در این بازار است.میزان تسهیلات پرداخت‌شده توسط سیستم بانکی در 10 ماه امسال به رقم حدود یک‌هزار و 400 میلیارد تومان و همچنین حجم مجموعه سپرده‌ها نیز با 44 درصد رشد نسبت به ابتدای سال در پایان دی ماه به حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.