:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن:

زلزله زدگان سی سخت ۱۰ میلیون تومان دریافت کردند

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با بیان اینکه امروز عملیات اجرایی اولین واحد تخریبی ناشی از زلزله کهگیلویه و بویراحمد شروع شده است گفت: کمک بلاعوض اجاره بها برای واحدهای احداثی ۲۰ میلیون تومان است که امروز قسط اول به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ۱۳۵ خانواده پرداخت شد.
کد خبر: ۱۶۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
اقتصادگردان- مجید جودی اظهار کرد: از سه روز قبل عملیات آواربرداری و در واقع بازسازی پس از زلزله سی سخت شروع شده و امروز اولین واحد احداثی وارد عملیات اجرایی شد. فعلا کارها با کمک بلاعوض پیش می رود تا انشاءالله تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود.

وی افزود: بانک مرکزی امروز بانکهای عامل را برای پرداخت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی زلزله  سی سخت مشخص کرد. به واحدهای شهری ۱۰۰ میلیون تومان وام، ۳۰ میلیون تومان تسهیلات خرید اثاثیه منزل و ۵۵ میلیون تومان بلاعوض تحت عناوین مختلف پرداخت می شود که از این ۵۵ میلیون تومان ۲۰ میلیون تومان برای اسکان موقت و مابقی کمکهای معیشتی خواهد بود.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن با بیان اینکه هم اکنون در منطقه حضور داریم گفت: برآورد خسارات در شهر سی سخت به اتمام رسیده که طبق بررسی ها حدود ۹۰۰ واحد مسکونی تخریب شده است. تیمهای ارزیاب به روستاها رفته و در حال بررسی هستند. البته خوشبختانه حجم تخریب در روستاها چندان زیاد نیست. اما امروز یک پس لرزه ۴.۵ ریشتری داشتیم که ممکن است خدای نکرده خسارات را افزایش دهد.

جودی اظهار کرد: پیش بینی ما این است که دوره ساخت واحدها دو تا سه ماه طول بکشد. طبیعتا هرچقدر شروع اجرا دیرتر باشد تکمیل واحدها نیز دیرتر انجام خواهد شد.

وی سقف پرداخت کمک هزینه اجاره را ۲۰ میلیون تومان دانست و گفت: امروز اولین قسط کمک بلاعوض به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ۱۳۵ خانوار پرداخت شد. ۱۰ میلیون تومان دیگر نیز در روزهای آینده پرداخت می شد. به محض تشکیل پرونده، متقاضیان این کمکها را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که شرایط زندگی مردم در سی سخت چگونه است، افزود: خوشبختانه در چند روز اخیر هوا خوب است و بارش نداشتیم. البته به خسارت دیدگان کمک اجاره پرداخت می کنیم که اگر به طور مثال بازسازی خانه شان سه ماه طول بکشد ماهیانه هفت میلیون تومان برای اجاره در نظر گرفته شده است. کسانی هم که خانه اقوام ساکن شوند این ۲۰ میلیون تومان را دریافت می کنند.