:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۱.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
موضع نماینده کارفرمایان در قبال مزد و معیشت کارگران

گفتار درمانی را کنار بگذاریم و عمل کنیم

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه کارگران خانواده های ما هستند و خواهان حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال پایدار هستیم، گفت: بالا بردن قدرت خرید کارگران به ثبات قیمتها در بازار نیاز دارد و کالاهای اساسی باید با شیوه های مناسب دست کارگران برسد.
کد خبر: ۱۶۹۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
اقتصادگردان- اصغر آهنی ها با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد اشتغال کشور در اختیار واحدهای خرد و کوچک است، اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور از سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تشکیل شده و بیشترین اشتغال در کارگاههای زیر ده نفر است. در بخش صنعت، واحدهای بزرگ به دلیل اینکه توانستند طی سال چندین نوبت قیمتها را افزایش دهند سودآوریشان بیشتر شده است اما واحدهای کوچک خصوصی و تعاونی به دلیل شرایط موجود، تحریم و کرونا و مسایلی همچون عدم تامین مواد اولیه و برخی هزینه ها در وضع مناسبی قرار ندارند.

کرونا بیشتر مشاغل خدماتی را نابود یا تعطیل کرد!

وی افزود: یکسری از مشاغل و کارگاهها هم که به مشاغل زیرزمینی معروفند از این جریان لطمه دیدند و کارگرانی که در این بخش مشغول کار هستند حتی از مزایای حداقلی برخوردار نیستند.

آهنی ها ادامه داد: در بخش کشاورزی به دلیل اینکه با مواد خوراکی در ارتباط است اتفاق خاصی نیفتاده ولی در بخش خدمات بسیاری از مشاغل تحت تاثیر کرونا نابود شدند. برخی کسب و کارها تعطیل یا نیمه تعطیل شدند و صنوف خدماتی به ویژه بازار از این مساله به شدت آسیب دیدند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به موضوع مسکن و هزینه های کارگران در این بخش اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بحث کارگری به دلیل اینکه رویکردها به سمت قانون مداری نرفته شاهد هستیم که برخی مواد قانونی مثل ماده ۲۹ قانون اساسی که مجری آن دولت است عملا به اجرا در نیامده است.

نظام مسکن راه اندازی شده بود قیمت مسکن کنترل می شد

وی افزود: قرار بود مسکن اجتماعی ساخته شود و چند سال هم بحث آن مطرح شد. اگر نظام مسکن را راه اندازی کرده بودیم هم می توانست قیمت مسکن را کنترل کند تا فشار به طبقات محروم و آسیب پذیر وارد نشود و هم بسیاری از کسانی که فاقد مسکن بودند صاحبخانه شوند ولی این امر تا به امروز عملیاتی نشده است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به هزینه های درمان و سلامت کارگران اظهار کرد: به دلیل بار زیادی که طی چند دوره در دولتهای گذشته به دوش تامین اجتماعی افتاد و همچنین عدم پرداخت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، امروز این سازمان جان ندارد و مطالبات سازمان از دولت همچنان به قوت خود باقی است. متاسفانه خدماتی هم که از سوی مراکز درمانی داده می شود به جز چند مورد خاص هزینه های کارگران و کارفرمایان را پوشش نمی دهد.

ما و کارگران در یک کشتی نشسته ایم

آهنی ها با بیان اینکه کارفرمایان در این شرایط حال و روز مناسبی ندارند و زیر فشار قوانین خرد می شوند، اظهار کرد:کارگر فقط کارفرمای خودش را می بیند در حالی که یکسری از وظایف برعهده دولتها است و نمی توانیم همه فشارها را به دوش کارفرما بگذاریم. ما با کارگران مشکلی نداریم و در یک کشتی نشسته ایم که اگر سوراخ شود هر دو غرق می شویم.

این مقام مسئول کارفرمایی با بیان اینکه کارگران خانواده های ما هستند، ادامه داد: کارگران قشر عزیزی هستند که در دوران انقلاب، تلاطم های سخت و جنگ اقتصادی ایستادگی کردند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تولید را نگه داشتند. ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی در یک خط واحد هستیم و باید شرایطی ایجاد کنیم که مردم زندگی مناسبی داشته باشند. این وظیفه ملی و همگانی است و با گوش سپردن به کلام و فرامین مقام معظم رهبری است که این پیچ و خم ها را پشت سر می گذاریم.

بالا بردن قدرت خرید کارگران نیازمند ثبات قیمتها است

وی با بیان اینکه در شرایط کرونا و فشارهای اقتصادی توان کارگر و کارفرما مشخص است، افزود: نمی توانیم تنها با پول زندگی افراد را درست کنیم. اینکه مبلغی به کارگر بدهیم که زندگی خود را بچرخاند ولی فردا تورم ایجاد شود این پول نتیجه ندارد، ما خواهان حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال پایدار هستیم.

آهنی ها در بخش دیگری از گفت وگو با ایسنا با تاکید بر ثبات قیمتها و متعادل نگه داشتن آن در بازار، گفت: متاسفانه وجود برخی رانتها و سوء استفاده ها بر پیکره معیشت مردم لطمه می زند که لازم است قاطعانه برخورد کنیم. همه این مسایل برنامه مشخص دارد و اگر از نظر بخش خصوصی و متخصصین امر و انجمنها استفاده کنیم و مشورت بگیریم همه چیز ساماندهی می شود.

چه معنی دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالای دیگر سر درآورد؟

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درعین حال با انتقاد از عدم توزیع مناسب ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: چه معنی دارد که ارز ۴۲۰۰ تومانی که به واردات یک کالا اختصاص داده شده از کالای دیگر سردرآورد و در بخش دیگر به کار رود و فساد اقتصادی ایجاد کند؟ اگر توزیع ارز درست باشد کالاهای اساسی با قیمت مناسب دست مصرف کننده می رسد و در آن صورت معیشت کارگر هم تامین می شود.

وی متذکر شد: اگر می خواهیم قدرت خرید را بالا ببریم باید قیمتها را سرجایش برگردانیم و اقلام اساسی را با روشهای مناسب در اختیار کارگران قرار بدهیم. اگر دولت می بیند در مقطعی لازم است بن کارتهای الکترونیک به بخشهای کارگری اختصاص بدهد.

گفتار درمانی را کنار بگذاریم و عمل کنیم!

آهنی ها در پایان گفت: اشتغال معادله پیچیده و سختی است که باید حفظ شود و ما این آمادگی را داریم که در بحثهای فنی و به ویژه دستمزد وارد عمل شویم و قوای کشور هم آنچه را که می توانند انجام بدهند در عمل نشان بدهند. امروز باید گفتار درمانی را کنار بگذاریم و فقط عمل کنیم.