:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اونس در مرز 1800 دلار قرار گرفت

سکه 10.9 میلیون، دلار 24500 تومان / تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی برای ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰

در ساعات عصر دوشنبه 4 اسفند 99 دلار 24570، سکه 1 میلیون، طلا هر گرم 1 میلیون و 73 هزار تومان اونس طلا 1798 دلار اعلام شد. به دنبال تحولات سیاسی و تمایل کشورها برای آزاد سازی منابع ایران و همچنین تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، قیمت طلا و ارز کاهش یافته است. قیمت دلار به کانال 24 هزار تومان کاهش یافته و صبح به نرخ ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و عصر به نرخ 24470 تومان معامله شد. در ساعات عصر سکه 10.9 میلیون، دلار 24470 تومان، اونس در مرز 1800 دلار اعلام شد. براین اساس با افزایش قیمت دلار به 24500 و اونس به 1800 دلار، سکه 11 میلیون تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
خبراقتصادی – محسن شمشیری

به دنبال تحولات سیاسی و تمایل کشورها برای آزاد سازی منابع ایران و همچنین تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، قیمت طلا  و ارز کاهش یافته است. قیمت دلار به کانال 24 هزار تومان کاهش یافته و صبح به نرخ  ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و عصر به نرخ 24470 تومان معامله شد. به دنبال کاهش نرخ دلار و اعلام هر اونس طلا به قیمت 1795 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت و سکه به کانال 10 میلیونی افت کرد.در ساعات عصر سکه 10.9 میلیون، دلار 24470 تومان، اونس در مرز 1800 دلار اعلام شد. براین اساس با افزایش قیمت  دلار به 24500 و اونس به 1800 دلار، سکه 11 میلیون تومان معامله شد.
قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و 67 هزار تومان، مظنه مثقال 4 میلیون و 622 هزار،  قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 900 هزار تومان و  وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 500 هزار تومان داد و ستد شد.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 300 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
در ساعات صبح نیز  قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 90 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 434 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 720 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.قیمت دلار 24 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 900 تومان و درهم امارات 6 هزار و 730 تومان اعلام شده است.
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  24 هزار و 253 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 772 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 36 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 461 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
دبیر کارگروه تنظیم بازار از تخصیص ارز مورد نیاز ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: در حدود ۲ ماه گذشته، چهار میلیون تن انواع کالا‌های اساسی از بنادر کشور تخلیه شده است.
عباس قبادی در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار کشور در جمع خبرنگاران افزود: بانک مرکزی همکاری خوبی در مورد تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالا‌های اساسی در 6 ماه نخست سال آینده انجام داده و ارز مورد نیاز را تخصیص داده است.

کاهش پلکانی قیمت دلار در صرافی‌های مجاز و بانکی

جدیدترین نرخ‌های بازار امروز نشان از افت شاخص ارزی در کانال ۲۴ هزار تومانی دارد.بر این اساس در معاملات دومین روز هفته (یکشنبه سوم اسفندماه ۱۳۹۹) بهای دلار آمریکا با کاهش همراه شده است. به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۹,۳۵۲ ریال از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۵,۷۸۷ ریال نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۴۴,۱۸۸ ریال به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.

نرخ کنونی دلار آمریکا در حالی در کانال ۲۴ هزار تومانی جای دارد که نسبت به آخرین روز هفته قبل (سی بهمن ماه ۹۹) بیش از ۷,۵۱۲ ریال ارزان‌تر شده است.همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۲۸۷,۱۰۰ ریال از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۹۲,۹۰۰ ریال به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، بیش از ۵,۸۰۷ ریال کاهش نرخ دارد.همچنین نرخ فروش در معاملات نسبت به پنج شنبه هفته گذشته، ۱۰,۱۰۰ ریال ارزان‌تر شده است.

نوسان دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۲۳۴ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته با کاهش ۱۸۴ تومانی همراه‌شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار و ۳۹۱ تومان رسید.قیمت فروش یورو با افزایش  ۱۰۱ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (یکشنبه) به ۲۹ هزار و ۳۹۱ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۷۵۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۸۰۹ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۹۹۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۲۳۴ تومان است.
علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۴۹۱ تومان اعلام شد.
براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (یکشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۳۳۲ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۳۷۵ تومان به فروش رسید. همچنین در سامانه سنا روز کاری گذشته (یکشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۷ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۴ هزار و ۵۳۹تومان فروخته شد.
بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست به طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز ناامید شده و در انتظار ریزش قیمت‌ها هستند، به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز اکنون به پیشواز تحولات پیش رو رفته‌اند.
ترس و دو دلی دلالان ناشی از دو چیز است. نخست، هرچند تعلل‌هایی در بازگشت آمریکا به برجام مشاهده می‌شود، اما در تحلیل‌ها و همچنین در جامعه کفه ترازو به سمت بازگشت این کشور سنگینی می‌کند و نه بازگشت نداشتن است. به ویژه اینکه ایران نیز مانعی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود نمی‌بیند و بارها این را اعلام کرده است.
دوم اینکه طبق گزارش‌های بانک مرکزی، شاخص‌های اقتصادی کشور در ۶ ماهه دوم سال عملکرد مثبتی داشته‌اند. این یعنی اینکه باوجود تحریم و شیوع کرونا، روند اقتصاد در مسیر مثبت قرار دارد.  
اکنون که نقش رفع تحریم‌ها در سیر نزولی و سقوطی قیمت دلار پوشیده نیست، انتظار می‌رود با مشاهده سیگنال‌های مثبت در روابط خارجی و به ویژه در مورد برجام شاهد کاهش محسوس قیمت دلار باشیم. در بهمن‌ماه بیشتر نظاره‌گر اختلافات طرفین بودیم، اما به نظر می رسد در اسفندماه، شرایط تغییر می کند.
با توجه به اینکه ایران نشان داده که در تعیین ضرب‌الاجل خروج از پروتکل الحاقی، بسیار جدی است،  به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا نیز آن را به شدت جدی گرفته‌اند، به همین دلیل، شروع نخستین روز آخرین ماه سال ۱۳۹۹ با سه سیگنال مهم برجامی همراه بود که می‌تواند سیر قیمت دلار را به شدت نزولی کند.

 کاهش ۱۱۰ هزار تومانی قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (دوشنبه، چهارم اسفندماه) با کاهش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (یکشنبه) ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۷۹۷دلار و ۵۲ سنت فروخته شد.
قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما به‌تدریج رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.

افزایش قیمت طلا 1798 دلار

قیمت هر اونس طلا  با ۰.۰۳ درصد رشد به ۱۷۸۴ دلار و ۸۲ سنت رسید  و در ساعات عصر نیز 1798 دلار رشد.
به گزارش رویترز، در حالی که تضعیف دلار سبب شده تا اندکی از فشار ناشی از تقویت سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا کاسته شود، قیمت طلا که در جلسه قبل به پایین ترین رقم بیش از 7 ماه گذشته رسیده بود امروز اندکی افزایش یافت.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.03 درصد رشد به 1784 دلار و 82 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل نیز با 0.26 درصد رشد به 1782 دلار و 10 سنت رسید.
هووی لی اقتصاددان بانک او سی بی سی در این باره گفت: «افت دلار به خنثی کردن اثر افزایش سود اوراق قرضه کمک کرده است... طلا رد وضعیت عجیبی قرار دارد...از یک سو با توجه به انتظارات تورمی اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد، اما از سوی دیگر تقویت اشتها برای ریسک پذیری سبب کوچ برخی از سرمایه ها از این بازار شده است.»
ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب شاهد کاهش بود و سبب ارزان تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند. اما شاخص سوددهی اوراق خزانه داری امریکا به بالاترین رقم در طی حدود یک سال گذشته رسیده این مسئله هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا را بالا برده است.
علاوه بر بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری پیشنهادی دولت بایدن که احتمالا اواخر این هفته در کنگره به تصوییب خواهد رسید، بازارها منتظر سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو در کنگره در روز سه شنبه هستند.
لی افزود: «افزایش سوددهی اوراق قرضه اصلی ترین عامل افت قیمت طلا در حال حاضر است، اما اگر پاول هر گونه اشاره ای به سیاست های انبساطی کند یا بگوید که نرخ سوددهی فعلی برای تداوم ترمیم اقتصادی بیش از حد بالاست... احتمالا شاهد رشد مجدد قیمت طلا خواهیم بود.»