:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری خبر داد

مذاکره برای جبران خسارت کامیون‌داران حادثه دیده توسط افغانستان

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره حادثه انفجار و آتش‌سوزی در مرز اسلام‌قلعه بین ایران و افغانستان و خسارت وارد شده به کامیون‌داران ایرانی اظهار کرد: در حال پیگیری و رایزنی با مقامات کشور افغانستان هستیم که خسارت کامیون‌داران ایرانی توسط این کشور جبران شود.
کد خبر: ۱۶۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
اقتصادگردان- حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز ۲۵ بهمن ماه، تانکر گازی در گمرک اسلام قلعه، افغانستان منفجر شد که در پی آن حدود هزار دستگاه کامیون آتش‌ گرفتند و بر اساس اظهارات شاهدان عینی و کامیون‌داران حدود ۲۰۰ کامیون آتش گرفته مربوط به ایران بوده است.

پس از گذشت حدود ۱۰ روز از این حادثه هنوز خبری از علت دقیق آتش سوزی و عوامل آن از سوی دولت افغانستان نیست اما بسیاری از کامیون‌داران ایرانی و افغانستانی در این حادثه آسیب دیده‌اند.

جواد هدایتی - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای -  در این باره گفت: هنوز مقامات رسمی افغانستان درباره علت و عوامل دقیق وقوع این حادثه اظهار نظر رسمی نکرده‌اند اما قوی‌ترین گزینه این است که تا کنون نشتی تانکرهای گاز در مرز اسلام قلعه که برای آزمایش و راستی آزمایی مورد بررسی قرار می‌گیرند این حادثه را به وجود آورده و ظاهرا در نمونه گیری این مشکل به وجود آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرابکاری یا عواملی از این دست نیز مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟ افزود: در ابتدای امر این مسائل نیز بررسی و از گزینه های احتمالی حذف شد و حتی در همان ابتدا احتمال حمله طالبان و انتحاری نیز مطرح شده اما بعدا همه آن‌ها رد شدند. به نظر می‌رسد که عدم رعایت نظامات و مسائل  ایمنی یکی از دلایل اصلی این انفجار و آتش سوزی باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  در پاسخ به این سوال که کامیون‌های ایرانی چقدر در این حادثه آسیب دیده‌اند گفت: اکثر کامیون‌های آتش گرفته افغانستانی  بودند اما برخی از آن‌ها نیز برای کامیون‌داران ایرانی بود و در این راستا خسارات وارد شده شناسایی شدند و به وزارت امور خارجه اعلام کرده‌ایم.

هدایتی اعلام کرد: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری و مذاکره با مقامات افغانستانی است تا خسارات وارد شده به کامیون‌داران ایرانی را از طریق دولت افغانستان جبران کند چرا که آن‌ها وقتی وارد این کشور می شوند حق بیمه های گزافی هم پرداخت کرده‌اند. بنابراین امیدواریم هر چه سریعتر این خسارات تادیه شود.