:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
مقاوم سازی ارزی از طریق تعاملات بین المللی و ارتباط با کشورهای همسایه

دلار صرافی به مرز 25 هزار تومان رسید/ کاهش 360 هزار تومانی قیمت سکه

در بازار جهانی در حالی که ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزها کاهش یافته، قیمت طلا نیز به پایین ترین حد خود در هفت ماه گذشته سقوط کرد و 1759 دلار شد و در نتیجه سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیگر روی آوردند و قیمت بیت کوین با بیش از ۵۶ هزار دلار به بالاترین نرخ تاریخ خود دست یافت. در بازار داخلی نیز قیمت دلار و طلا و سکه نسبت به هفته قبل کاهش یافته است
کد خبر: ۱۶۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
خبراقتصادی – محسن شمشیری
روز شنبه در اولین روز کاری اسفند 99،  قیمت دلار 25 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 800 تومان و درهم امارات 7 هزار تومان اعلام شده است. در بازار طلا نیز با اعلام قیمت دلار 25 هزار و 600 تومان،  و اونس جهانی طلا به نرخ    دلار، قیمت طلا و سکه اندکی کاهش داشت. در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 115 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 550 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 830 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

کاهش ۱۲۶ تومانی نرخ دلار
هر دلار روز (شنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۴۴ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته(پنجشنبه) با کاهش ۱۲۶ تومانی همراه‌شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار و ۸۹۶ تومان رسید. قیمت فروش یورو با کاهش ۴۰۴ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه) به ۲۹ هزار و ۸۹۶ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۵۴۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۳۰۴ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۷۹۶ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۴۴ تومان است. علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۸۹۶ تومان اعلام شد.
براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، هر یورو به قیمت ۳۰ هزار و ۸۳۸ تومان و هر دلار ۲۵ هزار و ۲۰۴ تومان به فروش رسید.  همچنین در سامانه سنا روز کاری گذشته (پنجشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۱۳تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۴ هزار و ۳۹۲ تومان فروخته شد.  قیمت دلار که در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده بود، در روزهای اخیر دوباره نوسان دارد.
کاهش ۳۶۰ هزار تومانی قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران امروز (شنبه، دوم اسفندماه) با کاهش ۳۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (پنجشنبه) ۱۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون تومان معامله شد. نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز  یک‌هزار و ۷۸۵ دلار فروخته شد.قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما بتدریج رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.

ارزش دلار با توجه به داده‌های مبتنی بر وجود مشکلات کارگری در مقایسه با سایر ارزها کاهش یافت، اما پوند قدرتمند ماند.
 اطلاعات ناامید کننده از بازار کار، خوش بینی به بهبود سریع اقتصاد ایالات متحده را کاهش داد. درعین حال پوند علی رغم وضع خرده فروشی در ژانویه، قدرتمند باقی ماند.شاخص دلار در برابر ۶ ارز دیگر پس از کاهش ۰.۴ درصدی یک شبه، با ۰.۱ درصد کاهش به ۹۰.۴۸۳ رسید. یورو در برابر دلار آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱.۲۱۰۷ رسید،دلار امریکا در برابر ین ژاپن با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۵.۶۲ واحد رسید، دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا با ۰.۴ درصد افزایش به ۰.۷۷۹۳ رسید.
همچنین قیمت بیت کوین در معاملات روز شنبه ۸.۸۶ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح ۵۶۱۷۵ دلار رسید، که بالاترین رقم تاکنون است. تا ساعت ۰۰:۳۳ به وقت مسکو، رشد قیمت بیت کوین کند شد و معاملات با قیمت ۵۶،۰۱۸ دلار انجام شد.
قیمت طلا به پایین ترین حد خود در هفت ماه گذشته سقوط کرد در حالی که سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیگر روی آوردند. این فلز زرد جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست داده، در حالی که قیمت طلا در روز جمعه به سطحی رسید که از اوایل جولای سال ۲۰۲۰ دیده نشده است.معاملات آتی طلا در ماه آوریل در معاملات اولیه با قیمت ۱۷۵۹ دلار در هر اونس روبرو شد، اما در اواخر روز ضررهای خود را جبران کرد.

مقاوم سازی ارزی در اقتصاد

امیر عابدی کارشناس اقتصادی می گوید: برای مقاوم سازی در بخش ارزی راهی جز تعاملات بین‌المللی، مدیریت درست منابع داخلی و حفظ ارتباطات منطقی با بازارهای همسایه نخواهیم داشت.ما در شرایط خاصی قرار داریم که با اقتصاد تحریم شده و مشکلاتی در تجارت خارجی روبرو هستیم، هرچند در برخی امور توانستیم موفقیت هایی را در یک دوره به دست بیاوریم و این تحریم ها مقداری ما را به خوداتکایی، خودباوری و تا حدودی خودکفایی نزدیک کرد، اما نباید فراموش کرد اقتصاد و بازار دو بال دارد؛ صادرات و واردات بنابراین نمی توان برای کاهش آسیب پذیری اقتصاد از منابع ارزی، ارتباط با دنیا را صفر کرد و صرفا به توان داخلی پرداخت.
در نتیجه نمی توان از دنیای اقتصاد آزاد جهان خارج شد چرا که برای داشتن تولید و عرضه محصول با کیفیت و قیمت مناسب به مصرف کننده باید با فناوری روز دنیا ارتباط بگیریم. باید این چرخه را حفظ کنیم اما به موقع هم می توانیم از دانش، توان داخلی، نیروی جوان و کارآمد و مدیران متخصص و متعهد داخلی بهره ببریم، اما نباید اینگونه فکر کرد که تمام درها را ببندیم.  
لازمه اقتصاد این است که تعاملاتی را با دنیا داشته باشد اما با حفظ خودباوری، خوداتکایی و استقلال واقعی. بنابراین برای برنامه ریزی در بخش های مختلف اقتصادی نیاز به انتقال دانش و تکنولوژی روز داریم. زمانی اقتصاد مقاوم می شود که مدیران متعهد، متخصص و دلسوز مملکت در عرصه باشند و اداره کننده اقتصاد باشند.  
به گفته عضو رییس اتاق مشترک ایران و قزاقستان، تا زمانی که همه ابزارهای لازم را فراهم کنید اما راس هرم مدیریت نتواند راهبری خوبی داشته باشد، نمی توان به موفقیتی دست یافت و در مقابل هزینه سنگینی به ملت و مردم و نظام وارد می کنیم.
باید در حوزه صادرات تسهیل گری کنیم و در حوزه واردات هم نیازهای سرمایه ای را بشناسیم و به شرکت های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند، اعتماد کنیم. ما راهی جز این نداریم که توازن ارزی خودمان را برقرار کنیم. این در حالی است که نوسانات نرخ ارز برای اقتصاد یک بیماری مزمن و بسیار خطرناک است و ما را از برنامه ریزی و تجارت دور می کند؛ بنابراین علم اقتصاد به ما می آموزد که قطعا برای کار بزرگ باید برنامه ریزی و طراحی داشت.  ثبات نرخ ارز از همه مسائل برای ما مهم تر است، بنابراین این موضوع است که مقاوم سازی را برای اقتصاد ایجاد می کند. می توان در بخشی از نیازهای داخلی با یک برنامه ریزی مدون توسعه، بخشی از نیازهای وارداتی را کاهش داد، اما این تصور آرزومندانه را به صورت رویایی نباید داشته باشیم که می توانیم با دنیا و حوزه های مختلف ارتباط نداشته باشیم و خودکفا شویم چرا که در نهایت در یک مسابقه نابرابر، این مردم هستند که آسیب می بینند.  

دلار باز هم عقب رفت
شاخص دلار برای دومین روز متوالی افت کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۴ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۰۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۱ درصد بالا رفت و ورود به کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۱ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۰۵.۶۱۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۷۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸۲ یوان چین اعلام شد.
به گزارش رویترز، اتاق بازرگانی آمریکا در گزارشی به بررسی پیامدهای تشدید تنش ها با چین پرداخته و هشدار داده است افزایش تعرفه های تجاری روی واردات کالاهای چینی و وادار کردن سرمایه گذاران آمریکایی به خارج کردن دارایی های خود از چین باعث خواهد شد تا در سناریو بدبینانه، اقتصاد آمریکا متحمل خسارت نیم تریلیون دلاری شود. پیش از این بلومبرگ ادعلام کرده بود در سال ۲۰۲۰ میلادی اقتصاد آمریکا در نتیجه جنگ تجاری با چین بین ۱۳۴ تا ۱۶۰ میلیارد دلار خسارت دیده که معادل ۰.۳ درصد تا ۰.۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی آمریکا است.
بازار کار آمریکا کماکان تحت تاثیر کرونا قرار دارد تا جایی که طبق اعلام وزارت کار این کشور، تا نیمه ماه فوریه شمار شهروندان آمریکایی متقاضی دریافت مزایای بیکاری به ۸۴۸ هزار نفر رسیده که این رقم دومین افزایش متوالی هفتگی و ۹۶ هزار نفر بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. محدودیت های کرونایی کماکان بر کیفیت بخش بزرگی از کسب و کارها در این کشور تاثیر گذاشته و آینده شغلی شاغلین آمریکایی را به خطر انداخته است.
اطمینان سرمایه گذاران به رشد اقتصادی آمریکا هنوز به طور کامل احیا نشده است. داده های جدید نشان می دهد که در ماه دسامبر حجم سرمایه خروجی از آمریکا ۰.۶ میلیارد دلار بیشتر از حجم سرمایه ورودی به این کشور بوده است. همچنین در این ماه دارندگان اوراق قرضه دلاری حدود ۲۰.۷ میلیارد دلار از این اوراق را به فروش رسانده اند. با این حال خبر امیدوارکننده برای رشد اقتصادی آمریکا این می تواند باشد که رشد بخش خرده فروشی در این ماه باز هم نسبت به ماه قبل افزایش داشته است که این مساله به تقویت رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.  
وقوع رشته ای از کولاک های برفی و سرمای کم سابقه در شماری از ایالت های آمریکایی می تواند باعث کاهش مجدد سطح فعالیت های اقتصادی در ماه فوریه شود و بازگشت اقتصاد به سطوح بالاتر را با تاخیر همراه کند. اکنون در ایالت های تگزاس، اورگون و می سی سی پی حالت فوق العاده اعلام شده و برای ساکنین ۱۹ ایالت این کشور وضعیت هشدار صادر شده است. بارش سنگین برف موجب قطعی برق، اخلال در برنامه حمل و نقل عمومی و پروازها و همچنین اخلال در زنجیره حمل و نقل شده است که به طور موقت برخی از کسب و کارها را با تعطیلی قسمتی از بخش ها مواجه کرده است.  
ماریو دراگی- رییس سابق بانک مرکزی اروپا با کسب رای اعتماد مجلس ایتالیا نخست وزیر جدید این کشور خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران های بدهی را در قاره سبز دارد می تواند تا حدی باعث آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود.   از وی به عنوان چهره ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می شود. بسیاری از سمت ها کلیدی نظیر وزرای دفاع و خارجه در سمت خود ابقا شده اند و تیم دراگی بیشتر در حوزه اقتصادی فعال خواهد بود.  
رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در سال قبل بسیار بد بود.  مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۹ درصد کوچک شده است که این عملکرد از سال ۱۷۰۹ بدین سو سابقه نداشته است. پیش از این رشد اقتصادی بسیاری از دیگر اقتصادهای مهم اروپایی یعنی فرانسه و ایتالیا به کمترین سطح تاریخی خود رسیده بود. با توجه به باقی ماندن محدویت های رفت و آمدی و کسب و کار در بسیاری از کشورها انتظار می رود روند احیای اقتصادی جهان طولانی تر از چیزی شود که تا پیش از این تصور می شد و رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال بیشتر کشورها کمتر از مقادیر مورد انتظار قبلی خواهد بود.
وادار شدن دولت ها به تزریق گسترده نقدینگی و اجرای بسته های محرک اقتصادی با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا، اکنون خود را به شکل افزایش قیمت ها نشان می دهد. در بزرگ ترین اقتصاد اروپایی، نرخ تورم آلمان در ماه ژانویه افزایش محسوسی نسبت به ماهقبل داشته هر چند بازهم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله زیادی داشته است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت یک درصد بوده که ۱.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم بالاترین تورم ثبت شده در هفت ماه اخیر در این کشور محسوب می‌شود.
طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا کسری بودجه دولت این کشور در ماه ژانویه با افزایشی قابل توجه به ۱۶۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۱۴۰ میلیارد دلار بیشتر شده است. به گفته کارشناسان، در صورت تداوم روند حمایت های دولت از بخش های مختلف که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند، باید منتظر ثبت رکوردهای جدیدی در کسری بودجه دولت باشیم. تا قبل از روی کار آمدن بایدن دولت ۹۰۰ میلیارد دلار به حمایت از بخش های مختلف اقتصادی تخصیص داده بود و دولت بایدن نیز یک بسته حمایتی دیگر به ارزش حدود دو تریلیون دلار را پیشنهاد داده است.  
دلار به طور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم جهانی از دست داد اما انتظار می رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد چرا که چشم انداز اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می شود. بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد کرد اما زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است رشد سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد  و روند احیای اقتصاد تا پایان سال به طول بیانجامد.  
تاکنون بیش از ۱۱۱ میلیون و ۹۵ هزار و ۳۵۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۴۵۸ هزار و ۶۸۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۰۶ هزار و ۷۵۰ نفر، برزیل با ۲۴۳ هزار و ۶۱۰ نفر، مکزیک با ۱۷۸ هزار و ۱۰۸ نفر، هند با ۱۵۶ هزار و ۲۳۷ نفر و انگلیس با ۱۱۹ هزار و ۹۲۰ نفر بوده است.
استراتژیست های ارزی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: برآیند وضعیت موجود نشان می دهد که تغییری بنیادین یا سریع در سیاست های بانک مرکزی آمریکا متصور نخواهد بود. نرخ بهره های واقعی در سطح منفی یا حدود صفر باقی خواهند ماند و تغییر در سیاست های فعلی مستلزم آن خواهد بود که تا پایان سه ماهه دوم سال شاهد احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به سطوح قبل از کرونا باشیم. فعلا چنین چشم اندازی خیلی محتمل نیست.