:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
رشد نجومی قیمت مسکن در 27 سال

سهم دولت های «اصلاحات»، «مهرورز» و «تدبیر و امید» از رشد 44 هزار درصدی قیمت آپارتمان / از 318 تا 518 درصد رشد قيمت مسكن در سه دولت

اگر چه در دولت روحانی، قیمت های مسکن افزایش های چشمگیرتری را داشته اند اما دولت احمدی نژاد همچنان از این منظر از دولت روحانی جلوتر است. بر این اساس، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در دولت احمدی نژاد 518 درصد، در دولت روحانی 470 درصد و در دولت خاتمی 318 درصد رشد داشته است. البته تا پایان دولت دوازدهم هنوز چند ماهی باقیمانده است اما به نظر نمی رسد که فاصله 470 درصد تا 518 درصد در این ماه های باقیمانده پر شود. چرا که از سویی به گفته کارشناسان در دوره کنونی، قیمت مسکن اشباع شده و طی ماه های باقیمانده شاهد جهش قیمت مسکن نخواهیم بود و از سوی دیگر، به دلیل چشم انداز مثبت در عرصه سیاست خارجی نه تنها به نظر نمی رسد که نرخ ارز به عنوان اهرم در اقتصاد ایران دستخوش افزایش شدید شود، بلکه انتظار کاهش آن نیز وجود دارد
کد خبر: ۱۶۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۶
خبراقتصادي - مجید اعزازی

بررسی آمار تحولات قیمت مسکن در شهر تهران طی 27 سال گذشته حاکی از افزایش 44 هزار و 33 درصدی میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این شهر است. مساله ای که بی گمان پیامد سیاست های اقتصادی کشور طی سه دهه گذشته است. در این حال، این سئوال مطرح می شود که در کدامیک از دولت های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی، قیمت مسکن بیشترین افزایش را تجربه کرده و سیاست های کدامیک از این دولت ها اثر مخربی بیشتری در بازار مسکن داشته است؟ بررسی های آماری نشان می دهد، اگر چه در دولت روحانی، قیمت های مسکن افزایش های چشمگیرتری را داشته اند اما دولت احمدی نژاد همچنان از این منظر از دولت روحانی جلوتر است. بر این اساس، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در دولت احمدی نژاد 518 درصد، در دولت روحانی 470 درصد و در دولت خاتمی 318 درصد رشد داشته است. البته تا پایان دولت دوازدهم هنوز چند ماهی باقیمانده است اما به نظر نمی رسد که فاصله 470 درصد تا 518 درصد در این ماه های باقیمانده پر شود. چرا که از سویی به گفته کارشناسان در دوره کنونی، قیمت مسکن اشباع شده و طی ماه های باقیمانده شاهد جهش قیمت مسکن نخواهیم بود و از سوی دیگر، به دلیل چشم انداز مثبت در عرصه سیاست خارجی نه تنها به نظر نمی رسد که نرخ ارز به عنوان اهرم در اقتصاد ایران دستخوش افزایش شدید شود، بلکه انتظار کاهش آن نیز وجود دارد.

مرکز آمار ایران داده های مربوط به قیمت مسکن تهران طی سال های 72 تا 98 را اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، در سال 1372 میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت 51 هزار و 600 تومان بوده که در پایان سال 1398 به متری 14 میلیون و 155 هزار و 800 تومان رسیده است. از آنجا که سال 1399 هنوز پایان نیافته، به طبع میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این سال مشخص نیست، اما آن گونه که بانک مرکزی در گزارش خود از تحولات بازار مسکن تهران طی دیماه سال جاری اعلام کرده است، میانگین قیمت هر متر آپارتمان طی 10 ماه نخست سال جاری 22 میلیون و 772 هزار و 700 تومان بوده است. از این رو، در صورتی که همین میانگین قیمتی در طی 10 ماهه نخست 99 را به عنوان میانگین قیمتی سال جاری فرض کنیم، فاصله قیمت ملک در سال 72 تا پایان سال 99 برابر با 44 هزار و 33 درصد خواهد بود. البته بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در دیماه سال جاری 27 میلیون و 386 هزار تومان بوده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 98 درصد رشد داشته است.

مسکن در دولت هاشمی رفسنجانی

اگر چه در تازه ترین داده های انتشار یافته از سوی مرکز آمار ایران، قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران از سال 1372 به بعد ارایه شده است،  اما آشکارا نرخ تورم حدود 50 درصد در سال 1374 در قیمت های مسکن سال بعد از آن نمایان شده است به گونه ای که روند طبیعی قیمت مسکن در سال های 72، 73 و 74 به یکباره دچار جهش شده است. بر اساس داده های مرکز آمار، میانگین قیمت یک متر مربع در سال های یادشده به ترتیب 51 هزار و 600 تومان؛ 59 هزار و 500 تومان، 95 هزار و 800 تومان بوده است که در سال 75 دچار جهش شده به متری 160 هزار و 300 تومان افزایش یافته بوده است.



قیمت آپارتمان در دولت اصلاحات

دوره 8 ساله فعالیت دولت اصلاحات اگر چه با شعارها و اهداف سیاسی آغاز و به انجام رسید اما نتایج مثبت اقتصادی قابل توجهی از خود برجای گذاشت. دورانی که به واسطه پیگیری سیاست تنش زدایی در عرصه بین المللی فضا برای جذب سرمایه های خارجی بسیار مساعد شد و شاهد نوسان های کمتری در شاخص های عمده اقتصادی بودیم. و این همه در حالی بود که قیمت نفت به 18 دلار در هر بشکه افت کرده بود. در ابتدای این دوره یعنی در سال 1376 و در پی تشکیل سرمایه اجتماعی ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت بالا، قیمت هر متر مربع مسکن با اندکی تنزل به 156 هزار تومان رسید. در سال پایانی این دوره 8 ساله، یعنی در سال 1384 با 316 درصد رشد به 649 هزار و 700 تومان بالغ شد.

آغاز جهش های پی در پی قیمت مسکن

از سال 1384 تا 1392 یعنی در دولت های نهم و دهم به دولت مهرورز مشهور بود، قیمت مسکن همچون سایر شاخص های اقتصادی دستخوش تحولات بزرگی شد. و این همه در حالی بود که قیمت نفت در بازارهای بین المللی نیز در این دوره به بالای 100 دلار در هر بشکه نیز رسید و دولت های یادشده را از در اختیارداشتن بزرگترین درآمدهای نفتی در طول تاریخ نفتی ایران بهره مند کرد. بر اساس داده های منتشر شده از سوی مرکز  آمار ایران، میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران از حدود 650 هزار تومان در سال 1384 با 518 درصد رشد به 4 میلیون و 16 هزار و 300 تومان در سال 1392 رسید. البته در دوران دولت های نهم و دهم نیز بزرگترین پروژه مسکن سازی دولتی نیز در قالب مسکن مهر آغاز شد اما تا کنون برخی از واحدهای مربوط به این پروژه پایان نیافته است. آن گونه که مقام های دولت روحانی اعلام کرده اند، کمتر از 50 درصد از پروژه ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکن مهر در شهرهای کشور تا قبل از آغاز به کار دولت یازدهم تکمیل شده بوده است.

ملک در دولت روحانی

اگرچه به نظر می رسد، بیشترین جهش قیمتی مسکن در دولت روحانی رخ داده است، اما بررسی های آمار نتایج دیگری را به نمایش می گذارند. بر اساس آمارهای منتشره از سوی مرکز آمار ایران، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران از حدود 4 میلیون تومان در سال 1392 با 470 درصد رشد به حدود 22 میلیون و 800 هزار تومان در 10 ماهه نخست سال جاری (قیمت گزارش شده از سوی بانک مرکزی) رسیده است. بی گمان کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در دو دولت حسن روحانی در قیاس با دولت های احمدی نژاد، در برقراری ثبات اقتصادی از طریق مهار نرخ تورم در دولت اول روحانی ریشه دارد. دولت یازدهم با تکیه بر نظرات کارشناسی اقتصاددانان برجسته توانست نرخ تورم حدود 35 درصد در سال 92 را در سال های 95 و 96 تک رقمی ( به ترتیب 9 و 9.6 درصد) کند. از سوی دیگر، دولت اول روحانی توانست به مدد دیپلماسی هسته ای و دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با کشورهای گروه 1+5 رشد اقتصادی کشور را پس از سال ها دو رقمی کرده و در سال 1395 به 12.5 درصد افزایش دهد. البته در دولت روحانی به دلیل خروج آمریکا از برجام و همچنین رویگردانی از نظرات علمی کارشناسی و کنارگیری و منزوی شدن اقتصاددانان مطرح که سردمدار مشی علمی بودند، سیاست های ناممناسب اقتصادی از سوی دولتمردان اتخاذ شد. از همین رو، برخلاف دولت یازدهم، موفقیت های اقتصادی در دولت دوزادهم تداوم نیافت به گونه ای که هم رشد از اوج دو رقمی خود به زیر صفر سفر کرد و هم تورم از زیر 10 درصد دوباره به رقم های بالای 25 درصد اوج گرفت. در چنین شرایطی بود که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن از 4 میلیون و 312 هزار تومان در پایان سال 1395 هم اینک که در انتهای سال 99 هستیم به متری حدود 28 میلیون تومان افزایش یافته  و رشدی  535 درصدی را در این دوره 4 ساله ثبت کرده است.