:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بازپرداخت معوقات ارزی صادرکنندگان به ریال

الزامات حذف ارز ترجیحی ۶ ماهه فراهم می شود / سکه در کانال 11 میلیون و دلار در کانال 25 هزار تومان

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، گفت: دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می‌کند. / تا پایان آذرماه، ۵۸ میلیارد یورو تعهد ارزی صورت گرفته که ۴۰ میلیارد یورو از آن ایفا شده است که از این رقم ۳۶ میلیارد یورو از سوی تولیدکنندگانی که صادرات هم انجام می‌دهند، محقق شد.۱۸میلیارد یورو از تعهدات ارزی باقی مانده است
کد خبر: ۱۶۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
خبراقتصادی – محسن شمشیری

عصر روز سه شنبه 28 بهمن 99، نرخ دلار در بازار آزاد به 25620، یورو 31 هزار و درهم به 7080 تومان معامله شد و با اعلام اونس جهانی به قیمت 1820 دلار، نرخ سکه در کانال 11 میلیون تومانی قرار گرفت و سکه طرح جدید 11 میلیون و 900 هزار، طرح قدیم 11.5 میلیون، نیم سکه 6.6 میلیون، ربع سکه 4 میلیون و 350 هزار، سکه گرمی 2.5 میلیون،  مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 957 هزار، و هر گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 144 هزار تومان اعلام شد. صبح سه شنبه نیز قیمت دلار 25 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 100 تومان و درهم امارات 7 هزار تومان اعلام شد.
هر دلار سه‌شنبه در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته تغییری نداشت، نرخ هر یورو نیز به ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (دوشنبه) به ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.
قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۸۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۵۰ تومان شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۵۲۳ تومان است.علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۹۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۳۰ هزار و ۲۸۰ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه)، هر یورو به قیمت ۳۰ هزار و ۳۸ تومان و هر دلار ۲۵ هزار و ۲۵۶ تومان به فروش رسید.
 همچنین در سامانه سنا روز کاری گذشته (دوشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۷۷۹ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.قیمت دلار که در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده بود، در روزهای اخیر دوباره نوسان دارد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیونی

صبح سه شنبه، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (سه شنبه، ۲۸ بهمن‌ماه) با افزایش ۹۰هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (دوشنبه) به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۹۹۸ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۲۵ دلار و ۱۰ سنت فروخته شد.
قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند روز گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما به‌تدریج رشد کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.
     قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه دیروز از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است. دلار که در روزهای اخیر بالای 26 هزار تومان قیمت می خورد از دیروز به کانال 25 هزار تومان بازگشته است.

دولت الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می‌کند

از سوی دیگر، نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، گفت: دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می‌کند.

قیمت جهانی طلا

همچنین قیمت جهانی طلا با ۰.۳۳ درصد افزایش به ۱۸۲۴ دلار و ۹۰ سنت رسید. در حالی که انتظار می رود ترمیم اقتصاد جهانی سبب افزایش تقاضا برای فلزات مورد استفاده در صنعت خودروسازی شود، قیمت پلاتین روز سه شنبه به بالاترین رقم در طی حدود 6 سال و نیم گذشته رسید. قیمت طلا نیز تحت تاثیر تقویت احتمال تصویب بسته محرک مالی دولت آمریکا شاهد افزایش بود.
پلاتین، فلز مورد استفاده در مبدل های کاتالیزوری خودروها، امروز با 1.71 درصد جهش به 1327 دلار و 71 سنت رسید.
بر اساس این گزارش، قیمت طلا نیز با 0.33 درصد افزایش به 1824 دلار و 90 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل با 0.11 درصد رشد به 1825 دلار و 20 سنت رسید.
استفن اینز تحلیلگر موسسه آکسی در این باره گفت: «گسترش استفاده از فن آوری های کاهش آلاینده های زیست محیطی و همچنین تضعیف دلار عامل اصلی رشد قیمت فلزات گرانبها به ویژه پلاتین بوده است.»
به گفته تحلیلگران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد پس از تصویب بسته محرک 1.9 تریلیون دلاری اش در کنگره، سرمایه گذاری سنگینی در بخش های زیرساختی این کشور انجام دهد.اختلال در عرضه پلاتین آفریقای جنوبی، افزایش مجدد فروش خودرو و سختگیرانه تر شدن مقررات زیست محیطی نیز در رشد قیمت پلاتین موثر بوده است.
سونی کوماری، تحلیلگر موسسه ای ان زد گفت: «در حالی که چین اعمال استاندارد فاز 6 بر خودروهای بنزینی و دیزلی را از ژانویه امسال آغاز کرده، تقاضا برای استفاده از فن آوری های کاهش آلایندگی بالا خواهد رفت.»در بازار طلا، عاملی که سبب محدود شدن رشد قیمت ها شده، رسیدن سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا به بالاترین رقم ها از ماه مارس بوده است. به گفته اینز: «به شرطی که سود اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا زیر 1.5 درصد باقی بماند، بازار همچنان تحت تاثیر انتظارات تورمی به سمت تقویت قیمت طلا خواهد رفت.»

بازپرداخت معوقات ارزی صادرکنندگان به ریال

از سوی دیگر، شهیدزاده رئیس صندوق توسعه ملی گفت: صادرکنندگانی که دارای اقساط معوق ارزی هستند، می‌توانند تا پایان سال به نرخ روز و به صورت ریالی، معوقات خود را پرداخت کنند.صندوق توسعه ملی تنها به تولیدکنندگانی تسهیلات ارزی می‌دهد که صادرکننده بوده و فارغ از نرخ ارز در داخل کشور، بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند. با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود دارد، در دولت صحبت کردیم و بعد از نامه‌ای که رئیس جمهوری برای رهبر معظم انقلاب نوشتند، ایشان مجوز دادند صادرکنندگانی که دارای اقساط معوق هستند بتوانند تا پایان سال و به نرخ روز، به شکل ریال معوقات خود را پرداخت کنند.صندوق توسعه ملی نهادی برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است و توسعه کشور هم باید توسط بخش خصوصی انجام شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط صندوق توسعه ملی در ۲ سال گذشته گفت: در نظامنامه اعتباری صندوق تصویب کردیم، فقط به شرکت‌هایی که تا ۸۰ درصد سهام آن خصوصی باشد، تسهیلات دهیم. پیش از این شرکت‌هایی که ۵۱ درصد سهام آن‌ها غیردولتی بود، خصوصی محسوب می‌شدند، اما ما در صندوق مصوب کردیم که سهام هر شرکتی بیش از ۲۰ درصد دولتی باشد، به آن تسهیلات ندهیم.برای آن دسته از شرکت‌هایی که ۲۰ درصد سهام آن‌ها دولتی هست هم محدودیت‌هایی در نظرگرفته‌ایم، از جمله اینکه حکم مدیران آن نباید توسط مقامات دولتی یا وزرا ابلاغ شود.اعطای تسهیلات تکمیلی در صندوق توسعه ملی ممنوع بود,، اما مصوب کردیم برای هر طرح بخش خصوصی تا ۴۰ درصد به صورت یکساله تسهیلات بدهیم.

وی افزود: تا پیش از این، اعطای تسهیلات برای حمل‌ونقل برون شهری به بخش خصوصی توسط صندوق ممنوع بود,، اما مصوب کردیم که بخش خصوصی بتواند از این تسهیلات استفاده کند.بانک‌های تخصصی از جمله بانک توسعه صادرات تسهیلات ریالی خود را با نرخ ۱۱ درصد در اختیار سپرده‌گذاران بخش خصوصی قرار می‌دهند.
شهیدزاده با بیان اینکه اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان را از سایر وزارتخانه‌ها جدا کردیم، افزود: در ۲۵ اسفندماه سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان منابع در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دادیم که به واسطه آن اقدام به تولید الکل برای مقابله با کرونا کند که کمک بسیاری به این موضوع کرد.در هیئت امنای صندوق توسعه ملی مصوب کردیم که به دلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا، وجه التزام تسهیلات ریالی و ارزی بخش خصوصی که ۶ درصد است بخشیده شود.
همچنین معاون وزیر صمت گفت: تا پایان آذرماه، ۵۸ میلیارد یورو تعهد ارزی صورت گرفته که ۴۰ میلیارد یورو از آن ایفا شده است که از این رقم ۳۶ میلیارد یورو از سوی تولیدکنندگانی که صادرات هم انجام می‌دهند، محقق شد.۱۸میلیارد یورو از تعهدات ارزی باقی مانده است
حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: از ۲۱۰۰ میلیارد دلار واردات چین، در تولید ۷۰۰ میلیارد دلار آن پتانسیل داریم که با تقویت توان تولید می‌توانیم سهم صادراتی خود را به این کشور افزایش دهیم.