:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
دولت در عمل به یک دستگاه خودپرداز تبدیل شده که از بانکها و صندوق ها قرض می کند

نظر ادیب در مورد درآمد ارزی و صادرات: انتقال پول و ارز صادراتی کاملا با دو ماه قبل متفاوت است

وی معتقد است که هزینه جابجایی پول برای انتقال درآمد ناشی از صادرات به صفر نزدیک شده یعنی در عمل محدودیت برای انتقال منابع ناشی از صادرات در کمترین حد ممکن است انتقال پول کاملا با دو ماه قبل متفاوت است
کد خبر: ۱۶۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
خبراقتصادی: محمدحسین ادیب پژوهشگر ریسک گفت: قیمت نفت دو برابر سه ماهه اول سال است لذا ورود ارز ناشی از صادرات به اقتصاد دو برابر بهار سال جاری است. وی معتقد است که هزینه جابجایی پول برای انتقال درآمد ناشی از صادرات به صفر نزدیک شده یعنی در عمل محدودیت برای انتقال منابع ناشی از صادرات در کمترین حد ممکن است انتقال پول کاملا با دو ماه قبل متفاوت است.

نود درصد صادرات غیر نفتی ایران در واقع صادرات مشتقات انرژی است که با نفت قیمت گذاری می شود و قیمت نفت دو برابر سه ماهه اول سال است لذا ورود ارز ناشی از صادرات به اقتصاد دو برابر بهار سال جاری است.هزینه جابجایی پول برای انتقال درآمد ناشی از صادرات به صفر نزدیک شده یعنی در عمل محدودیت برای انتقال منابع ناشی از صادرات در کمترین حد ممکن است انتقال پول کاملا با دو ماه قبل متفاوت است.به اظهار رئیس بانک مرکزی روزانه 150 میلیون دلار ارز نیمایی در بازار عرضه می شود. عرضه 150 میلیون دلار ارز نیمایی وقتی نفت بشکه ای 60 است گواه این است که اگر قیمت نفت مثل دوران احمدی نژاد 105 دلار بود روزانه 300 میلیون دلار ارز نیمایی به بازار عرضه می شد عرضه 150 میلیون دلار ارز نیمایی گواه آن است که تحریم ها در عمل بی اثر است مگر می شود ایران تحریم باشد و روزانه 150 میلیون دلار ارز نیمایی به بازار عرضه شود.
یک کارخانه که اسم نمی برم همه انواع تحریم ها علیه آن وضع شده و صادرات آن عادی است و قیمت سهام آن در بورس هم در اوج است بقیه هم کم و بیش همین گونه است. بانکها موظف شدند سه درصد از سپرده های خود را اوراق بخرند و صندوق ها هم موظف شدند پنجاه درصد منابع خود را به صورت اوراق نگه داری کنند و صندوق ها 450 هزار میلیارد تومان منابع دارند. دولت با کسر بودجه مواجه نیست.
 سخن بر سر ناکارآمدی یا کارامدی دولت نیست. دولت در عمل به یک دستگاه خودپرداز تبدیل شده که از بانکها و صندوق ها قرض می کند و خرج می کند که از این میان 75  درصد بودجه را حقوق می دهد. 25 درصد باقی مانده نیز به درستی مدیریت نمی شود.