:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

ظرفیت بالای اقتصاد ایران عامل ونزوئلایی نشدن

یکی از دلایلی که اقتصاد ایران، ونزوئلایی نشد این است که ظرفیت اقتصاد ما بالاتر از ظرفیت اقتصاد ونزوئلاست. به بیان دیگر، قابل قیاس با ونزوئلا نیست. اقتصاد ایران از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.بنابراین در شرایط کنونی، هر سیاستی که به بی انضباطی اقتصاد ایران کمک بکند، تبعات بسیار منفی خواهد داشت. در نتیجه ما باید به سمت ثبات سازی در اقتصاد برویم
کد خبر: ۱۶۹۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
خبراقتصادی  - برای اینکه ثبات سازی کنیم، باید انضابط را به اقتصاد برگردانیم که شامل انضباط پولی در سیستم بانک مرکزی، انضباط مالی سند بودجه و انضباط اداری در سیستم اداری است. به اعتقاد این استاد اقتصاد: در حال حاضر، ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاستی برای اقتصاد ایران از نان شب واجب تر است.
هر سیاستی که بی ثباتی را تشدید کند، (چه از جانب مجلس باشد چه از جانب دولت باشد) اشتباه است، که در نهایت منجر به کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم می شود. در نتیجه کشور نیاز به ثبات اقتصادی دارد و هرگونه سیاستی که بی ثباتی را تشدید کند، باید آن سیاست را از بین ببریم. همچنین در راستای ثبات اقتصادی، باید تعامل با جامعه جهانی را در دستور کار قرار دهیم. اگر تعامل نداشته باشیم، قطعا اقتصاد ایران روز به روز به قهقرا می رود.
اگر می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم، باید ثبات را به اقتصاد ایران برگردانیم انضباط پولی و مالی داشته باشیم.مسوول انضباط پولی در اقتصاد ایران، بانک مرکزی است. همچنین یکی از وظایف بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است؛ حفظ ارزش پول ملی یعنی مبارزه با تورم. وی افزود: اقتصاد ایران در شرایط کنونی، به شدت در گرو سیاست خارجی و داخلی است. به عبارت دیگر رد لایحه بودجه دولت در مجلس، تبعات منفی بر اقتصاد دارد. این در حالی است که نمایندگان مجلس می توانستند این لایحه را اصلاح بکنند.
در یکی دوماه قبل، قیمت ارز به یکباره از ۳۲ هزار تومان به کانال بیست و دو هزار تومان رسید، که تنها دلیل این روند، کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد ایران بوده است. در حقیقت یکی از مشکلات و معضلات کنونی اقتصاد ایران این است که سیاست، اقتصاد را در گرو گرفته است و این موضوع قطعا بر روند تورمی اقتصاد کشورمان هم تاثیرگذار خواهد بود.
 برای اینکه با تورم مبارزه کنیم، باید انضباط پولی و مالی را بر اقتصاد حاکم کنیم. به عبارت علمی‌تر، بایستی سیاست پولی، هماهنگ با سیاست مالی در خدمت رشد و توسعه کشور باشد. اگر می خواهیم تورم را کنترل کنیم، باید ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم. وی تاکید کرد: این کار وظیفه مجموعه حکومت است. همه ارکان در کنار دولت، باید به این وظیفه مهم عمل کنند. در حقیقت مجموعه حکومت باید به این نتیجه برسد که ثبات اقتصادی به وجود بیاورد.
به عنوان نمونه کاری که اخیرا مجلس در خصوص لایحه بودجه انجام داد، به عدم ثبات اقتصادی منجر می شود. بنابراین مجلس اگر بلد است، لایحه را اصلاح کند در غیر اینصورت کشور را دچار مشکل نکنیم و به بی ثباتی دامن نزنیم.