:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزایش تدریجی نرخ دلار صرافی در کانال ۲۴ هزار تومانی

مدیریت ارزی باید همچنان در اولویت باشد /دلار ۲۶ هزاری سکه 12 میلیون

در ساعات عصر شنبه 25 بهمن 99، با افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا به 1824 دلار، و همچنین افزایش قیمت دلار به 26 هزار تومان، قیمت طلا و سکه نیز نسبت به هفته های قبل افزایش یافته و سکه طرح جدید به 12 میلیون و 70 هزار تومان، سکه طرح قدیم 11 میلیون و 600 هزار تومان، مظنه مثقال طلا 5 میلیون و 67 هزار، طلای 18 عیار 1 میلیون و 170 هزار تومان، نیم سکه 6 میلیون و 700 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 500 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
خبراقتصادی – محسن شمشیری
به دنبال تحولات و اخبار سیاسی اخیر، قیمت ارز و طلا همچنان در حال افزایش است. در حالی که در دو ماه اخیر، کاهش انتظارات تورمی و امید به بازگشت آمریکا به برجام، رهاسازی پول های بلوکه شده و افزایش صادرات نفت از 1400، عامل کاهش نرخ دلار از بالای 30 هزار تومان به محدوده 21 تا 24 هزار تومان بود، اما به دنبال اعلام مصوبه مجلس برای خروج ایران از ان پی تی، در اوایل اسفندماه، شرط بازگشت آمریکا به برجام برای اجرای تعهدات ایران، و شرط گذاشتن دولت بایدن برای اجرای تعهدات ایران برای شروع مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام، بازار ارز و طلا واکنش نشان داده و روند صعودی قیمت ارز و طلا در بازار شکل گرفته است. روز شنبه نیز قیمت دلار در مرز 26 هزار تا 26 هزار و 100 تومان معامله شد. قیمت سکه نیز در مرز 12 میلیون تومان نوسان دارد. در عین حال برخی کارشناسان معتقدند که مدیریت ارزی باید همچنان در اولویت سیاست ها و تصمیم های اقتصادی کشور باشد.
    در ساعات عصر شنبه 25 بهمن 99، با افزایش  قیمت هر اونس جهانی طلا به 1824 دلار، و همچنین افزایش قیمت دلار به 26 هزار تومان، قیمت طلا و سکه نیز نسبت به هفته های قبل افزایش یافته و سکه طرح جدید به 12 میلیون و 70 هزار تومان، سکه طرح قدیم 11 میلیون و 600 هزار تومان، مظنه مثقال طلا 5 میلیون و 67 هزار، طلای 18 عیار 1 میلیون و 170  هزار تومان، نیم سکه 6 میلیون و 700 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 500 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.
صبح شنبه نیزبا اعلام قیمت دلار ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت یورو 31 هزار و 600 تومان و درهم امارات 7 هزار و 180تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، هر مثقال طلا 5 میلیون و 110 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 700 هزار تومان است، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 700 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 500 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه بعد از مدت‌ها بار دیگر وارد کانال 12 میلیونی شده است؛ فعالان بازار از افزایش تقاضا برای خرید سکه خبر می‌دهند و این موضوع هم یکی از دلایل افزایش قیمت سکه است. هرچند از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.
قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند روز گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما بتدریج رشد کرد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است. همچنین افزایش قیمت انس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر انس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند.  

افزایش تدریجی نرخ دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته ۲۸۰ تومان افزایش داشت، نرخ  فروش یورو نیز با افزایش ۲۷۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه) به ۳۰ هزار و ۲۷۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۸۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۷۷۰ تومان شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۵۴۱ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۷۹۷ تومان است.علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۵۱۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۸۰۹ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۳۴۷ تومان و هر دلار ۲۴ هزار و ۸۳۰ تومان فروخته شد.
 همچنین در سامانه سنا روزکاری گذشته (پنجشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۳۵۱ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۲۳ تومان فروخته شد.قیمت دلار که در هفته‌های گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده بود، در روزهای اخیر دوباره نوسان پیدا کرده است

پیش‌بینی طلای ۱۹۰۰دلاری در سال ۲۰۲۱

به گزارش رویترز، به‌دنبال تقویت ارزش دلار و در حالی که با تقویت احتمال احیای تقاضا برای خرید خودرو قیمت پلاتین در مسیر بیشترین رشد هفتگی از مارس 2020 قرار گرفت، قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.07 درصد کاهش به 1824 دلار و 23 سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه آوریل نیز با 0.20 درصد کاهش به 1823 دلار و 20 سنت رسید.
ارزش دلار شاهد افزایش حدوداً 0.1درصدی بود اما در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی طی 8 هفته اخیر باقی ماند.

در جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران غیرحرفه ای جای خود را عوض کردند. پس از این که اونس طلا موفق نشد رشد قیمتی که در مقاومت بالای ۱۸۵۰ دلار به دست آورده بود، حفظ کند، اکثر تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا در معاملات هفته جاری ضعیفتر شود. در مقابل اکثر سرمایه گذاران غیرحرفه ای نسبت به روند قیمت طلا خوش بین شده اند در حالی که هفته پیش خوش بینی آنها به پایینترین حد در سه ماه اخیر نزول کرده بود.
مدیریت ارزی باید در اولویت باشد

فولادگر عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مدیریت منابع ارزی با توجه به شرایط امروز کشور به قدری اهمیت دارد که تصمیم‌گیری درباره آن باید با در نظرگرفتن تمام جوانب باشد.
عدم بازگشت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، مسأله‌ای است که صدای بسیاری از دولتی‌ها را درآورده است. عبدالرضا همتی، رئیس کل بانک مرکزی در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود مطرح کرد که بخش قابل توجهی از منابع ارزی در خارج از ایران مانند ترکیه سرمایه‌گذاری شده است.
برخی از دارندگان ارز تنها به سرمایه‌گذاری در خارج از ایران اکتفا نکردند، بلکه در شرایطی که کشور به شدت نیازمند آن است در بخش‌هایی مانند مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در چنین وضعیتی وزیر صمت مطرح کرده که روند تصمیم‌گیری در نوع اجرای تعهدات ارزی صادرکنندگان باید به شکلی باشد که آن‌ها در نحوه تخصیص ارز خودمختار باشند. به این معنا؛ چنانچه مایل بودند آن را به دولت بفروشند یا مواد اولیه و کالا وارد کنند.
حمیدرضا فولاگر، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن به  ایبِنا دررابطه با اینکه قطعی شدن پیشنهاد فوق منجر به تضعیف نظارت بانک مرکزی خواهد شد، گفت: مدیریت منابع ارزی با توجه به شرایط امروز کشور به قدری اهمیت دارد که تصمیم‌گیری درباره آن باید با در نظرگرفتن تمام جوانب باشد.مسئله تبادل ارز نباید به این شکل صورت گیرد که دریافت کنندگان دست به کارهایی غیر از هدف مشخص زنند و بانک مرکزی را برای اعمال مدیریت و نقش حاکمیتی خود با مشکل روبرو سازند، از سوی دیگر هم نباید طوری تنظیم شود که تاجران دچار دردسر شوند.مواردی که در گذشته پیش آمده نشان می‌دهد که بین دولت و بخش خصوصی ناهماهنگی وجود دارد، بنابراین باید میان بانک مرکزی، دولت و فعالان خصوصی تعامل همه جانبه‌ای ایجاد شود تا شاهد اتفاقات بهتر باشیم.
فولادگر در رابطه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارج از کشور توضیح داد: بدون شک ارز باید در جای مخصوص به خود مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد، منتها صادرکنندگان مسائل خاص خود را دارند. یک عده از آنان در کشورهای همسایه هستند، برنامه‌های صادراتی گروهی دیگر هم نمایشگاهی است یعنی کالا باید مدتی در آنجا ماندگار شود تا ارز برگردد و علاوه بر اینها باید اشاره داشت که واردکنندگان در زمینه کاری خود معطلی زیاد دارند و از آنجا که در وضعیت تحریمی و جنگ اقتصادی به سرمی‌بریم، شرایط بسیار سختی هم برای بانک مرکزی و هم بخش خصوصی رقم خورده است.ستادی باید به وجود آید تا بین بانک مرکزی که نهاد حاکمیتی و رگلاتور است و دولت که مجری قانون محسوب می‌شود و درصدد اداره نظام کشور برآمده و مردم و  بخش خصوصی به تناسب نیازها هماهنگی‌های لازم صورت دهد تا شاهد این اتلاف انرژی و زمان نباشیم. یکسری تحولات در سال‌های اخیر مرتبط با منابع ارزی با تشدید تحریم‌ها به وجود آمد و همانطور که اشاره کردم دراین شرایط نمی‌توان منکر اختیارات بانک مرکزی و نقش مدیریتی آن شد، اما باید در بخشنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تکلیف صادر و واردکننده روشن شود تا آنان احساس تحریم شدن از سوی داخل را نداشته باشند.


تولید نیازمند بازگشت ارزهای صادراتی

از سوی دیگر، محمد طاهری  کارشناس اقتصادی گفت: ارز حاصل از صادرات حتما به کشور برمی‌گردد در غیر اینصورت تولیدکننده امکان ادامه تولید را نخواهد داشت، چون نیاز دارد که چرخه تولید ادامه داشته باشد. وی درباره نقش اتاق‌های مشترک در بازگرداندن منابع ارزی بلوکه شده ایران عنوان کرد:‌ اتاق‌های مشترک نقش مهمی در بهبود فرایندهای صادراتی دارند و این سوء‌نیت وجود ندارد که منابع ارزی به کشور برنگردد، اما به دلیل آنکه مبادلات تجاری کره با آمریکا حدود ۲۰ میلیارد دلار است تحت فشار است و ما تنها امیدوار هستیم که با تغییر انتخابات در آمریکا گام‌هایی برای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود.
مشکلات موجود کشور از دو تحریم آمریکا و تحریم داخلی ناشی می‌شود. از یکسو آمریکا اجازه دسترسی به منابع بانکی را نمی‌دهد و از یکسو تجار تحت فشار زیاد قرار می‌گیرند و باید به کسانی که در وضع کنونی صادرات کشور را زنده‌ نگهداشته‌اند تبریک گفت.مشکلات نقل و انتقال پول در صادرات و استرس‌هایی که به صادرکننده وارد می‌شود بالا است و این امیدواری وجود دارد که با برداشته شدن گام‌هایی در جهت رفع تحریم معضلات کنونی برطرف شود.اگرچه نمی‌توان منکر تخلفاتی در این زمینه بود و ممکن است صادرکننده‌ای هم باشد که ارز حاصل از صادرات را به کشور برنگردانده باشد، اما شناسایی آنها کار دشواری نیست و صادرکنندگان صادق که روند تولید صادراتی و صادرات آنها ادامه دارد مشخص است.