:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محسن شمشیری

خروج اقتصاد ایران از رکود و دستاورد صنعت نمایشگاهی در دوران کرونا

با شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال 99، و رکود و تعطیلی بخشی از کسب وکارها، بسته شدن مرزها، در خانه نشستن مردم در 9 ماه نخست سال، این پرسش اساسی برای مردم و کارشناسان و فعالان اقتصادی مطرح شد که این شرایط مبهم فعالیت های اقتصادی و اجتماعی، تا کی ادامه خواهد یافت و چه زمانی، در کنار کاهش آمار مرگ و میر و کنترل همه گیری، می توان به گشایش فعالیت ها و بهبود شاخص های اقتصادی، رشد اقتصادی در سال جهش تولید، و معرفی توانمندی های اقتصادی کشور به بازار داخلی و خارجی امید داشت؟
کد خبر: ۱۶۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
خبراقتصادی - خوشبختانه در سه ماه پایانی سال،  استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی و کنترل مسافرت های بین شهری، اعلام عرضه واکسن کرونا در کشورهای جهان و باز شدن تدریجی مرزها، موجب شد که در کنار بهبود آمار صادرات و رشد تولید در برخی فعالیت ها، گشایش هایی را  در برخی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی نیز شاهد باشیم. از جمله یکی از رویدادهای مهم در اقتصاد ایران،  که به همت مدیران و مسوولان اقتصادی و سیاسی کشور رخ داده برگزاری چند نمایشگاه بزرگ صنعتی در دی و بهمن 99 است که اگرچه با بازدید حضوری متخصصان  و رعایت پروتکل های بهداشتی و غربالگری در محیط نمایشگاه و سالن ها همراه بود و بازدید عمومی نداشت، اما شور و نشاط و تحرک قابل توجهی را درفضای تجاری و صنعتی کشور ایجاد کرده و ملاقات ها و گفت وگو های مدیران شرکت ها با همکاران ومشتریان و صاحبان فناوری نیز زمینه ساز رشد فعالیت ها در سال جهش تولید بوده است.   
برگزاری این نمایشگاه ها با انتصاب مدیر جدید نمایشگاه بین المللی و همکاری  وزارت صمت، وزارت کشور، ستاد مقابله با کرونا، تشکل های صنفی و صنعتی کشور و هماهنگی فعالان اقتصادی در رعایت پروتکل های بهداشتی و همراه با بازدید تخصصی امکان پذیر شد و فضای سرد و رکود حاکم در 9 ماه نخست سال را به فضای گرم رویدادهای نمایشگاهی و فعالیت های تجاری و صنعتی در زمستان 99 اقتصاد ایران تبدیل کرد. بر این اساس باید امیدوار باشیم که در کنار گشایش در فضای اقتصادی و تحولات بین المللی برای ایران، برگزاری سایر نمایشگاه ها نیز به معرفی دستاوردها و توانمندی های صنعتی کشور و افزایش تولید و رشد و رونق کشور کمک کند و اقتصاد ایران وارد دوران رونق و رشد مثبت اقتصادی پس از فشارهای حداکثری سال های اخیر شود.
 با آغاز و انتظام‌ پیدا کردن روند برگزاری نمایشگاه ها از ابتدای دی ماه سال جاری در مهم ترین سایت نمایشگاهی کشور یعنی سایت نمایشگاه بین المللی تهران، صنعت نمایشگاهی ایران وارد مرحله تازه ای از حیات خود شده است که نمایانگر توانمندی ها و قابلیت های منحصر به فرد این صنعت در مقایسه با همتایان خود در منطقه و حتی جهان است.
در شرایطی که سایت های نمایشگاهی کشورهای منطقه و‌ بسیاری از کشورهای صاحب سبک در زمینه فعالیت های نمایشگاهی همچنان در واکنش به شیوع بیماری کرونا در تعطیلی کامل به سر می برد یا کمترین میزان فعالیت را دارد، شاهد خارج شدن سایت های نمایشگاهی ایران از تعطیلی و رخوت و آغاز و‌ تداوم جنب و جوش و فعالیت نظام مند میتنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی مصوب در نمایشگاه های بین المللی به ویژه نمایشگاه بین المللی تهران هستیم.
فعالیتی که تداوم قاعده مند آن در هفته های اخیر، از یک سو گواهی است بر رضایت و اطمینان خاطر بخش مهمی از مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاهها از امنیت و منفعت حضور در نمایشگاه ها و از دیگر سو از توفیق مدیران و برگزارکنندگان نمایشگاهها در جلب اعتماد مسوولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا به رعایت پروتکل های بهداشتی در روند برگزاری رویدادها حکایت دارد.
واقعیت این است که تا پیش از انتصاب رزم حسینی به سمت وزیر صمت که پیامد آن انتصاب دکتر زمانی به ریاست هیأت مدیره و مدیرعاملی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی در آذر ماه سال جاری بود، صنعت نمایشگاهی کشور در سراسر نه ماه آغازین سال جاری در بلاتکلیفی به سر می برد؛ تا آنجا که در نه ماهه نخست سال تعداد رویدادهای نمایشگاهی برگزار شده در تهران به ده عنوان هم نرسید و آن تعداد هم که برگزار شد در فضایی از شک و تردید حتی تا روز قبل از افتتاح معلوم نبود که قطعا برگزار می شود یا نه. همین موجب شده بود که نه مشارکت کنندگان آمادگی صددرصدی را داشته باشند نه بازدیدکنندگان و نه حتی برگزارکنندگان نمایشگاهها. در نتیجه معدود رویدادهای نمایشگاهی برگزارشده در آن دوره نیز نمی توانست رضایت خاطر هیچ یک از ارکان نمایشگاه را در پی داشته باشد و طیبعتا خروجی نهایی هم بهره برداری حداکثری کارآفرینان و فعالان تولید و تجارت از رویدادهای نمایشگاهی نبود.
اما با خروج صنعت نمایشگاهی از بلاتکلیفی که در نتیجه تعامل و توافق مدیریت جدید شرکت سهامی نمایشگاهها با مسوولان وزارت بهداشت و وزارت کشور و ستاد ملی مقابله با کرونا حاصل شد، شاهدیم که رویدادهای نمایشگاهی جان دوباره گرفته است و به طور طبیعی به فضای تولید و تجارت کشور هم جنب و جوش مؤثری بخشیده است.
در این هفته ها از یک سو شاهد رشد کمی رویدادهای نمایشگاهی بوده ایم؛ به طوری که در همین دوره ۴۵ روزه در حدود ۲۰ عنوان نمایشگاه تخصصی برگزار شده است که در میان آنها نام تعدادی از مهم ترین رویدادهای نمایشگاهی سالانه تهران مثل نمایشگاه های صنعت نفت، لوازم خانگی، صنعت آب و برق، ایران پلاست، صنایع نساجی و صنایع معدنی به چشم می خورد . از سوی دیگر قطعیت پیدا کردن تقویم برگزاری نمایشگاهها، موجب افزایش کیفیت رویداها شده است.یعنی علی رغم کاهش طبیعی تعداد مشارکت کنندگان و‌ باز دیدکنندگان نمایشگاهها به علت شرایط خاص کر‌ونا و الزامات ناشی از اجرای پروتکل های بهداشتی، این مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان محدود تر و درعین حال تخصصی تر به علت فراهم بودن بسترهای مناسب توانسته اند از حضور فیزیکی و یا مجازی خود در رویدادها نتیجه دلخواه بگیرند. و‌ این یک دستاورد ارزشمند و ماندگار برای مدیران و فعالان صنعت نمایشگاهی کشور هست و خواهد بود که در شرایطی موفق شده اند امکانات صنعت نمایشگاهی را به کمک اقتصاد و تولید در تنگنای کشور بیاورند که همتایان آنها در بسیاری  کشورهای پیشرفته نیز چنین توفیقی نیافته اند.
واقعیت این است که فضاهای نمایشگاهی کشور به ویژه فضای سرسبز چند ده هکتاری نمایشگاه بین المللی تهران با داشتن سالن های مرتفع و مجهز به تجهیزات پیشرفته تهویه و در حالی که نظارت لازم بر اجرای پروتکل های بهداشتی انجام می شود، از امن ترین مکان های عمومی و تخصصی برای تجارت و داد و ستد فعالان اقتصادی کشور است که به شدت این روزها نیازمند چنین فضاهای امنی برای مذاکره و رشد مبادلات تجاری و در نتیجه توسعه تولیدات خود هستند. از این رو استمرار برگزاری نمایشگاه های تخصصی با رعایت پروتکل های بهداشتی یک ضرورت ملی برای رونق بخشیدن به تولید و اقتصاد کشور است و بر همین اساس به نظر می رسد لازم است حمایت از مدیران و فعالان کاردان صنعت نمایشگاهی برای انجام بهتر وظیفه دشوار و باارزشی که بر عهده دارند، در دستور سیاستگذاران و مسوولان ارشد کشور قرار بگیرد.