:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دژپسند:

دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکردند

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده اند، گفت: تلاش می کنیم که از دخالت های سیاسی در بازار سرمایه جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۱۶۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
اقتصادگردان- فرهاد دژپسند در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان بورس با تاکید بر اینکه ما سعی کردیم پرده های حواشی در بازار را کنار بزنیم گفت: باید پشت پرده واقعیت بورس از نظر عملکرد را نشان بدهیم.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه از آنجاکه یکی از دلایل استعفای قالیباف دخالت های سیاسی بوده چه تضمینی وجود دارد که این دخالت ها ادامه نداشته باشد، گفت: ما باید به روش های متفاوت متصل شده و مانع از دامن زدن به حواشی شویم. بازار سرمایه بازار نحیفی است و حاشیه ها دیواره های بازار را سست می کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اولین کار فرهنگ سازی است و رسانه ها در این موضوع نقش پررنگی دارند. همچنین باید از اخذ تصمیماتی که ممکن است باعث حاشیه سازی شود خودداری کنیم. باید به بازار سرمایه به عنوان مامن سرمایه گذاری نگاه شود نه پایگاه فعالیت های اجتماعی و سیاسی، من اطمینان نمی دهم که دخالت های سیاسی از بین برود اما تلاش خود را می کنم.

دژپسند به این سوال که گفته می شود دولت و وزیر اقتصاد در بازار سرمایه دخالت می کنند گفت: آدرس دهند کدام مورد بوده است. گاهی ممکن است یک عضو دولت اظهار نظر کند اما مداخله یعنی مسیر تضمین عوض شود. شورای عالی بورس سیاست گذار عالی و وزیر اقتصاد رئیس این شورا است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست اصلی در بازار سرمایه بالا بردن نقدشوندگی است، گفت: زمانی که نرخ مالیات، کارمزد سازمان، کارمزد کارگزاری وجود دارد. اگر بخواهیم دامنه نوسان را کاهش دهیم رسما تعطیلی بازار را اعلام کرده ایم. البته این موضوع در دستور شورا قرار دارد اما تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده است، گفت: وقتی مشاهده کردیم که مسیر شاخص نزولی شده مصوباتی را فراهم کردیم که بنگاه ها و حقوقی ها وارد عمل شوند تا سهام دار دچار خسران نشود. من اعلام کردم دولت از بازار سرمایه حمایت می کند اما این بازار را تضمین نمی کند.

فعلا برنامه ای برای آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت نداریم

دژپسند در پاسخ به سوال دیگر در مورد وعده آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت در 22 بهمن گفت: ممکن است زمان بندی کلی ارائه شود اما در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم می گیریم و فعلا برنامه ای برای این کار نداریم.