:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
محمدعلی دهقان دهنوی سکاندار جدید سازمان بورس و اوراق بهادار

رئيس جديد بورس: سایه عوامل غیر اقتصادی باید از بازار سرمایه کم شود

محمدعلی دهقان دهنوی سکاندار جدید سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته در جلسه معارفه خود که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: محدود کردن بازار سرمایه کشور به محل خرید و فروش سهام تصور غلطی است که باید اصلاح شود. امروز بزرگترین واحدهای تولیدی کشور که سهم مهمی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال را به خود اختصاص داده اند در بازار سرمایه حضور دارند و اینجا نقطه تحقق جهش اقتصادی است
کد خبر: ۱۶۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
خبراقتصادي - وی با تاکید بر اینکه جایگاه بازار سرمایه کشور فراتر از تصورات فعلی است و باید این ابن نهاد مهم اقتصادی در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد، افزود: صیانت از حقوق سرمایه گذاران خرد، گسترش بازارها، تکثر ابزارهای مالی، بهبود زیر ساخت ها، تعامل با خانواده بازار سرمایه و قطع زنجیره تخلف و خطا در بورس اولویت های اصلی نهاد ناظر بازار سرمایه است و بدون شک توسعه این نهاپ مهم اقتصادی لحظه ای متوقف نمی شود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اگر به دنبال اقتصاد مردمی، تحقق جهش تولید و رهایی از رانت اقتصادی هستیم باید از خیابان بازر سرمایه عبور کنیم، افزود: پیشرفته ترین شکل شفافیت و رقابت پذیری اقتصادی در بازار سرمایه متبلور است. وی با طرح این پرسش که در کدام نهاد اقتصادی شاهد حضور ۵۰ میلیون نفری هستیم!؟ افزود: بخش عظیمی از رشد اقتصادی و توسعه کشور به بازار سرمایه وابسته شده و بازگشت ثبات و آرامش به آن اولویت دولت و وزارت اقتصاد است.
 سخنگوی شورایعالی بورس ادامه داد: بازار سرمایه طی ماه های گذشته با نوسان همرا شد. بخشی از این نوسان محصول عوامل اقتصادی بود که البته در روزهای آینده افق های روشنی پیش روی اقتصاد ما است. اقتصاد به ساحل آرامش نزدیک شده و بنابراین انتظار داریم عومل مثبت اقتصادی طی روزهای آینده در آینه بازار سرمایه نمایان شود.وی افزود: اما بخشی از نوسانات ناشی از عوامل غیر اقتصادی بود؛ عواملی که لزومی به تجربه کردنشان نبود. باید سایه این عوامل غیر اقتصادی را از سر بازار سرمایه کم کنیم. تنها با کم شدن شر سایه عوامل غیر اقتصادی از سر بازار سرمایه اعتماد به این رکن مهم اقتصاد باز می گردد.
 رییس سازمان  بورس با بیان اینکه افزایش نقش بازار سرمایه در سیاست گذاری های اقتصادی از برنامه های آتی است، افزود: ما در کشور به دنبال جهش تولید هستیم و جهش تولید با افزایش سرمایه گذاری امکان پذیر است. سرمایه گذاری در کجا شکل می گیرد؟ در بازار سرمایه! اما سیاست گذاری غلط،، دخالت و قیمت گذاری دستوری، عواملی است که سرمایه را از بازار سرمایه فراری می دهد. بنابراین نهاد ناظر بازار سرمایه سدی مقابل سیاست های غلط اقتصادی خواهد بود.
وی خاطر نشان شد: اگر به دنبال رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در کشور هستیم، مسیر آن رشد و بالندگی و پویایی بازار سرمایه است. دبیر شورایعالی بورس ادامه داد: افزایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال اهداف اصلی تصمیم گیران اقتصادی است و این پیام روشن باید از سوی سیاست گذار اقتصادی به سرمایه گذار منتقل شود که بازار سرمایه بهترین بستر و مناسب ترین راه برای تحقق این اهداف است و به کمک همکاران و کسانی که در سازمان بورس حضور دارند این پیام را به همه منتقل می کنیم.  وی افزود: مسئولیت پذیری همه مسولین مسیله بعدی نهاد ناظر بازار سرمایه است و این مضوع را به جد پیگیری می کنیم. بنده در هر جایی سعادت خدمت گذاری داشته ام، پاسخ گویی و مسیولیت پذیری اولویت بوده و از این به بعد نیز خواهد بود.
 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از همه سرمایه گذاران بورسی دعوت کرد نظرات خود را از طریق مجراهای تعیین شده به نهاد ناظر بازار سرمایه منتقل کنند و افزود: هر تغییری در مقررات بازار و یا آیین نامه ها حتما باید با مشورت و اخذ نظر فعالین بازار باشد. نباید بازار را غافلگیر کرد و باید اجازه دهیم همه چیز در بستر تعامل و تفاهم پیش برود. تنها در این صورت بهترین نتیجه حاصل می شود. محمدعلی دهقان دهنوی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: توسعه نهاد های مالی برنامه بعدی نهاد ناظر بازار سرمایه است.  نهادهای مالی سربازان توسعه بازار هستند. اگر اشکالی در زمینه فعالیت این نهادها وجود داشته باشد حتما باید اصلاح و بازنگری شود.