:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
​نائب‌رئیس هیئت‌مدیره در پنل تخصصی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبر داد:

«طراوت» بانک صادرات ایران بیش از ٢٤٠ هزار میلیارد ریال در سال جاری به واحدهای تولیدی اعتبار داد

نائب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی در قالب طرح طراوت همکاری‌های گسترده‌ای را با تمامی بخش‌های بزرگ اقتصادی آغاز کرده‌ایم به نحوی که از ابتدای سال ٩٩ تاکنون ٢٤٠ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی توسط بانک صادرات ایران برای واحدهای تولیدی مختلف صادر شده است.
کد خبر: ۱۶۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
اقتصادگردان- به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، امیر یوسفیان در جریان بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (OILSHOW) در دیدار با مقامات، مسئولان، فعالان، تولیدکنندگان و صنعتگران این حوزه، در پنل تخصصی این نمایشگاه که با عنوان «ظرفیت‌های جدید بانک صادرات ایران در اعطای تسهیلات و تعهدات برای مجموعه‌های نفت، گاز و پتروشیمی»، برگزار شد، قابلیت‌های طرح‌های طراوت «تولید»، «توسعه»، «اعتبار در حساب جاری» و «همیان سپهر» این بانک را برای حمایت از بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تشریح کرد و گفت: با آغاز تحریم‌ها، اعتبارات ارزی نظام بانکی با نرخ سود مناسب از جمله یوزانس، ریفاینانس و فاینانس برای فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی، حذف شد و واحدهای بزرگ اقتصادی با مشکل گرفتن اعتبار از شبکه بانک‌های خارجی روبرو شدند. افزوده شدن تورم به این مشکل، موجب حذف نسیه فروشی شد. حذف اعتبارات ارزی، حذف نسیه فروشی و افزایش شدید هزینه‌های مالی، سه نگرانی مهم برای تلاش در جهت جایگزین کردن اعتبارات اسنادی ریالی بوده تا اساسی‌ترین کار برای احیای ریفاینانس و فاینانس از این طریق توسط طرح طراوت بانک صادرات ایران صورت گیرد و اولین گام احیای خرید و فروش نسیه بود.
وی همچنین مزایای طرح طراوت شامل تسهیل خرید مواد اولیه، امکان دریافت تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان، کاهش هزینه مالی، فروش بدون ریسک و افزایش حجم فروش و توسعه بازار فروش محصولات را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
نائب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران در جمع مقامات، مسئولان، صنعتگران و فعالان این صنعت با اشاره به اینکه طرح طراوت در ابتدا برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استفاده شد و استقبال مناسبی از آن صورت گرفت، گفت: این طرح جایگزین اعتبارات ارزی یوزانس و ریفاینانس شده است.
یوسفیان از طرح طراوت توسعه نیز به عنوان جایگزینی برای فاینانس در توسعه خطوط تولید یاد کرد و افزود: مجریان طرح‌ها می‌توانند منابع مالی مورد نیاز خود را برای توسعه واحدهای تولیدی، از طریق گشایش اعتبارات اسنادی داخلی مدت‌دار ١٢ تا ١٨ ماهه به نفع پیمانکار یا فروشنده تامین کنند ضمن اینکه در سررسید اعتبارات اسنادی موصوف، مانده بدهی مجریان طرح در قالب تسهیلات فروش اقساطی سه ساله تقسیط و دریافت می‌شود.
وی نوسان نرخ ارز را پاشنه آشیل فاینانس، ریفاینانس و یوزانس دانست و اظهار کرد: این مشکل تاکنون منجر به نابودی برخی واحدهای اقتصادی شده است در حالی که اعتبارات اسنادی ریالی همان خدمات را ارائه می‌دهد و به جای ارز، پایه آن ریال است و ریسک نوسان نرخ ارز نیز شامل آن نمی‌شود.
نائب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: از ابتدای سال ٩٩ تاکنون ٢٤٠ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی گشایش شده و برای تسریع در تنزیل اعتبارات اسنادی اختیار شعب بانک ١٠ برابر افزایش یافته و اختیار مناطق تهران نیز به هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال افزایش یافته و در نظر داریم تا در سال آینده اختیار شعب برای صدور و تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی هم افزایش یابد.
یوسفیان از انجام ١١ هزار میلیارد ریال صدور ضمانتنامه اعتبارات اسنادی ریالی و پرداخت تسهیلات به اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی (استصنا) خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه میان بانک با این مجموعه این رقم تا ٢٥ هزار میلیارد ریال عملیاتی خواهد شد. بانک صادرات ایران بیش از ١٥٠ هزار میلیارد ریال تفاهم‌نامه همکاری با مجموعه‌های بزرگ کشور دارد.
وی طرح «اعتبار در حساب جاری» را نیز در این نشست، مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: بانک صادرات ایران پس از ٤٠ سال برای اولین بار اعتبار در حساب جاری (overdraft) را در قالب عقود اسلامی احیاء کرد که بر اساس آن، تولیدکنندگان و فروشندگانی که کالا و مواد اولیه را به صورت نسیه بفروشند و چک‌های حاصل از فروش را نزد شعب این بانک تودیع کنند، در صورتی که حساب آنها در سررسید چک‌های صادره موجودی نداشته باشد، از محل خرید دین و تنزیل چک‌های واگذار شده آنها، تامین اعتبار انجام و چک آنها پاس می‌شود.
تشریح قابلیت طرح همیان سپهر بانک صادرات ایران، موضوع دیگری بود که نائب‌رئیس هیئت‌مدیره بانک به آن پرداخت و گفت: در این طرح بانک صادرات ایران نسبت به اعطای تسهیلات ریالی به منظور پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان واحدهای تولیدی متقاضی در قالب عقد مرابحه به میزان یک ماه اقدام خواهد کرد و هدف از آن، افزایش رونق تولید و کاهش فشار مالی واحدهای تولیدی در پرداخت به موقع حقوق و دستمزد به کارکنانشان است.
وی تاکید کرد: در تمامی مدل‌های ارائه شده کاهش هزینه مالی واحدهای تولید و اقتصادی برای بانک صادرات ایران مهم بوده و تلاش شده در قالب بسته‌های اعتباری و تسهیلاتی دغدغه‌های مالی بنگاه‌ها کاهش یابد. تلاش می‌کنیم در شرایط سخت با رونق دهی و اعتباردهی به بخش‌های مختلف اقتصادی، شرایط مناسبی را رقم بزنیم.
یوسفیان گفت: زمانی که نرخ سود بانکی نصف میزان تورم است، همه متقاضی دریافت تسهیلات هستند و بانک صادرات ایران در تلاش است منابع محدود بانک را به بخش‌های پیشران و تولیدی در قالب تسهیلات ریالی و اعتبارات اسنادی پرداخت کند تا ضمن افزایش و تحقق شعار جهش تولید، در خصوص استمرار تولید و افزایش اشتغالزایی موثرتر باشد.