:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

دولت الکترونیک زمینه مشارکت ایران و افغانستان را فراهم می‌کند

مسؤول اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) هرات افغانستان گفت: توسعه دولت الکترونیک در افغانستان، زمینه همکاری‌ با ایران در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
کد خبر: ۱۶۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
اقتصادگردان- زمری همدرد روز سه‌شنبه در نشستی با اعضای نظام صنفی رایانه‌ای و شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان در اتاق بازرگانی این منطقه افزود: افغانستان در زمینه دولت الکترونیک در ابتدای راه قرار دارد و تجربه‌ها و دانش ایران برای توسعه آن کمک بسیاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هیاتی از کشور افغانستان برای آشنایی با ظرفیت‌های ایران و مذاکره برای همکاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ایران سفر کرده است، اظهار داشت: در این سفر با محصولات و توانایی شرکت‌های اصفهان، مشهد و تهران آشنا شدیم.

همدرد با تاکید بر اینکه این همکاری‌ها می‌تواند در بخش‌های دولتی و خصوصی و در زمینه نرم افزار، سخت افزار و شبکه باشد، تصریح کرد: شرایط کشور افغانستان برای اینکه به سمت دولت الکترونیک حرکت کند فراهم است اما هنوز نیازهای زیادی در این زمینه دارد.

مسؤول اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) هرات افغانستان همچنین به خبرنگار ایرنا گفت: نشست‌هایی که در چند روز گذشته در ایران در زمینه توسعه همکاری تجاری با بخش خصوصی و دولتی انجام شد در سطح خوبی بود و تفاهم‌نامه‌هایی برای همکاری پیشنهاد شد.

وی با اشاره به اینکه هرات سه میلیون نفر جمعیت دارد و جزو استان‌های تاثیرگذار افغانستان است، اضافه کرد: زیرساخت‌های ارتباطی در افغانستان فراهم شده است و با توسعه فیبرنوری، دسترسی مردم از طریق اپراتورهای مخابراتی به شبکه اینترنت وجود دارد.

همدرد با بیان اینکه حدود یکصد شرکت و ۶ اپراتور مخابراتی در افغانستان خدمات اینترنتی ارائه می‌کنند، خاطرنشان کرد: دسترسی مردم به شبکه های ارتباطی فراهم شده است هرچند در برخی مناطق دسترسی کامل به اینترنت بدلیل مشکلاتی وجود ندارد.

زبان مشترک به توسعه همکاری ۲ کشور در بخش فناوری اطلاعات کمک می‌کند

مشاور عالی نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه زبان مشترک ۲ کشور ایران و افغانستان به توسعه همکاری آنها در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک می‌کند، گفت: بسیاری از نرم افزارهای تولید ایران به‌دلیل قابلیت اجرا با زبان فارسی، قابل استفاده در افغانستان است.

محمد اطرج یکی از مزایای افغانستان را نیروی انسانی جوان آن دانست و افزود: این فرصت نباید از دست برود و سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان آماده همکاری در زمینه توسعه سرمایه انسانی، ایجاد فضای اشتراکی و توسعه واحدهای فناور نوپا (استارتاپ) است.

به گفته وی، دانشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان با مساحت ۲۷ هزار متر مربع آماده بهره برداری است و جوانان افغان می‌توانند برای گذراندن دوره های فشرده در این دانشگاه تحصیل کنند.

اطرج با بیان اینکه بازار خصوصی وسیعی در افغانستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اصفهان نیز بزرگترین مجموعه پارک های علم و فناوری کشور ایران را با حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در خود دارد که می توان از این ظرفیت نیز برای توسعه روابط ۲ کشور استفاده کرد.

وی همچنین با بیان اینکه اصفهان پس از تهران بیشترین اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای را دارد، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ شرکت نرم افزاری، ۱۲۳ مشاور و شخص حقیقی و ۲۸ فروشگاه عضو این سازمان در استان اصفهان است.

اطرج با اشاره به اینکه ۵۰ درصد نرم افزارهای سازمانی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود، افزود: بیشترین اعضای نظام صنفی رایانه ای اصفهان در زمینه نرم افزار و سایر آنها در بخش هایی مانند سلامت الکترونیک، آموزش، حمل و نقل، تجارت الکترونیک، سخت افزار، امنیت و اینترنت فعالیت دارند.

وی اظهار امیدواری کرد که با ایجاد همکاری‌های مشترک در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بین ۲ کشور، به زودی دفتر هرات در اصفهان راه اندازی شود.

همچنین رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات، زمینه مناسبی برای توسعه در همه ابعاد اجتماعی و کسب و کار است، گفت: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات چرخ و رکن اصلی توسعه اجتماعی است.

کاظم آیت اللهی اظهار امیدواری کرد که این دیدارها، راهگشای همکاری بیشتر بین ایران و کشورهای دیگر از جمله افغانستان باشد.

در این نشست مدیران و کارشناسان تعدادی از شرکت‌های فعال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان به معرفی توانایی‌ها و محصولات خود و مذاکره با اعضای هیات افغان پرداختند.

اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت یکی از قطب‌های علم و فناوری کشور بشمار می‌آید.