:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

ایران برای چهارمین بار رییس شورای حکام «اپدیم» شد

ایران برای چهارمین بار به عنوان رییس شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) برگزیده شد.
کد خبر: ۱۶۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
اقتصادگردان- پنجمین اجلاس شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا(اپدیم) وابسته به (اسکاپ) با حضور «آرمیدا آلیسجابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ و نمایندگان کشورهای عضو به صورت مجازی برگزار شد.

شورای حکام اپدیم در این نشست جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رییس شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا(اپدیم) برگزید.

 همچنین اعضای شرکت کننده، «سید حمید پور محمدی»، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور را به عنوان رییس این اجلاس و ترکیه را به عنوان نایب رییس شورای حکام اپدیم انتخاب کردند.

در پنجمین اجلاس شورای حکام اپدیم برنامه استراتژیک اپدیم، مقررات و رویه‌های کاری مرکز و برنامه دوسالانه مرکز به تصویب شورا رسید. همچنین قرار شد بر اساس توافق به عمل آمده، ششمین اجلاس شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) در ترکیه برگزار شود.

پورمحمدی، رییس شورای حکام اپدیم در این اجلاس با اشاره به جایگاه کاهش مخاطرات بلایا در تدوین برنامه‌های توسعه و اهمیت همکاری‌های کشورهای عضو اسکاپ در مواجهه با همه گیری ویروس کوید-۱۹، خواستار توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای کاهش آثار بلایای طبیعی شد.

فراهم آوری دانش فنی و خدمات مدیریت اطلاعات بلایا و کمک‌های فنی به ۶۶ کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه برای کاهش مخاطرات بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و ریزگردها، تبادل تجربه و اطلاعات بلایای طبیعی بر اساس مودالیته همکاری‌های جنوب-جنوب از فعالیت‌های کلیدی اپدیم است.

همچنین این مرکز که وابسته به سازمان ملل بوده و مقر آن در تهران است تسهیل در انجام مطالعات و تحقیقات و فراهم آوری خدمات آموزشی درباره روش‌ها و استاندارهای جدید به منظور بهبود مدیریت اطلاعات بلایا و ایجاد مرکزی منطقه‌ای برای توسعه دانش فنی ایجاد  ابزار، فنون و استانداردهای نوین برای مقابله با بلایا را بر عهده خواهد داشت.