:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

نفت را به ثروت پایدار تبدیل کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ باید با تکیه بر توان ایرانی انحصار را بشکنیم و نفت را به ثروت پایدار تبدیل کنیم.
کد خبر: ۱۶۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- «علی آقا محمدی» امروز (سه‌شنبه) در ششمین کنگره نفت و نیرو با اشاره به اینکه تغییرات و تحولاتی که در سال‌های اخیر در صنعت نفت اتفاق افتاده قابل توجه است،‌ ادامه‌داد: ماندگاری این صنعت با توجه به فشارهای حداکثری مهم است.

آقا محمدی افزود:‌ در صنعت نفت باید افق بلندمدت مورد توجه باشد اما  وقتی فشارها زیاد است همه را به افق کوتاه مدت هدایت می کند، از همین رو باید ساختار بروکراتیک، رانتی و تزریق نفت به بودجه دولت از بنیان اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های اخیر وزارت نفت در این راستا است، گفت: جدا شدن نفت از بودجه مساله کلیدی است و بروکراسی نفتی این اجازه را نمی دهد، هر دو سال انتخابات در کشور برگزار می شود و تنها جایی که این فرصت را فراهم می کند نفت است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه‌کرد: تا سال ۲۰۵۰ جایگاه و سهم سوخت های فسیلی از ۸۱ درصد به ۷۱ درصد می رسد، بعد از آن نیز این سهم کاهشی خواهد بود، ‌بنابراین حداکثر فرصتی که برای استفاده از منابع فسیلی وجود دارد ۵۰ سال است.

وی افزود:‌ زمانی که تولید آمریکا ۱۲ میلیون بشکه در روز است و عربستان و روسیه نیز به همین میزان ظرفیت تولید دارند، ایران با ظرفیت چهار میلیون بشکه ای موقعیت خود را از دست می دهد و این ظرفیت باید بیشتر شود.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه وقتی ظرفیتی وجود دارد باید متناسب با زمان برنامه ریزی کرد، گفت:‌ این به معنای خام فروشی نیست.  

وی ادامه داد:‌ تاکنون یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار برداشت از منابع نفتی انجام شده و  به همین میزان نیز یارانه مصرف شده است،‌ موضوعی که باید ثمره آن بر روی زمین دیده شود، زیرا اگر برداشت از نفت که ثروت طبیعی است به ثروت روی زمین تبدیل نشود هدر رفت سوخت است.