:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

بهره‌مندی چهار استان از ۶۸۶ میلیارد تومان پروژه آب و برق

سی و هشتمین هفته پویش هر هفته الف - ب - ایران با افتتاح ۲۳ پروژه آب و برق به ارزش ۶۸۶ میلیارد تومان در استان های زنجان، سمنان، قم و اصفهان همراه بود.
کد خبر: ۱۶۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- این طرح ها به صورت ویدئو کنفرانس روز سه شنبه با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید تا ثمره این پویش از به ۲۲۷ طرح صنعت آب و برق در کل کشور برسد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین افتتاح این طرح ها، این نکته را مطرح کرد که ابتدای دولت یازدهم تعداد تصفیه خانه های فاضلاب ۱۶۸ واحد بود که با افزایش ۱۰۱ واحد جدید( مدت هشت سال) تا پایان دولت دوازدهم در مجموع به ۲۶۹ واحد خواهد رسید.

به گفته وی، بررسی ها نشان می هد تعداد ۱۰۱ تصفیه خانه فاضلاب در مدت هشت سال طراحی، ساخته و وارد مدار شده درحالی که منابع مالی آن از محل بخش غیر دولتی تامین شده است.

اردکانیان اظهار داشت: در هشت سال فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، سالیانه حدود یک میلیون و ۱۵۰هزار نفر هموطن روستایی و هر هفته ۳۳روستا به شبکه آب پایدار و سالم دست یافته اند که نشان از فعالیتی توقف ناپذیر است.


استان زنجان

در استان زنجان امروز پروژه‌های بزرگ صنعت برق زنجان به ارزش یک هزار و ۱۶۵میلیارد ریال به بهره برداری رسید که شامل پروژه جهادی تبدیل ۵۰۰ کیلومتر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار و همچنین تأمین برق چهار روستای استان شامل روستای میناب – طارم، روستای شیرمشه – طارم، روستای لهجبین – ماهنشان و روستای سرخه دیزج – خدابنده، پروژه هوشمندسازی کنتور و قرائت از راه دور،اجرای پروژه های رفع ضعف ولتاژ (طرح چاوش ) و پروژه های توسعه، احداث و روشنایی معابر با اعتباری بالغ بر ۶۰۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

همزمان با پروژه های شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، پروژه های شرکت برق منطقه ای این استان در قالب همین پویش شامل پست ۶۳.۲۰ کیلو ولت سیار روی سازان، تعویض ترانس پست ۶۳.۲۰ کیلوولت توکلی، احداث خط ۶۳ کیلوولت پست روی سازان، اجرای سیستم dcs بخش ۴۰۰ کیلوولت پست نیروگاه سلطانیه، احداث خط ارتباطی پست ۶۳.۲۰ کیلوولت شهرک صنعتی صنایع، احداث خط ۶۳ کیلوولت ارتباطی به پست ۴۰۰ کیلوولت غایتی، نصب پست سیار شهرک صنعتی صنایع و اجرای فیبرنوری در خط ۶۳ کیلوولت با اعتباری بالغ بر ۶۱۴ میلیارد ریال وارد مدار شد.

تامین برق پایدار، بهبود کیفیت برق مشترکان، کاهش تلفات برق، تامین برق متقاضیان صنعتی، ایجاد اشتغال در بخش صنایع پایین دستی و کاهش خاموشی‌ها از جمله اهداف پروژه‌های صنعت برق در استان زنجان است.

استان قم

امروز همچنین چند طرح در بخش آب و فاضلاب قم افتتاح شد که شامل یک پروژه فاضلاب مسکن مهر، ۷ پروژه تامین برق، احداث یک نیروگاه برق‌آبی و یک نیروگاه خورشیدی، نصب و راه‌اندازی یک نیروگاه تولید پراکنده و اجرای یک پروژه توسعه و بهینه‎سازی شبکه‌های فشار ضعیف با هدف تامین برق و بهبود کیفیت توان و کاهش تلفات، تقویت شبکه فوق توزیع و بهبود پایداری شبکه بود.

محمدحسن متولی مدیرعامل شرکت توانیر در این آیین از برخورداری ۷۰ هزار مشترک در قم به دلیل رعایت مصرف برق از تخفیف ۱۰۰ درصدی برق امید و بهره‌برداری ۹ پروژه انتقال و توزیع و ۱۴۶کیلومتر خطوط توزیع و ۳۲۸ دستگاه ترانسفورماتور توزیع در قم خبر داد و تصریح کرد: با این پروژه ها ۱۹۰ مگاولت آمپر به ظرفیت برق استان افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه برای بهره‌برداری از این پروژه ها ۲۷۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در قم ۶ پست ۲۳ مگاواتی در قم فعال است و امروز اولین پست ۴۰۰ مگاواتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

در بخش آب و فاضلاب نیز استام قم شاهد افتتاح خط انتقال و شبکه فاضلاب پردیسان شامل ۸۶ کیلومتر شبکه‌های انتقال، اصلی و فرعی در اقطار ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر بود؛ این پروژه با اعتبار ۵۴۰ میلیارد ریال و ظرف ۴۸ ماه به اجرا رسید و جمعیتی معادل ۱۲۰ هزار نفر تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرند.

بهره برداری از نیروگاه برق‌آبی تأسیسات شهید کریمیان با ظرفیت ۴۵۰ کیلووات و نیروگاه خورشیدی معصومیه با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات از دیگر برنامه های وزارت نیرو در استان قم به شمار می رود که این نیروگاه‌ها با هدف تولید برق با استفاده از منابع انرژی‌های تجدید پذیر و کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن به میزان ۲ هزار و ۳۷۵ تُن در سال احداث شده‌است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ظرفیت تولید انرژی نیروگاه برق‌آبی را سالانه ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات ساعت اعلام کرد و گفت: این پروژه با اعتباری ۴۰ میلیارد ریال در مدت ۱۲ ماه و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و به بهره‌برداری می‌رسد.

نیروگاه خورشیدی معصومیه با تولید ۱۷۰ هزار مگاوات ساعت درسال با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال، ظرف ۶ ماه وارد مدار می شود.

استان اصفهان

بهره‌برداری از پنج طرح‌ آب و فاضلاب شهری و روستایی با اعتبار افزون بر ۱۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در منطقه کاشان از دیگر افتتاح های امروز بود این طرح‌ها شامل پروژه تاسیسات نمک‌زدایی، اصلاح و باسازی خط انتقال آب نابر و احداث ۳ باب مخزن در استان اصفهان برای تامین آب شهرستان نوش آباد و شهر کاشان بود.

اصلاح و بازسازی خط انتقال آب نابر به کاشان مهم‌ترین طرح بهره‌برداری‌شده استان اصفهان به شمار می رود که ارزش این طرح افزون بر ۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است و آب چاه‌های مناطق نابر را از طریق ۲۳ کیلومتر خط انتقال با لوله چدن داکتیل به قطر ۴۰۰ میلی‌متر، سه ایستگاه فشارشکن و ۲ باب مخزن به کاشان انتقال می‌دهد.

طرح تاسیسات نمک‌زدایی از آب شرب چاه‌های نوش‌آباد نیز با ظرفیت تصفیه ۲۴۰۰ مترمکعب آب در شبانه‌روز و به ارزش افزون بر هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق شده است؛ با بهره‌برداری از این طرح روزانه ۲۴۰۰ مترمکعب  آب شرب با کیفیت مناسب در اختیار شهروندان شهر نوش‌آباد قرار خواهد گرفت.

مخازن ذخیره آب کاشان به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب و قمصر و راوند هر کدام به ظرفیت یک هزار مترمکعب با ارزش ۳۱ میلیارد تومان از دیگر طرح‌های بهره برداری شده امروز بود ضمن آنکه مقدمات اجرای طرح‌ ارتقای کمی و کیفی آب مناطق شهری خزاق و طاهرآباد و مجتمع روستایی "یزدل، علی‌آباد و محمدآباد" فراهم و عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد.

هزینه‌ اجرای این طرح ۱۲ میلیارد ریال برآورد شده که شامل اجرای ۱۴ کیلومتر خط انتقال از تاسیسات شماره پنج کاشان، ساخت مخازن زمینی و ایستگاه پمپاژ است.


استان سمنان

تنها پروژه استان سمنان آبرسانی به یک هزار و ۷۱۶ خانوار در ۱۱ روستای این استان شامل اجرای ۱۴.۱ کیلومتر خطوط انتقال و ۸۶۰ مترمکعب مخازن ذخیره است؛ با این افتتاح ۱۱ روستای شلی، آستانه، سرخده، جزن، بیابانک، صوفی‌آباد، عبدالله آباد، ناسار، غیاث آباد، ده‌نمک، زمان آباد و پل ابریشم از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شدند.

برای اجرای طرح‌های آبرسانی حدود ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه صرف شده که شامل احداث مخزن زمینی به حجم ۶۵۰ متر مکعب، احداث مخزن هوایی به حجم ۲۱۰ مترمکعب، احداث خطوط انتقال به طول ۱۴ هزار و ۱۰۰ متر، توسعه شبکه توزیع آب به طول یکهزار و ۲۰۰ متر، اصلاح شبکه توزیع آب به طول هفت هزار و ۳۰۰ متر، حفر ۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۴ لیتر بر ثانیه، احداث یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت چهار لیتر بر ثانیه، حصارکشی، بهسازی، احداث آب‌شیرین‌کن و ۲ شبکه مجزا در روستای ده‌نمک بوده است.

آبرسانی به ۱۲۴۲۶ روستای کشور در هفت سال اخیر انجام شد

حمیدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در آیین افتتاح این طرح ها گفت: آبرسانی به ۱۲ هزار و ۴۲۶ روستا با جمعیت هشت میلیون و ۳۲۰ هزار نفر از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با صرف اعتبار هفت هزار میلیارد تومان انجام شده است.

وی اظهار داشت: امسال در قالب طرح پویش هر هفته الف - ب ایران قرار بود به یک هزار و ۶۳۸ روستا با جمعیت ۹۷۹ هزار نفر آبرسانی شود که تاکنون آبرسانی به ۹۱۲ روستای کشور و جمعیت ۶۲۴ هزار نفر با اعتبار افزون بر ۸۱۵ میلیارد تومان اجرا شده است.