:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
احتمال کاهش بیشتر ارزش دلار وجود دارد / عرضه روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در سامانه نیما

افزایش قیمت جهانی طلا و نوسان نرخ دلار در کانال ۲۲ هزار تومانی / کاهش ۱۴۰ هزار تومانی قیمت سکه

در بازار ارز و طلا با افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا در روز دوشنبه به 1864 دلار و اعلام دلار به قیمت 23430 تومان، یورو 28300 تومان، قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافت و سکه طرح جدید 10.800 میلیون، سکه طرح قدیم 10.500 میلیون، هر گرم 1 میلیون و 64 هزار، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 612 هزار تومان، نیم سکه 5 میلیون و 800 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 800 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
رییس کل بانک مرکزی از عرضه ۱۵۰ میلیون دلاری در سامانه نیما خبر داد.دکتر عبدالناصر همتی ضمن اعلام این خبر که عرضه ارز در سامانه نیما روزانه به طور متوسط به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است، تصریح کرد: درجلسه ستاد اقتصادی دولت، وزیر نفت گزارش خوبی از روند صادرات نفت و نیز فرآورده های نفتی ارایه کرد که در نوع خود، یک رکورد تلقی می‌شود.
رییس شورای پول و اعتبار افزود: قبلاً نیز گفته بودم با روند صادرات نفتی و غیرنفتی شاهد تعادل بیشتر بازار ارز و تقویت قدرت بازار ساز خواهیم بود.سامانه یکپارچه معاملات ارزی (نیما) در خصوص معاملات ارزی بین صادرکنندگان و واردکنندگان و بازار متشکل معاملات ارزی درخصوص معاملات اسکناس بسیار روان است.درهفته اخیر به طور متوسط روزانه بیش از ۱۵۰میلیون دلار درسامانه نیما عرضه انجام گرفته است؛ هر چند وارد کنندگان محترم شاید در انتظار کاهش بیشتری در نرخ ارز، با احتیاط خرید می کنند

نوسان نرخ دلار در کانال ۲۲ هزار تومانی

در بازار ارز و طلا با افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا در روز دوشنبه به 1864 دلار و اعلام دلار به قیمت 23430 تومان، یورو 28300 تومان، قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافت و سکه طرح جدید 10.800 میلیون، سکه طرح قدیم 10.500 میلیون، هر گرم 1 میلیون و 64 هزار، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 612 هزار تومان، نیم سکه 5 میلیون و 800 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 800 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد.
در ساعات صبح دوشنبه در بازار  آزاد ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 400 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 400 تومان اعلام شده است.هر دلار روز دوشنبه در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۸۷۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی کاری گذشته با افزایش ۴۴۰ تومانی همراه شد و نرخ هر یورو نیز با افزایش ۵۵۰ تومانی به ۲۷ هزار و۸۵۰ تومان رسید.روند نزولی نرخ دلار از اوایل هفته گذشته شتاب گرفت، بطوری که از کانال ۲۶ هزار تومانی به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت کرد.
قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۴۸۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۴۶۰ تومان اعلام شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۵۱۶ تومان و قیمت فروش آن ۲۲ هزار و ۷۴۱ تومان بود.لاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۱۴۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۴۱۵ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (یکشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۶ هزار و ۹۷۳ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز ۲۲ هزار و ۴۱۸ تومان به فروش رفت.براساس این گزارش در سامانه سنا دیروز( یکشنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۴۴ تومان معامله شد و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۹۱۳ تومان معامله شد.
قیمت دلار در روزهای گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده است.هفته گذشته نیز رییس کل بانک مرکزی اعلام‌کرد: ایران توانسته گشایش‌هایی در فروش نفت داشته باشد.

کاهش ۱۴۰ هزار تومانی قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز دوشنبه با کاهش ۱۴۰ هزار تومانی نسبت به یکشنبه، پنجم بهمن ۱۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون ۶۰۵ هزار تومان رسید .انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۵۶ دلار و ۲۳ سنت فروخته شد.از سه‌شنبه هفته گذشته (۳۰ دی ماه) تاکنون قیمت سکه با باقی ماندن در کانال ۱۰ میلیون تومانی، هر روز با افزایش یا کاهش مواجه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.همچنین افزایش قیمت انس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر انس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. کاهش ریسک‌های بین‌المللی پس از پذیرش شکست دونالد ترامپ و معرفی جو بایدن به عنوان رییس‌جمهوری قانونی آینده آمریکا نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است. علاوه براین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

احتمال کاهش بیشتر ارزش دلار وجود دارد

هانکه عضو اندیشکده کاتو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است روند تضعیف دلار در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد؟ گفت: بله، این احتمال وجود دارد. به عقیده استیو هانکه سیاست های مالی کنونی آمریکا باید معقول تر شود. ژانت یلن به عنوان گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی گری سمت وزیر خزانه داری آمریکا از سنا رای اعتماد گرفت. برخی از منابع خبری به نقل از وی نوشته اند که وی از مخالفان ایده تضعیف دلار است.
در رابطه با تاثیر انتخاب وی بر بازار ارز، استیو هانکه- استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا و عضو شورای مشاورین اقتصادی دولت رونالد ریگان- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اولویت اصلی یلن این خواهد بود که برنامه عظیم مخارج دولت را به سطوح معقول تری برساند.  هانکه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است روند تضعیف دلار در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته باشد؟ گفت: بله این احتمال وجود دارد.  
این عضو اندیشکده کاتو در پاسخ به این سوال که با توجه به رونمایی دولت بایدن از بسته محرک جدید ۱.۹ تریلیون دلاری، این میزان برای احیای اقتصاد آمریکا کافی خواهد بود نیز گفت: بسته ۱.۹ تریلیون دلاری جدید خیلی کمکی در به حرکت در آوردن چرخ های اقتصاد نخواهد کرد، اما احتمالا باعث کاهش شتاب رشد اقتصادی خواهد شد چرا که این بسته اتلاف منابع و دارای (روزنه هایی) برای تقلب و سو استفاده است.   
لازم به ذکر است که طبق بسته محرک جدید، بیمه بیکاری از ۳۰۰ دلار در هفته به ۴۰۰ دلار افزایش خواهد یافت و یارانه نقدی مستقیم پرداختی به شهروندان آمریکایی به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید. دولت آمریکا تا قبل از این نیز حدود دو تریلیون دلار به کاستن از تبعات اقتصادی کرونا تخصیص داده بود.  
عملکرد دیگر ارزهای مهم در سال جاری نیز یکی دیگر از بندهای گفت و گو با این عضو گروه مشاوران اقتصادی رونالد ریگان بود. هانکه در پاسخ به این سوال که گمان می کند کدام ارز بهترین عملکرد را در بین ارزهای مهم در سال جاری داشته باشد گفت: در طول ۱۲۰ سال اخیر فرانک سوییس همواره بهترین عملکرد را داشته و در سال ۲۰۲۱ نیز بار دیگر تقویت خواهد شد.


به کاهش نرخ ارز سیاسی نگاه نکنیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، کارشناس امور اقتصادی و نماینده سابق مجلس تحلیل خود را از اقدامات اخیر بانک مرکزی در کنترل سوداگری و دلالی که سبب شده حباب نرخ ارز تخلیه شود، چنین بیان کرد: حسی که از اتفاق اخیرا به مردم القا می‌شود، این است که سیاست‌هایی از سوی بانک مرکزی که منجر به تخلیه حباب نرخ ارز شده به اجرا درآمده، بنابراین امیدی وارد جامعه می‌شود.واقعا متوجه برخی از عصبانیت‌ها نمی‌شوم. نرخ ارز بالا است، غر می‌زنند پایین می‌آید به شکل دیگری ایراد می‌گیرند. باید خوشبینانه به داستان نگاه کنیم و آن را مورد حمایت قرار دهیم. به این معنا زمانی که روند نزولی پیدا می‌کند، همه کمک کنند که این اتفاق شکل گیرد. اتفاق اخیر نمی‌تواند بدون برنامه باشد و نباید چنین القاء شود که هیچ برنامه‌ای عقبه آن وجود نداشته است. اکنون بانک مرکزی در این شرایط تحریمی سخت تلاش می‌کند و دلار با تمام مشکلات وارد کشور می‌شود. با همین دلار موجود شرایط کشور به اداره در آید و اتفاقات خوب آن هم کاهش نرخ آن است.
این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: تقاضایم حمایت همه جانبه از اقدامات آقای همتی و بانک مرکزی و عدم نگاه سیاسی به  کاهش نرخ دلار است، زیرا بزرگترین آفت نگاه سیاسی است، نگاه باید اقتصادی و در جهت منافع مردم باشد. دلار در حال کاهش است، حمایت شود تا این روند ادامه پیدا کند.

چرا نرخ ارز در اقتصاد ایران نقش معناداری دارد؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: شاهد هستیم کالایی که ارتباطی با ارز ندارد، بلافاصله با افزایش نرخ ارز افزایش پیدا می‌کنند، گرچه در کاهش قیمت‌ها به دلیل چسبندگی، سرعتشان به مراتب کمتر از افزایش قیمت‌هاست.
محمد لاهوتی پاسخ به این سوال که چرا نرخ ارز تا این حد در اقتصاد ایران نقش دارد و چگونه افزایش نرخ ارز می تواند قیمت ها در تمام بخش ها را متاثر کند؟ اظهار داشت: به هر حال از آنجایی که کشور ما یک کشور نفت خیز بوده و طی صد سال اخیر، درآمدهای این کشور از محل فروش نفت بوده و تولید تاثیرگذار چشم گیری بر درآمدها نداشته، لذا اقتصاد ما مبتنی بر یک اقتصاد نفتی و در اصل ارزی بوده که هرچه قیمت نفت بالاتر رفته، وضع اقتصادی کشور بهتر شده و هر چه پایین آمده، وضع اقتصادی به مراتب، کاهش پیدا کرده است