:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سهم ۹۵ درصدی تولید داخل در طرح خط لوله گوره- جاسک

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: مجموع سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح خط لوله گوره به جاسک، ۲ میلیارد دلار است که از این میزان سهم ساخت داخل ۹۵ درصد برآورد می‌شود.
کد خبر: ۱۶۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
اقتصادگردان- تورج دهقانی امروز در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لوله یک قلم پر مصرف در صنعت نفت است، اظهار کرد: باید از گذشته، لوله را داخلی‌سازی می‌کردیم تا چرخش مالی صنعت نفت را به سرمایه داخلی و اقتصاد مقاومتی اختصاص می‌یافت.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها امکان تامین لوله‌های مورد نیاز خط لوله گوره به جاسک از خارج از کشور امکان نداشت و از همین رو مطالعات لازم برای ساخت خط لوله در کشور آغاز شد، تا کید کرد: از اوایل سال 1398 تختال لازم برای ساخت لوله نفت ترش تولید شد.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: سالیانه چند صد کیلومتر لوله‌گذاری در صنعت نفت انجام و بخش عمده‌ای از این سهم در بخش داخلی تولید می‌شود. تحریم ما را در مسیر خودکفایی و ساخت داخل نگه داشت.

دهقانی با بیان اینکه موضوع ساخت داخل ابعاد مختلفی دارد، گفت: هرچند که باید مزیت رقابتی مورد توجه ویژه ای قرار گیرد اما شرایط ایران به دلیل تحریم هاخاص است بنابراین نمی‌توان بر مبنای مزیت رقابتی به تولید توجه کرد.

دهقانی با بیان اینکه در برخی کالاها حتی اگر هزینه داخلی بیشتر شود، تولید داخل باید به انجام برسد، گفت: بودجه و اعتبار ساخت خط لوله گوره به جاسک ۲ میلیارد دلار بود، از این میزان ۶۰۰ میلیون دلار برای تامین لوله‌ها بود که همه آن صرفه جویی ارزی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش‌های دیگر نیز پمپ‌ها ۱۰۰ درصد داخلی‌سازی شده و در شیرآلات نیز تا ۹۰ درصد در داخل کشور تولید شده است، گفت: در مجموع ۹۵ درصد این طرح ساخت داخل است که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به پیشرفت حدود ۷۰ درصدی این طرح، اظهار کرد: در فاز نخست پیشرفت ۸۵ درصدی به ثبت رسیده است برنامه این است که تا آخر امسال فاز نخست را راه‌اندازی کنیم.