:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزئیات افزایش قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی

گزارش های رسمی بیانگر افزایش قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی بر پایه دلار و ریال است که این رشد در مواردی تا بیش از ۴۰۰ درصد هم می رسد.
کد خبر: ۱۶۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
اقتصادگردان- قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است.
این در حالی است که بررسی تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی بر اساس ریال نشان می دهد که در سال ١٣٩٨ به ۸۷.۵ درصد رسیده است که در مقایسه با تورم سال١٣٩٧ که  ٧٩.٢  درصد اعلام شده بود  حدود ٨.٤  درصد افزایش داشته است.
همچنین تغییرات قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر  دلاری  در سال گذشته  ٦.٤- درصد اعلام شده که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧- ٢١.٥ درصد- حدود  ٢٨ واحد درصد کاهش داشته است.
در گروه­های اصلی طبقه بندی (HS) کمترین نرخ تورم در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد» با ۵۳.۹ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «دستگاه های اپتیک و عکاسی» با ۴۷۳ درصد است.

اما قیمت کالاهای وارداتی نیز یکی از عوامل موثر بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است.

جزئیات تورم کالاهای وارداتی نیز نشان می دهد که تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­های ریالی در سال ١٣٩٨ ۲۹۵.۲ درصد است که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧( ١٦٢.٢ درصد) تا ١٣٣ درصد افزایش دارد.

از سویی تغییرات قیمت کالاهای وارداتی بر پایه دلار  ٣٠.٣ درصد اعلام شده است که نسبت به تورم سال ١٣٩٧ که ۲۰.۴ بوده  ١٠ واحد درصد افزایش داشته است.

در بین کالاهای وارداتی طبقه بندی شده در بخش ریالی گروه «چربی ها و روغن حیوانی و ...» با ۱.۶ درصد و کمترین و  گروه «ادوات برقی، اجزاء و...» با ٤٢٩.٩ درصد بیشترین نرخ تورم را دارا بوده اند.