:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

درباره الزامات قانونی چک‌های جدید بیشتر بدانيم

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخصات ظاهري و الزامات قانوني چک‌هاي جديد را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۶۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، بر این اساس مشخصات ظاهری چک‌هاي جديد به شرح زير است:
- رنگ این چک‌ها بنفش است.
- در چک‌های جدید شناسه یکتای ۱۶ رقمي در سمت چپ بالاي هر برگ چک ديده مي‌شود. همچنين بارکد نيز بر روي هر برگ چك چاپ مي‌شود.
- درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.»

الزامات قانونی چک‌های جدید
تمام صادرکنندگان، انتقال‌دهندگان و ذینفعان چک، ملزم به رعایت موارد زیر می‌باشند:
- لزوم ثبت تمام چک‌های جدید در سامانه صیاد، هنگام ثبت، تایيد و انتقال
- ممنوعیت دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، از صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد
- لزوم صدور چک‌ در وجه ذینفع مشخص و ممنوعیت صدور آن در وجه حامل
- جایگزینی پشت‌نویسي چک‌هاي طرح جديد از طريق ثبت انتقال در سامانه صياد

ثبت، صدور و انتقال چک در سامانه صیاد
- ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد:
۱. اینترنت‌بانک و برنامک موبایلی بانک
امکان دسترسی به ابزار فوق را کاربر می‌بایست از بانک خود درخواست کند. كاربر می‌تواند فرآيندهاي ثبت، تاييد و انتقال چك در سامانه صياد را از طريق ابزار ياد شده صورت دهد. لازم به ذكر است، امكان ثبت چك صرفاً از طريق بانك صادركننده آن دسته چك امكان‌پذير مي‌باشد. اين در حالي است كه ساير فرآيندها از قبيل تاييد و يا انتقال چك هر يك از بانك‌ها توسط ابزار فوق امكان‌پذير بوده و نيازي به يكسان بودن بانك كاربر با بانك صادركننده آن چك (كه لزوما متعلق به آن شخص نيست) نمي‌باشد.

۲. برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت:
* با توجه به در دسترس‌بودن برنامک‌های حوزه پرداخت، خدمات پرکاربرد از قبیل امکان ثبت چک (متعلق به هر یك از بانك‌ها)، تایيد چك (چكي كه كاربر به عنوان ذي‌نفع قصد دريافت آن را دارد و نياز است تا پيش از دريافت فيزيك چك، مندرجات آن را استعلام كرده و با فيزيك چك تطبيق دهد) و هم‌چنين انتقال چك، توسط برنامك‌هاي ياد شده ارائه مي‌شوند. لازم به ذكر است، نيازي به انجام هيچ اقدامي از جانب بانك، براي دسترسي به برنامك‌هاي ياد شده وجود نداشته و افراد مي‌توانند برنامك‌‌هاي فوق را دانلود و استفاده كنند. هم‌چنين خاطر نشان مي‌سازد، برنامك‌هاي حوزه پرداخت صرفاً امكان ارائه خدمت به مشتريان حقيقي و حساب‌هاي انفرادي را دارا مي‌باشند. مراجعه به سامانه صياد از طريق برنامك‌هاي موبايلي حوزه پرداخت براي ثبت، تاييد يا انتقال چك صرفا بايد از طريق تلفن‌همراهي كه سيم‌كارت آن متعلق به خود شخص است، انجام شود.
(مجموعه برنامک‌های قابل استفاده در این حوزه از طریق وب‌سایت شرکت شبکه الکترونيكي پرداخت كارت (شاپرك) به نشاني www.shaparak.ir قابل دريافت و نصب مي‌باشد).

۳. مراجعه به شعب بانک‌های عامل:
تمام شعب شبکه بانکی قابلیت ارائه خدمات سامانه صیاد را دارا می‌باشند و قادر هستند براي آن دسته از مشترياني که امکان دسترسي به ابزار غيرحضوري را ندارند، اقدام‌هاي لازم را از جانب آنان صورت دهند. لازم به ذكر است، به منظور ثبت چك، شخص صادركننده صرفاً مي‌تواند به بانك صادركننده دسته چك خود مراجعه كرده و در زمان تاييد دريافت چك نيز شخص تاييد‌كننده(ذينفع) مي‌تواند صرفاً به بانك خود (بانكي كه در آن داراي حساب فعال مي‌باشد) مراجعه كند و فرآيند تاييد از سوي شخص و توسط بانك صورت گيرد.

۴. سایر ابزار مورد استفاده برای ارائه خدمات چک به مشتریان از جمله تلفن‌بانک، ابزار پیامکي، کدهاي دستوري و ساير روش‌هايي كه توسط شبكه بانكي ارائه مي شود، اطلاع‌رساني خواهند شد.