:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی اعلام کرد:

صید ۱۲.۵ هزارتن ماهی کیلکا دریای خزر طی ۹ ماهه امسال

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد: ۱۲ هزار و ۵۳۰ تن ماهی کیلکا در ۹ ماهه امسال در دریای خزر صید شده که ۶۳ درصد سهم استان مازندران است.
کد خبر: ۱۶۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
اقتصادگردان- به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، « مختار آخوندی» افزود: ۹ ماهه امسال، هفت هزارو ۹۳۳ تن ماهی کیلکا در استان مازندران و چهار هزار و ۵۹۷ تن در استان گیلان صید شد که هر یک از این استان ها به ترتیب سهم ۶۳ و ۳۷ درصدی صید را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: سرانه صید هر شناور فعال دراین مدت ۱۷۰ تن بوده و میانگین قیمت عمده فروشی ماهی کیلکا در اسکله هر کیلوگرم ۶ هزار تومان بوده در حالی که سال گذشته هر کیلو گرم چهار هزار و ۱۰۰ تومان در اسکله بفروش رفت.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران درباره زمان ممنوعیت صید ماهی کیلکا  تصریح کرد: هر ساله از ۱۵ اردیبهشت تا آخر خرداد به علت تخم ریزی، صید ماهی کیلکا در دریای خزر ممنوع می شود، ضمن آنکه گاهی در پاییز صید این ماهی توسط صیادان تعطیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: دریای خزر سه گونه کیلکا با نام های کیلکای چشم درشت، معمولی و آنچوی صید می شود و جمعیت این آبزی در دریای خزر در سال ۷۸ با هجوم مهاجم شانه دار بشدت کاهش یافت.

آخوندی یادآور شد: پیش از سال ۷۸ صید این ماهی در اوج خود به ۹۵ هزار تن می رسید، اما با ورود مهاجم شانه دار به دریای خزر، صید کیلکا از سال ۸۰ به بعد روند کاهشی یافت و به ۱۵ هزارتن رسید.

وی گفت: صید ماهی کیلکا در گذشته بوسیله ۲۰۰ فروند شناور انجام شد که به علت کاهش شدید جمعیت این ماهی، سازمان شیلات ایران ۱۲۰ فروند از این شناورها را تعدیل و از دریا خارج کرد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: با هجوم مهاجم شانه دار در دریای خزر، ترکیب گونه های ماهی کیلکا تغییر کرد به طوری که در گذشته ۹۰ درصد صید ماهیان کیلکا از گونه آنچوی بود، اما اکنون ۹۰ درصد صید مربوط به گونه معمولی است.

آخوندی با اشاره به این که ۹۰ درصد صید ماهیان کیلکا در کشور فرآوری و به پودر تبدیل می شود و ۱۰ درصد دیگر به مصرف تازه خوری می رسد، افزود: پودر این ماهی برای خوراک آبزیان پرورشی یا خوراک دام و طیور استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، دریای خزر دارای یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهیان گران بها در دنیاست؛ در سواحل جنوبی دریای خزر و رودخانه های منتهی به این سواحل بیش از ۷۸ گونه و ۴۸ زیرگونه از ۱۷ خانواده شناسایی شده که ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردارند و ۹۰ درصد خاویار دنیا از این دریا استحصال می شود.

ماهیان استخوانی این دریا شامل سفید، آزاد، کفال، کپور، سیم، سوف، اردک ماهی، اوزون برون، کولمه، کولی و کیلکا است.

نسل ماهیان کیلکا از سال ۹۱ به دلیل وجود گروه شانه دار مهاجم (ژله فیش) در دریای خزر و کاهش پلانکتون های جانوری در معرض انقراض قرار گرفت و از آنجایی که پلانکتون های جانوری، غذای اصلی ماهی کیلکا و تمامی بچه ماهی ها است، شمار کیلکاها و انواع ماهی هم کاهش چشمگیری داشته است و به این دلیل که کیلکا مهمترین غذای ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است، به جمعیت این گونه ها هم آسیب رسیده است.

کل زنجیره غذایی دریای خزر با ورود مهاجم شانه دار با اختلال روبرو شده است و در سال ۱۳۷۸، بیش از ۹۵ هزارتن ماهی کلیکا از دریای خزر صید می شد، در حالی که با افزایش مهاجم شانه دار در دریا، در سال ۱۳۷۹ میزان برداشت کیلکا به ۷۸ هزار تن رسید که ۱۵ هزار تن کاهش را نشان می داد و باوجود اقدام هایی در مقابله با آبزیان مهاجم شانه دار، میزان برداشت ماهی کیلکا در سال ۱۳۸۹ به ۲۷ هزار تن و در سال ۱۳۹۰ به ۲۱ هزار تن کاهش یافت.