:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کاهش ۲۲۰ تومانی نرخ دلار در صرافی ها

انتظارات تورمی به دنبال کاهش نرخ ارز کاهش یافته است / کاهش نرخ خرید و فروش دلار در آغاز هفته

در بازار طلا نیز با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1856 دلار و اعلام دلار آزاد به قیمت 22670 تومان، قیمت طلا و سکه کاهش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (شنبه) با کاهش۱۷۷ هزار تومانی نسبت به روز پنجشنبه (دوم بهمن) ۱۰ میلیون و ۲۸۰هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
بازار ارز در ادامه روند کاهشی هفته‌های اخیر،با افت شاخص ارزی همراه شده است.در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد به 22670 تومان، یورو 27300 و درهم 6290 تومان معامله شد و برای معاملات فردایی تا 23150 تومان معامله می شود،  اما در صرافی ها کاهش داشته است. روند نزولی نرخ دلار از اوایل هفته گذشته شتاب گرفت، بطوری که از کانال ۲۶ هزار تومانی به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت کرد. هر دلار روز (شنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی (پنجشنبه) ۲۲۰ تومان کاهش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۷ هزار و ۳۵۹ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه) به ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.
قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۹۳۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد،  همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۹۴ تومان و قیمت فروش آن ۲۲ هزار و ۳۱۵ تومان بود.علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۵۸۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۸۴۸ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۷ هزار و ۱۳۸ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز ۲۲ هزار و ۷۴۳ تومان به فروش رفت.براساس این گزارش در سامانه سنا در روز پنجشنبه گذشته، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۹۰۲ تومان معامله شد همچنین حواله دلار به قیمت ۲۲ هزار و ۵۷۴ معامله شد.
قیمت دلار در روزهای گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده است.هفته گذشته نیز رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ایران توانسته گشایش هایی در فروش نفت داشته باشد.
فعالان بازار اعلام کردند که در ساعات صبح  قیمت دلار 22 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 400 تومان و درهم امارات 6 هزار و 130 تومان اعلام شد اما در ساعات عصر افزایش یافت و تا مرز 23 هزار تومان معامله شد. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  22 هزار و 530 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 30 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 450  تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 950 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

کاهش ۱۷۷ هزار تومانی قیمت سکه

در بازار طلا نیز با اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1856 دلار و اعلام دلار آزاد به قیمت  22670 تومان، قیمت طلا و سکه کاهش یافت و  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (شنبه) با کاهش۱۷۷ هزار تومانی نسبت به روز پنجشنبه (دوم بهمن) ۱۰ میلیون و ۲۸۰هزار تومان معامله شد.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این، دربازار طلا نیز نرخ هرگرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۴۲۰ هزارتومان رسید. انس جهانی طلا نیز یکهزار و ۸۵۶ دلار و ۵۰ سنت فروخته شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.همچنین افزایش قیمت انس جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه در بازار ایران با وجود ثبات نرخ دلار با رشدی نسبی همراه شود. این در شرایطی است که کارشناسان افت بیشتر انس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. کاهش ریسک‌های بین‌المللی پس از پذیرش شکست دونالد ترامپ و معرفی جو بایدن به عنوان رییس‌جمهوری قانونی آینده آمریکا نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است.علاوه براین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز به ثمر رسید
پس از گذشت ماه‌ها که بازار ارز روند صعودی به خود گرفته بود، اکنون با کاهش انتظارات تورمی دلار به کانال ۲۱ هزار تومان برگشته است. به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان است زیرا کاهش بیش از این به ضرر تولید خواهد بود.
وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سالجاری بیانگر این بود که این بازار دچار افزایش  شدید و قابل توجه قیمت شده است؛ به گونه‌ای که برای مدتی دلار از ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد و رییس بانک مرکزی عامل این نوسانات در بازار ارز را تلاش‌های دولت آمریکا برای ایجاد التهاب در بازار ارز با طرح لغو تمام معافیت‌های تحریمی و راه‌اندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانه‌های وابسته دانست. سپس بانک مرکزی برای مدیریت این بازار یکسری اقدامات نظارتی انجام داد که شامل افزایش سقف خرید در بازار متشکل ارزی و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار اسکناس ارز بود.
پیش از اقدامات فوق، بانک مرکزی افزایش عرضه در بازار ثانویه ارز (نیما) را هدف قرار داده بود؛ به‌گونه‌ای برای تسهیل و تسریع تامین ارز واردکنندگان در این بازار، به پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها اعلام کرد که آنها نیز می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را علاوه بر صرافی‌های بانکی، مستقیم به صرافی‌های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند و با این اقدامات روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم بهتر شد.
به مرور زمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گمانه‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با رای آوردن بایدن قیمت دلار کاهش می‌یابد و سایر بازارها هم به سمت کاهش قیمت حرکت خواهند کرد که سرانجام با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، انتظارات تورمی در ایران کم شد و کارشناسان اقتصادی معتقدند که تنها عامل موثر در این زمینه انتخاب بایدن است.
در این زمینه، وحید شقاقی_ یک کارشناس اقتصادی معتقد است که کاهش انتظارت تورمی ربطی به اقدامات بانک مرکزی ندارد و این کاهش بیشتر جنبه سیاسی دارد و در پی امیدواری جامعه به افزایش صادرات نفت، آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران و بهبود مناسبات بین المللی رخ داده است.
همچنین، کامران ندری_ یک اقتصاددان می‌گوید: تا زمانی که بایدن به طور مشخص سیاست خود را نسبت به ایران اعلام کند، یک وضعیت با ثباتی در بازارها شاهد خواهیم بود که در ماه‌های آینده بازار ارز ثبات نسبی خواهد داشت و مسکن هم بعید است که افزایش قیمت را تجربه کند.
علاوه براین، همتی در جدیدترین اظهارات خود درباره بازار ارز اعلام کرده که در دو سال گذشته فشار ناشی از تحریم‌ها، خصوصا تشدید انتظارات، درافزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است و انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.  رئیس جمهوری نیز به تازگی مطرح کرده که با آزادسازی منابع ایران از کشورهایی همچون کره جنوبی و عراق، قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

کاهش قیمت دلار دلیل بین المللی دارد

در این زمینه صادق الحسینی مطرح کرد که نرخ واقعی دلار ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان است و با توجه یه اینکه انتظارات مثبتی نسبت به امور بین المللی شکل گرفته است و گفته‌های دولت مبنی براینکه می‌تواند قیمت دلار را به ۱۵ هزار تومان برساند، بهتر است که این اتفاق رخ ندهد، زیرا به تولید و اقتصاد ضرر می‌رساند.  از آنجایی که در پی کاهش نرخ ارز، بازار بورس هم سقوط خواهد کرد، دولت هم نرخ ارز را بیش از حد کاهش نخواهد داد و دلار تا ۱۵ و ۱۶ هزار تومان به ثبات می‌رسد.
طبق گفته این کارشناس اقتصادی عامل اصلی کاهش قیمت دلار اتفاقات بین المللی است و ربطی به اقدامات بانک مرکزی ندارد.
حال با برگشت دلار به کانال ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان، عده زیادی این کاهش قیمت دلار را تحت تاثیر گفته‌های رئیس جمهور می‌دانند؛ درحالیکه کارشناسان اقتصادی این را ثمره انتخاب بایدن و کاهش انتظارات تورمی در پی آن می‌دانند. در آخر از آنجا که اقتصاد ایران بر مبنای دلار حرکت می‌کند و قیمت در سایر بازارها طبق قیمت دلار کم یا زیاد می‌شود، با کاهش قیمت در بازار ارز در آینده نزدیک شاهد روند کاهشی در سایر بازارها خواهیم بود. به گونه‌ای که پیش بینی یک کارشناس اقتصادی از آینده بازارهای طلا، مسکن، خودرو و... در سال آینده کاهشی یا ثبات قیمتها است.   

قیمت جهانی طلا کاهش یافت
قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات جمعه با ۰.۷۷ درصد کاهش به ۱۸۵۵ دلار و ۶۱ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که به راه افتادن موج فروش و تقویت دلار به بازار طلا لطمه زده، قیمت فلز زرد روز جمعه تا بیش از یک درصد افت داشت، اما امیدها به بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا سبب شد تا قیمت طلا همچنان در مسیر ثبت اولین افزایش هفتگی طی 3 هفته اخیر باقی بماند.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.77 درصد کاهش به 1855 دلار و 61 سنت رسید. روز پنجشنبه قیمت طلا به بالاترین رقم در طی 2 هفته گذشته رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل نیز با نیم درصد کاهش به 1859 دلار و 90 سنت رسید.در این هفته قیمت طلا شاهد حدود 1.5 درصد رشد بود.
فیلیپ استریبل تحلیلگر بازار طلا در موسسه لاین فیوچرز در شیکاگو گفت: «صرف نظر از نوع دارایی ها همه چیز از بازار بورس گرفته تا محصولات کشاورزی شاهد کاهش قیمت است و تاکید زیادی بر این مسئله وجود دارد که آیا بسته محرک مالی جدید می تواند به تصویب برسد و اینکه آیا توزیع واکسن می تواند موثر باشد یا خیر.»
تقویت ارزش دلار نیز بر قیمت طلا تاثیر گذاشته و میزان سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا در بالای یک درصد تثبیت شده است.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا یک بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری را به کنگره پیشنهاد داده، اما برخی جمهوری خواهان نسبت به رقم بالای این بسته ابراز نگرانی کرده اند.ارزش سهام در بازارهای بورس جهان از رقم های بی سابقه خود عقب نشینی کرده و قیمت غلات نیز شاهد کاهش بوده است. این در حالی است که ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب شاهد رشد بوده است.