:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰

مذاکره با یک شریک مهم تجاری در تهران

ایران در طول سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که بخش مهمی از ظرفیت تجارت خود را در منطقه و میان کشورهای همسایه فعال خواهد کرد و تحولات اخیر می‌تواند به سود این رویکرد باشد.
کد خبر: ۱۶۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
اقتصادگردان- بر اساس آمارهایی که سازمان توسعه تجارت منتشر کرده از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون، جز چین، بخش مهمی از تجارت و صادرات ایران در میان کشورهای منطقه و همسایه تقسیم شده است. در میان مقاصد اصلی صادراتی کشور، عراق، افغانستان، امارات متحده عربی و ترکیه همگی جزو همسایگان به شمار می‌روند و در میان عمده‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نیز امارات متحده عربی، ترکیه و هندوستان قرار دارند.

با وجود طراحی این رویکرد از سال‌ها پیش، همچنان بازار برخی کشورهای همسایه و منطقه عملا یا از دسترس ایران خارج بوده یا میزان صادرات کشور به آنها بسیار محدود بوده است. یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، مربوط به کشورهای عضو اوراسیاست که شامل تعدادی از کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی می‌شود. هرچند احتمالا در این حوزه، بازار بزرگ روسیه، پر اهمیت ترین بازار خواهد بود اما در میان دیگر کشورها نیز ایران ظرفیت بالایی برای فعالیت دارد.

ارمنستان، همسایه شمالی ایران که در سال‌های گذشته از نظر سیاسی رابطه خوبی را با تهران داشته، در هفته‌های قبل درگیر جنگ جدیدی در قره باغ شده که در نهایت به پیروزی آذربایجان و قبول صلح از سوی ایروان منجر شد. به دنبال وقوع این جنگ به نظر می‌رسد گزینه‌های منطقه‌ای ارمنستان برای تجارت با بعضی کشورهای منطقه  محدودتر شده و در این بین استفاده از ظرفیت ایران اهمیت فراوانی دارد.

به دنبال این تحولات، از چند هفته قبل صحبت بر سر افزایش همکاری ها با ارمنستان آغاز شده بود و در این بین رزم حسینی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – از وزیر اقتصاد ارمنستان دعوت کرد برای مذاکره دو طرفه به ایران بیاید، دعوتی که از سوی همتای ارمنی با موافقت همراه شد تا او دیروز وارد ایران شود.

 وهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان روز جمعه با استقبال رسمی حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت به ایران آمد و قرار است در یک برنامه پنج روزه، ضمن ملاقات با مقامات دولتی و بخش خصوصی، از کارخانه های ایرانی بازدید و به استان اصفهان نیز سفر کند.

در بدو ورود کروبیان به ایران، زادبوم ابراز امیدواری کرد که این سفر نقطه عطفی در تعاملات تجاری دو کشور باشد و وزیر ارمنستانی نیز گفت: با توجه به سوابق تاریخی مشترک دو همسایه، حجم تجارت ایران و ارمنستان ظرفیت افزایش به یک میلیارد دلار را دارد.

وزیر اقتصاد ارمنستان بر لزوم توسعه سرمایه‌گذاری های مشترک و حضور ایرانیان در بازار ارمنستان و همچنین ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک و توسعه مبادلات صنعتی دو کشور تأکید کرد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت، وزیر اقتصاد ارمنستان طی سفر پنج روزه خود به ایران، با تعدادی از مقامات دولتی و خصوصی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در کنار استفاده از فرصت حضور در اتحادیه اوراسیا، به نظر می‌رسد این بار مقامات ایرانی برای استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای تجاری آماده شده‌اند و در این بین جذب ارمنستان و حضور پرقدرت در بازار این کشور اهمیت فراوانی خواهد داشت.