:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بانک مرکزی چگونه مانع فروپاشی اقتصادی شد؟

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اقدامات این بانک در جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۶۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
اقتصادگردان- عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: سه شنبه شب گذشته، به دعوت شبکه افق، در برنامه معیار، ابعادی از تلاش‌های مجموعه حاکمیت و به ویژه بانک مرکزی در خنثی سازی تحریم‌های آمریکا و اقدامات بانک مرکزی در جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را تشریح کردم.

وی افزود: بحث اصلی این بود که در صورت نبود سیاست گذاری‌های مقاومتی و اقدامات بانک مرکزی، برای کنترل تراکنش‌های ریالی و پایه پولی و صیانت از ذخایر ارزی و تأمین مالی واردات کالاهای اساسی و دارو، افزایش پایه پولی و نقدینگی و ارزان فروشی ارز می‌توانست کشور را در موقعیتی قرار بدهد که مطابق پیش بینی بسیاری از تحلیل گران با تورم افسارگسیخته و نرخ ارز غیر معقول بالایی روبرو شود.

همتی ادامه داد: به دلیل سیاست‌ها و برنامه‌های انجام شده و در حال انجام و ابزارهای طراحی شده و در حال استفاده، به ویژه در حوزه سیاست گذاری پولی و تأمین مالی کسری بودجه، شرایط امروز کشورمان به هیچ وجه به وضعیت قبلی باز نمی‌گردد و مجموع شرایط نیز همین را نشان می‌دهد.

وی گفت: بانک مرکزی و درکل مجموعه نظام به درستی از بحران تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای بسیاری از سیاست‌ها استفاده کرد و این اصلاحات را ادامه خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تجربیات گرانسنگ خنثی سازی تحریم و اصلاح روندها، چه در بانک مرکزی و وزارت نفت و چه در بین مجموعه فعالین اقتصادی بخش خصوصی، بستر و شرایط متفاوتی را برای تجارت خارجی و نیز رشد تولید ملی، حتی با تداوم آن تحریم‌ها فراهم ساخته است. روند فزاینده صادرات نفت و فرآورده و صادرات غیرنفتی در ماه‌های اخیر مؤید این نکته است. هرچند، شک ندارم تحریم‌های آمریکا نیز نمیتواند روند قبل را طی کند.