:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

اوپک به نظاره رویکرد بایدن در قبال تحریم‌های ایران نشست

وزیر انرژی الجزایر که ریاست امسال اوپک را برعهده دارد اظهار کرد: اوپک به دقت سیگنالهای واضحتر از سوی جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا درباره احتمال تسهیل تحریم‌های ایران و ونزوئلا را زیرنظر دارد.
کد خبر: ۱۶۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
اقتصادگردان- عبدالمجید عطار گفت: واکسیناسیون جهانی و ازسرگیری ترافیک هوایی بین المللی از قیمتهای نفت در محدوده ۵۵ تا ۶۰ دلار در هر بشکه در آینده نزدیک پشتیبانی می کند اما اوپک به دقت سیگنالهای واضحتر از سوی جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا درباره احتمال تسهیل تحریم‌های ایران و ونزوئلا را زیرنظر دارد.

هر گونه تسهیل تحریم‌ها حجم زیادی نفت را روانه بازار خواهد کرد و در شرایطی که روند احیای اقتصاد جهانی از پیامدهای شیوع ویروس کرونا شکننده مانده است، تلاشهای اوپک پلاس برای متعادل کردن بازار را پیچیده می کند.

عطار در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع نامعلوم بزرگی است و چند هفته آینده برای بازار نفت بسیار تعیین کننده خواهد بود و به تصمیمات دولت بایدن توجه زیادی خواهد داشت.

پس از خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا از برجام در ماه مه سال ۲۰۱۸ و وضع مجدد تحریمها علیه صنعت نفت ایران، صادرات نفت و به تبع آن تولید نفت ایران هم متاثر شد. اما اکنون تیم بایدن اعلام کرده که به دنبال احیای این توافق است.

اس اند پی گلوبال پلاس آنالیتیکس پیش بینی کرده که با فرض انعقاد توافق جدید تا اواسط سال ۲۰۲۱ و به شرطی که دولت بایدن در اجرای سیاست تحریمها به شدت دولت ترامپ عمل نکند، صادرات نفت ایران در فاصله ژوئن تا دسامبر ممکن است به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند. در بهترین حالت، رشد صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز تا دسامبر امکان پذیر است.

چشم انداز تسهیل تحریم‌های ونزوئلا امیدواری کمتری دارد و زیرساخت ضعیف این کشور بهبود سریع تولید را منتفی می کند. طبق نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاتس از تولید اوپک، میانگین تولید نفت ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۲.۳۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ کاهش چشمگیری داشته است.

اتحاد اوپک پلاس که حدود نیمی از عرضه نفت جهان را کنترل می کند، در حال اجرای محدودیت عرضه به میزان ۷.۲ میلیون بشکه در روز است. ایران به همراه ونزوئلا و لیبی از مشارکت در این پیمان معاف شده است.

این گروه درباره تسهیل تدریجی محدودیت عرضه تا پایان سال با توجه به روند احیای اقتصاد جهانی مذاکره کرده است اما عربستان سعودی در ششم ژانویه با اعلام کاهش یکجانبه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر در ماههای فوریه و مارس، بازار را غافلگیر کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، رییس اوپک گفت: اقدام عربستان سعودی ممکن است به فراهم کردن فضا برای بازگشت نفت ایران به بازار کمک کند.