:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

چراغ سبز سازمان حمایت به افزایش قیمت دستمال کاغذی

در پی انتقادات تولیدکنندگان دستمال کاغذی نسبت به افزایش قیمت ماده اولیه این محصول، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از این تصمیم دفاع کرد. این در حالی است که قیمت بیشتر کالاهای اساسی در سال جاری با موافقت این سازمان و ستاد تنظیم بازار بیش از یک بار افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۶۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
اقتصادگردان- اخیرا دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران از احتمال افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت دستمال کاغذی در پی موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت مواد اولیه این محصول (تیشو) خبر داد و گفت که در صورت اجرای افزایش قیمت تیشو، قیمت هر بسته دستمال کاغذی به ۱۰ هزار تومان می‌رسد، اما بازار کشش این افزایش قیمت را ندارد؛ چرا که قدرت خریدی وجود ندارد.

علیرضا یزدان پناه، عضو انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران نیز از موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت تیشو انتقاد کرد و  از مقامات مسئول خواست از افزایش قیمت تیشو جلوگیری کنند تا باعث تعطیلی واحدهای تولیدی و فشار مضاعف به مردم نشود.  

اما سید داوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با بیان اینکه تیشو مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست، اظهار کرد: افزایش قیمت بیشتری مدنظر تولیدکنندگان تیشو بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته از اسناد و مدارک واحد تولیدی مشخص شد که افزایش قیمت ۲۲ درصدی قابل اعمال است.

وی در پاسخ به دلیل افزایش قیمت این ماده اولیه تولید دستمال کاغذی توضیح دقیقی نداد و گفت: به طور کلی افزایش قیمت هر کالایی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید آن ازجمله دستمزد و مواد اولیه، یعنی مولفه‌های موثر و قیمت تمام شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به انتقادات تولیدکنندگان دستمال کاغذی نیز گفت: دستمال کاغذی هم مشغول قیمت‌گذاری نیست و آنها می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک درباره افزایش قیمت مواد اولیه خود، قیمت محصول خود را افزایش دهند. به طور کلی افزایش قیمت تیشو براساس بررسی کارشناسی صورت گرفته و تغییر قیمت از نظر سازمان حمایت با ضوابط قانونی مغایرتی نداشته است.

گفتنی است که در سال جاری با موافقت ستاد تنظیم بازار، سه بار قیمت تخم مرغ، دو بار قیمت مرغ، دو بار قیمت لبنیات، دو بار قیمت انواع شوینده و دو بار قیمت لوازم خانگی افزایش یافت.

همچنین بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) قیمت ۲۰ قلم کالا از انواع خوراک دام و طیور، صیفی‌جات، میوه، حبوبات و برنج و همچنین آهن آلات در آبان ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا ۴.۵ برابر شده و ۲۷ کالا هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند.