:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

روایت زاکانی از فرار ۲ هزار میلیاردی سرمایه گذاری از قم به تهران و خارج از کشور

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه‌گذاری از استان قم به تهران و خارج از کشور داریم.
کد خبر: ۱۶۷۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
اقتصادگردان- علیرضا زاکانی در نشست صمیمی وزیر صنعت معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان که در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: قم دارای مزیت‌های نسبی اقتصادی است و در صنعت و معدن و تجارت نیز سازگاری‌های زیادی دارد و این سازگاری را با توجه به شرایط قم در کنار سایر مزیت‌ها باید در نظر گرفت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به ارتباطی که با تولیدکنندگان داریم متوجه شده‌ایم هر چند بخش دولتی زحماتی متحمل می‌شود، اما بخش خصوصی که باید بتواند تحول‌آفرین باشد نتوانسته ظرفیت‌های خود را ظهور و بروز دهد.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که با انجمن سرمایه‌گذاران داشتیم اخبار تلخی شنیده می‌شد، در این شرایط کرونایی و در حال حاضر طبق گزارش انجمن سرمایه‌گذاری، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه‌گذاری از قم به تهران و خارج از کشور داریم.

زاکانی عنوان کرد: قم استان فقیری نیست و بانک‌های قم و شرایط فعلی این را نشان می دهد، هر چند  ۲۱ درصد بانک دولتی و ۴۵ درصد بانک خصوصی سرمایه‌ها را از قم خارج کرده‌اند، درحالی‌که قم ظرفیت زیادی در شهرک‌های صنعتی و مجموعه‌های اقتصادی و کشاورزی دارد لذا یکی از موضوعات مهم ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاری به واسطه این مزیت‌هاست تا بتوانند به فعالیت اقتصادی بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: موضع دیگر این است که از خود قم افرادی هستند در خارج از کشور زندگی می‌کنند و می‌توانند زمینه تجارت را فراهم کنند و این سرمایه‌گذاران در اروپا و چین و آسیای میانه اظهار آمادگی می‌کردند و می‌توانند ظرفیت صادراتی را تقویت کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: کارآفرین و کارگر هر دو اجر و پاداش دارند، در بخش تجاری نیز باید مبتنی بر ظرفیت مردمی فرصت‌هایی را فراهم کرد.

وی افزود: استان قم مزیت‌های نسبی فاخری دارد و در قم زمانی ۴۰ هزار نفر در صنعت فرش فعال بودند و در سال ۷۱ مبلغ ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فرش صادر کردیم درحالی‌ که در ۶ ماه اول سال جاری فقط ۱۵ میلیون دلار فرش از کشور صادرشده است.

زاکانی اظهار داشت: اگر در کشور مأموریت‌های خاصی برای مزیت‌های نسبی در نظر بگیریم، می‌توانیم استانی الگو را در کشور ایجاد کنیم و ۸۰ درصد از شرایط مهیا شده است، کافیست در واگذاری‌ها به بخش خصوصی در خلق ثروت تلاش بیشتری صورت بگیرد.